• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Väghållning

F

F.d. 50334

Guest
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: Elnagh 660
Chassietyp: Standard
Motortyp: C25
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Elnagh
Husbilsmodell: Elnagh 660 SL
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Hej
Jag tycker min husbil "slår i " alla ojämnheter i vägen. Funderar på att byta fjädrar och dämpare . Jag skulle vilja ha förslag på vad jag kan köpa .
Med vänlig hälsning, Ulf Stensson
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, hur kraftiga däck har du på bilen.
Det kan möjligen mest bero på det. För med mjukare fjädrar sjunker den nog ner, och fjäderbenen/stötdämparna finns det inte några större variationer på, till den första generationens Ducatoframvagn.

Vad har du för totalvikt på din bil 3,1-3,2 eller 3,5 ton.
Om man har däck som ex. tål mycket mer än en äldre bil väger. Kanske uppåt 1200kg st. eller mer, och så högt luftryck som rek. i dem, på en äldre tämligen lätt bil så blir det väldigt stumt och hårt att åka med.

Sista gången jag böt däck på min bil så kände jag mig trött på allt dunkande och köpte däck som just klarade bilens vikt, och därmed också sänkte lufttrycket med mer än ett kilo.
Bilen blev mycket tystare och trevligare att åka i, och man märkte knappt inte längre skarvar m.m.

Möjligt något särmre marginal och säkerhet med sådana däck, och de verkar slitas fortare. Men så länge de är godkända för vikten skall de ju duga.

Snart dags att köpa nya igen, det blir nog lågt lastindex även denna gång, eller högst så litet steg uppåt som möjligt.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Kollade din bild, en lång Magnum, så du har väl 3.500kg som totalvikt på den ?
 

Örebropiloten1

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kumla
HBK-Nr
12158
Medlemskap
2022
hej, skulle kolla på auto-Agustin i Tyskland,bra att ha och göra med,snabba leveranser för mindre än halva priset i SWE, tips, monterade 5mm spacer plattor bak på våran 87:a J5 Peugeot, blev som ny, stadig inget vingligt i bodelen längre.

hör av dig för mera info. Mats
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Hej!
Sänk lufttrycket!
Kolla vad du har för belastningsidex på dina däck.
Det finns tabeller på vad dina däck tål för belastning med olika däcktryck.
Kolla sedan vad du har för belastning på varje axel, ev. åk och väg bilen.
Du kommer troligen att få en mycket mjukare gång.
Själv har jag kört till Spanien med maxtryck i däcken, ca 5kg.
Upplevde också väldigt hårt och stötigt.
På hemvägen sänkte jag trycket betydligt, ändå lite över det rekommenderade enligt Michelins belastningstabell.
Det blev som en ny bil! Och jag tycker inte att bilen gick sämre på vägen.
Skulle det vara så att däcken slits något mer så tar jag gärna det.

Sambal
 
F

F.d. 50069

Guest
OM...
Bilen är helintegrerad så ligger ju massor av vikt på framaxeln och bilens orginalfjädrar är alldeles för svaga och verkan blir ju att bilen går på bumpstopen......kanonstötigt:oops:

Tumregel
Fjädrar bär vikt
Stötdämpare har absolut ingen bärande effekt utan bara "stötuppmjukare" och skall helst vara anpassade till fjäderns hårdhet......i den bästa av världar:oops:

Stämmer dessa fakta med din bil så att du har rätt fjädrar för din bils axelvikter, då är nästa steg att börja titta på däck.:p:

Lycka till, för våra husbilsfärder skall ju vara mjuka och härliga:D
 
F

F.d. 50334

Guest
Tack för svar !
Tjänstevikten är 3400 kg, däcken som sitter på är nya med spec: 195/75 R 16 C 107/ 1052.
Rekommenderat ringtryck i instruktionsbok 4,5 fram och 4,7 bak.
Mig veterligen är inte fjädrar eller dämpare bytta, bilen har gått 11.000 mil.
Ska kolla ringtrycket i helgen.

Med vänlig hälsning, Ulf
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Leta upp däckfabrikantens rekommendationer och jämför.
Det finns ett belastningsindex angivet på däcken t.e.x. "109Q"
Det kan du hitta i fabrikantens rekommendationer och se vilket tryck som rekommenderas vid olika axeltryck.
Instruktionsbokens värden ligger alltid väldigt högt.

Sambal
 
F

F.d. 50334

Guest
Märket är Pirelli och trycket på däcken är som de angivna värdena i instruktionsboken.
Har inte lyckats hitta belastningsindex för Pirelli.
Kan jag få mer hjälp ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, belastningsindexet är standard för de flesta, om inte alla däcksfabrikat. Du skrev att du hade 107 som index, det betyder att varje däck kan bära 975kg. D.v.s. alla däck bär 3.900kg. Som inte är så överdrivet mycket till din bil.

