• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vägmärken och HB >3,5 ton

Maija & Veikko

HBK Medlem
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2025
De flesta jag pratat med vet inte vad som gäller och även Transportstyrelsen verkar frågande.
Är det någon där ute som vet om man ska följa vägmärken och skyltar för lastbil eller personbil ? (Det gäller faktiskt Pb typ 2).
Tacksam för svar.

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vägmärken och HB >3,5 ton

Beror nog på vad som står i reg.beviset. men är det tilläggstavlor som begr. vikten till vanligen 3.5 ton då spelar det ingen roll om det är Pb eller Lb, det är vikten som avgör.

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

I Sverige troligen som personbil, dvs du behöver inte följa lastbilsförbud (däremot viktangivelser. t.ex 3,5t).I Tyskland gäller omkörningsförbud för lastbil även husbil över 3,5t, trots att husbilen får köra i 100 på motorväg. Andra länder vet jag inte men brukar köra som lastbil för att undvika problem. När det står lastbilsförbud eller max 3,5t vid infarten till en stad kan det bli riktigt trångt...

Maija & Veikko

HBK Medlem
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2025

Tack för tipsen. Det är ganska klart nu hur man ska följa märken och skyltar men det kan bli lite problem bla i Italien som jag förstått den knapphändiga info som finns.

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2024

Eftersökte precis info om ämnet tidigare idag ifall man skulle uppdatera sig till något över 3.5 ton....det som gäller i Sverige är PB II oavsett vikt: hastighet enligt skyltarna.

se bla Husbil – Wikipedia , transportstyrelsen har dessutom gjort en utredning ifall det skulle bli en begränsning just för PB 2, men fann att det inte skulle göra någon avgörande skillnad med tanke på pågående utbyggnation av 2+1(vajer) samt motorvägar.

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Nyhetsarkiv/Vag/Rapport PB II hastighet.pdf

Mvh//Kaj//ThePirate

Toppen