• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Väggar till markisen eller fristående tält?

F

F.d. 25431

Guest
Hej

Idag kör vi med markis och vindskydd. Ibland vill man dock ha lite mer lekplats för barnen.

Vad skulle du köpa? Väggar till markisen eller ett fristående tält?

Vh Mattias
"Under markisen" :)

F

F.d. 50036

Guest
Sv: Väggar till markisen eller fristående tält?

Hej...

Delar lite erfarenhet.

På vår förra bil hade vi en Fiamma Zip markis här ingick väggar runtom, lätta smidiga stag och väggar. Blixtlås i markisen bara att kroka i. Mycket lätt att sätta upp, fantastiska myggnätsfönster på gavlarna(tältet blev aldrig varmt inte ens när solen sken på), tog liten plats mm. Totalt ett enda stort pluss!

Före denna markis provade vi Svenska tälts husbilstält! Om detta kan vi bara säga ett enda stort minus, ett pluset som fanns det var personalen på Svenska Tält, som lät oss prova och var lika possitiva vid retur. Minusen var vikten, volymen, enormt arbete att sätta upp mm.

Nu har vi ny husbil med med en omnistor markis, 6m(ville haft Fiamma igen men de finns bara i max 5,5m). Här har vi inte provat tältväggar mm men tittat på dessa och de påminner mer om Svenska Tält än Fiamma.

Mitt slutresultat i debatten blir: Skall du ha markis på 5,5m eller mindre köp en Fiamma Zip! Har du redan en markis?!? Sälj den på blocket och köp en Fiamma Zip. Alternativt om du vill prioritera pengarna anorlunda köp ett billigt bersåtält och sätt upp utanför bilen.

Lycka till Torbjörn

Helena&Rolf

HBK Medlem
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2025

Annars kan man beställa sidor till markis hos:
AL TÄLT & FRITID i Eskilstuna.
Bara att mäta från backen till markisen och storleken på markis.

F

F.d. 25431

Guest

Hej...

Delar lite erfarenhet.

På vår förra bil hade vi en Fiamma Zip markis här ingick väggar runtom, lätta smidiga stag och väggar. Blixtlås i markisen bara att kroka i. Mycket lätt att sätta upp, fantastiska myggnätsfönster på gavlarna(tältet blev aldrig varmt inte ens när solen sken på), tog liten plats mm. Totalt ett enda stort pluss!

Före denna markis provade vi Svenska tälts husbilstält! Om detta kan vi bara säga ett enda stort minus, ett pluset som fanns det var personalen på Svenska Tält, som lät oss prova och var lika possitiva vid retur. Minusen var vikten, volymen, enormt arbete att sätta upp mm.

Nu har vi ny husbil med med en omnistor markis, 6m(ville haft Fiamma igen men de finns bara i max 5,5m). Här har vi inte provat tältväggar mm men tittat på dessa och de påminner mer om Svenska Tält än Fiamma.

Mitt slutresultat i debatten blir: Skall du ha markis på 5,5m eller mindre köp en Fiamma Zip! Har du redan en markis?!? Sälj den på blocket och köp en Fiamma Zip. Alternativt om du vill prioritera pengarna anorlunda köp ett billigt bersåtält och sätt upp utanför bilen.

Lycka till Torbjörn

Tackså mycket Torbjörn för ditt svar.
Då var det som jag tänkt.
Tack för bekräftelsen.

Vh Mattias

F

F.d. 50036

Guest

Kul att kunna vara till hjälp... ;)

Hälsningar Torbjörn

PS: Andra tillbehör som jag gillar skarpt är - Fiamma Turbovent eller Omnistor Vent, taklucka med fläkt som gör otrolig skillnad när det är varmt och vindstilla eller när det är så där äckligt varmt efter duschen, den kräver lite A ur 12V:en(kan gå dygnet runt på låga varv), ett annat bra tillbehör är Bränslecell otroligt bra när man fricampar mycket men investeringen är mellan 20-40,000Kr men bra är det! När det är kalt så är ju Alde pannan också bra då det är lätt att kompletera för att få optimal värme i bilen DS

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Vi köpte ett beggat tält till får Fiamma F45 4m markis.
Vi har inte hunnit använda det än, men vi provmonterade när vi köpte det och det verkar väldigt smidigt. Inte varligt tungt, ca 20kg med alla stag o tillbehör.

Fördelen med ett fristående skulle väl vara möjligheten att lämna det på tex campingen om man åker nånstans över dan.

Toppen