Nu stämmer ju inte den vikten kontra bilens totalvikt eftersom fram och bakvagn inte väger lika mycket. På det äldre chassit så brukar bakaxeln bära rätt mycket mer vikt än framaxeln.

D.v.s. indexet gånger två däck skall bära vikten på den tyngsta axeln. De vikterna skall finnas på reg.beviset.
Vid ev. kontroll så ska alltså två däck kunna bära lika eller mera än axelvikten på reg.pappret.

För koll och egen vetskap så är det enklast att semesterlasta bilen full med både packning och folk, och sedan åka till en vägstation (om du har någon som är öppen för allmänheten i närheten) och helt enkelt först köra upp endast framvagnen och se vad den väger.
Sedan köra över vågen så framaxeln hamnar på fast mark, så endast bakaxeln står på vågen. Då vet man vad bilens axlar väger i verkligheten.

Om det då är mindre vikt på axeln än siffrorna på reg.pappret och därmed indexet på däcken, så är det helt ok. Men ju kraftigare däcken är, än det man behöver, ju hårdare gång.

Om det i stället är mera vikt på axeln än indexet på däcken så känns det ju inte tillförlitligt att köra omkring med.
Och om det är mer vikt på axeln än på reg.pappret, så räknas det som övervikt vid ev. kontroll.

Här har du en länk till alla däcksmärkningar. Lastindexlistan finns en bit ner.
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=41940416.121.10045&s_p=reifennews

Personligen så skulle jag nog prova med ett kilo mindre tryck i varje däck med tanke på din relativt lätta bil.

Hoppas att listan löser vissa frågetecken. M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50334

Guest
Varför måste jag ha husbilen fullastad ? F. Ö. Är jag bara en person i hushållet.
Kan inget hända om jag nu släpper ut 1kg i tryck ?
Ulf
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag skrev/menade att ha bilen lastad som du max har vid resor vid vägningen, inte fullastad, så du vet hur mycket den väger fram och bak och därmed hur mycket eller lite marginal du har till däckens totala bärighet, fram och bak.
Man bör nog ha uppåt max.tryck som är angivet på däcken om vikten på bilaxeln ligger uppåt två däcks bärighet.

Men max.tryck i däcken är ju det max.tryck som står på däcken (i liten text, kolla) och inte i bilens inst.bok, och jag funderade på om du har 107 som lastindex på däcken, är då märkningen på däcken ens uppe i över 4,5kg.
Max 4,5kg. brukar det stå på däck med 109 i lastindex, men bredd och profil är också inblandat i lufttrycket. Det är en djungel som jag inte känner till mer av än det jag har sett under åren.

Så kolla Sambals inlägg och försök hitta däcktillverkarens rek. på dina däck med den riktiga belastningen du har på däcken med semesterpackning :).

Jag har också en äldre helintegrerad bil, dock med lite mindre totalvikt än din. Jag kör omkring med ca 3,9kg bak, och fram har jag däck med lägre lastindex och endast 3,5kg luft i dem, visserligen med större fälgar än original, och i stället lägre profil på däcken så det blir säkert lite annorlunda, men känns riktigt behagligt.
När jag köpte bilen så satt det kraftigare däck än vad som behövdes på den, och dessutom pumpade till max. Det var som att ha direktkontakt med varje skarv och märke i vägen och inte roligt alls, och grusväg var nästan olidligt.

Jag var kanske lite otydlig med ett kilo mindre i däcken. Det var tänkt som ett expriment för att känna och höra om det blir stor skillnad och sedan jobba vidare från det.
Med för lite luft i däcken så får ju däcksidorna jobba mera, och lika som en cykel med för lite luft, så går det trögare att rulla.
Men som sagt, man behöver inte ha däcken pumpade till maxtryck om de inte belastas till max, och kanske inte ens då.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50334

Guest
Hej
Vägde bilen idag, fram 1380, bak 1460. På regbeviset står det , fram 1700, bak 1950. Max last per däck är som du skrev 975 på alla däcken. M.a.o. Borde jag lugnt kunna minska däcktrycket.
Har även fått nys om förstärkta fjädrar till bilen, ska kolla. Får känna mig för.
Med vänlig hälsning, Ulf
 
F

F.d. 50334

Guest
Har sänkt med 0,5 både fram och bak. Och visst märks det skillnad. Tror inte jag sänker mer , fjädrarna har jag inte hunnit kolla ännu. Om jag köper så hör jag av mig när dom är på.

Med vänlig hälsning, Ulf
 
Toppen