• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vägmärken

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025
Ja nu är jag lycklig innehavare av C1 körkort, och har då pluggat vägmärken och vet nu vad dessa betyder. Har ju bara haft B körkort i 47 år.
Idag kom jag till detta vägmärke Gångfartsområde - Transportstyrelsen
och körde då som jag ska göra och det tyckte bakomvarande bil att jag inte skulle göra så han körde om mig.
Inte lätt att vara nybliven körkortsinnehavare och följa allt jag lärt mig.
Lennart

fredrik123

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sv: Vägmärken

Vad är det för hastighet som gäller där?
Har för mig att det är Max 12km/h eller har jag fel? Rätta mig gärna :)

// Fredrik

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Då rättar jag dig! Det är max 7 km/tim som gäller.

E9-1.jpg

På ett gångfartsområde får du endast köra i gångfart, och du har väjningsplikt mot gående.

fredrik123

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026

Tack för påminnelsen :)
Hade jag tänkte en liten stund till så visste jag faktiskt svaret. För jag vet ju att min brorson blev kuggad på uppkörningen för att han körde för fort inom ett sådant område. Och han körde 12km/h.

Men 7km/h är ju faktiskt fortfarande väldigt fort om det kommer en liten "hen" farande på en trehjuling när man kör en flera ton tung HB (eller något annat fordon...

Kör försiktigt där ute :yes:

// Fredrik

F

F.d. 52943

Guest

Det är inte helt lätt att skilja på 7 och 12 km/h på en ordinär hastighetsmätare.
Enligt GPSn går både personbilen och husbilen fortare än 7 km/h på tomgång på ettans växel.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50195

Guest

Om bilen går för fort på ettan, så finns det något som heter krypkörning. :)

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Ser inte att det står 7km/h någonstans. Har väl mindre betydelse egentligen. Så gångfart är tydligen den hastighetsgräns som gäller. Olika mäniskor går olika fort.

E9 Gångfartsområde Märket anger att bestämmelserna
i 8 kap. 1 § första stycket
trafikförordningen är
tillämpliga.

8 kap. Bestämmelser för trafik på gågata och i gångfartsområde m.m.
1 § På en gågata och i ett gångfartsområde gäller följande.
1. Fordon får inte föras med högre hastighet än gångfart.
2. Fordon får inte parkeras på någon annan plats än särskilt anordnade parkeringsplatser.
3. Fordonsförare har väjningsplikt mot gående.

På en gågata får motordrivna fordon inte föras annat än för att korsa den. Sådana fordon får dock föras på gågator om det behövs för
1. varuleveranser till eller från butiker eller motsvarande vid gågatan,
2. transporter av gods eller boende till eller från adress vid gågatan,
3. transporter av gäster till eller från hotell eller motsvarande vid gågatan, eller
4. transporter av sjuka eller rörelsehindrade personer till eller från adress vid gågatan. Förordning (2007:101).

F

F.d. 50078

Guest

Vill bara tillägga att den bil som ska köra ut från ett gångfartsområde har väjningsplikt mot andra fordon på den gatan/vägen. Trafikskylt med gångfartsområde upphör har här samma innebörd som en väjningspliktsskylt.

//B-O

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Hej
Det är bäst att att undvika gångfartsområden, det går inte att köra lagligt utan att hela tiden slira på kopplingen.

Dessutom var det ifrån början inte meningen att gångfartsområden skulle tillämpas på gator och vägar utan det var avsett för passager över torg och dyligt.

Numera används det även till andra syften. I t.ex Varberg blir fler och fler gator klassade som gångfartsområden och det är i klartext uttalat av politikerna att det är för att försvåra bilkörning.

/Stig

Toppen