• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vägen mellan Ljungdalen och Flatruet

F

F.d. 9232

Guest
Sv: Vägen mellan Ljungdalen och Flatruet

Den är tyvärr bitvis väldigt dålig. Har Du större bil än jag så bör Du nog avstå tror jag. Och om Du åker ändå så räkna med att krypa fram. Lycka till!

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025

Kompisens gamla husvagn tålde inte den vägen, när han kom hem så tyckte han vagnen såg sned ut, hela chassit hade släppt från underredet.

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2025

Vi åkte över Tännäs Funäsdalen Flatruet Skärkdalen Ljungdalen Börtnan Åsarna 20-22 juli och tyckte vägen var helt ok.
Visst det är ingen autobahn
men kör man lugnt och stilla och njuter av naturen samt passar sig för djur
(renar) så det bra.
Vi övernattade på på toppen och vaknade av att det gick en stor flock renar runt bilen och betade. Husbilsresandet skall vara upplevelser inte bara köra på "fina" vägar.

Bilagor

• DSC03897.JPG
    DSC03897.JPG
    2,3 MB · Visningar: 10
J

Jimbo

Guest

Den är bättre på vintern ;)

Brukar vara rikligt med Pott-hål på sommaren!

J

John P

Guest

Som Funäsdalsbo sedan -74 vore det intressant att veta vad som menas med Husbilsfientligt. Har goda kontakter med kommunledning och byalaget så jag kan isåfall framföra kritiken. Tänkte själv ordna ställplats på min fastighet men avstår när jag ser hur vissa missköter sig. Bla rastar sina hundar innanför inhägnat område och ser förvånade ut när vi erbjuder dom en hundpåse, parkerat och slagit upp sina campingstolar mitt på landningsplattan för ambulanshelikoptern! Slänger ut urdruckna öl och läskburkar på parkeringen eller i vägdiket framför vår fastighet. Behövs väl knappast tala om vilket land majoriteten av dom kommer från.
Har skyltar för " Ställplats" till salu

E

ernst2169

Guest

Vi åkte över Tännäs Funäsdalen Flatruet Skärkdalen Ljungdalen Börtnan Åsarna 20-22 juli och tyckte vägen var helt ok.
Visst det är ingen autobahn
men kör man lugnt och stilla och njuter av naturen samt passar sig för djur
(renar) så det bra.
Vi övernattade på på toppen och vaknade av att det gick en stor flock renar runt bilen och betade. Husbilsresandet skall vara upplevelser inte bara köra på "fina" vägar.

Vi körde den vägen i juli och håller fullständigt med er. Ta det lugnt och njut av utsikten och den fantastiska naturen.

T

tomgus

Guest

Jag o min fru försökte parkera husbilen hos 3 olika hotell kring Funäsdalen.Vi ville käka ngt gott samt dricka ett glas vin till. (firade min födelsedag )
Jag frågade vänligt om vi kunde parkera husbilen på hotellets parkering för att vila ett par timmar efter maten.
Men se det gick inte för sig.......orsaken var att " då kan det komma fler husbilar ! "
Till saken hör även att det va helt tomt i resp. matsal.Klockan va ca 3 e.m.

Efter dessa kommentarer tyckte vi det va dags att lämna " härliga Härjedalen ".
Vi tyckte också att det va svårt att hitta trevliga rastplatser utmed vägarna. (visst finns småvägar ut i naturen , fast vi ställer oss helst inte ensamma )

Som motvikt till Funäsdalen vill jag nämna Dalarna. Där kände vi oss välkomna på flera hotell.De hade ofta ställplatser för husbilsgäster.

För oss gäller .....ALDRIG FLER HUSBILSRESOR TILL HÄRJEDALEN

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Jag o min fru försökte parkera husbilen hos 3 olika hotell kring Funäsdalen.Vi ville käka ngt gott samt dricka ett glas vin till. (firade min födelsedag )
Jag frågade vänligt om vi kunde parkera husbilen på hotellets parkering för att vila ett par timmar efter maten.
Men se det gick inte för sig.......orsaken var att " då kan det komma fler husbilar ! "
Till saken hör även att det va helt tomt i resp. matsal.Klockan va ca 3 e.m.

Efter dessa kommentarer tyckte vi det va dags att lämna " härliga Härjedalen ".
Vi tyckte också att det va svårt att hitta trevliga rastplatser utmed vägarna. (visst finns småvägar ut i naturen , fast vi ställer oss helst inte ensamma )

Som motvikt till Funäsdalen vill jag nämna Dalarna. Där kände vi oss välkomna på flera hotell.De hade ofta ställplatser för husbilsgäster.

För oss gäller .....ALDRIG FLER HUSBILSRESOR TILL HÄRJEDALEN

Synd att du fått en sån bild av mitt smultronställe. Jag tycker du ska ge Funäsdalen en chans till ! På nämnda vägsträcka fick jag framvagnen avslagen på min Audi när jag och min hustru var på semester där 1975. Jag fick en fantastiskt fin hjälp av Bilmekano genom familjen Hillhage. Sedan dess har jag besökt Funäsdalen regelbundet och alltid blivit väl mottagen. När jag var där iår fanns det gott om husbilar som funnit mängder av olika ställen att parkera dessa på. Inte minst nere vid Risnäset ! Så.... Ge Funäsdalen en chans till! Det är den värd !

Senast ändrad:

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2025

Vi har också blandade erfarenheter av Härjedalen men mest positiva. I fjol var vi i Ljungdalen och blev väldigt positivt bemötta. Fick stå på campingen vid liften för 50:- och blev tipsade om ortens badhus.
I början av september i år var vi i Bruksvllarna och Ramundberget, där vi i många år hyrt in oss både vinter och höstvecka. Vi började med att åka till Bruksvallslidens hotell där vi hyrt flera gånger. Världen kände igen oss men var inte intresserad av att ha husbilar på den stora tomma parkeringen nedanför hotellet. Om vi betalade 200:- kunde vi få stå där en natt och ha tillgång till dusch och bastu!! Vi drog mot Djupdalsvallen och ställde oss på en grusplan nedanför bomen. Dagen därpå körde vi upp till fäboden (bomväg 70:) och var varmt välkomna att stå där en eller flera nätter. Kanonställe.
Stod sen på Ramundbergets camping för 150 kr inkl el. Där kostade duschen 2x5 kr och den så kallade livsmedelsbutiken hade inte en grönsak, gammal potatis och endast korv att erbjuda som middagsmat. På Walles var det endast tillåtet med dagparkering och där ska parkeringen tas bort och hus byggas.
På vägen till Tänndalen körde vi upp till Skarvruets hotell och vandrarhem. Där var vi välkomna att stå över natt. Fick el för 25;- och bjöds på gratis dusch efter vandringen dagen efter. Slutsats; undvik stora hotellanläggningar men avstå inte den underbara naturen i området. Det kommer nog en reseberättelse med bilder så småningom.

Birgitta

F

F.d. 25861

Guest

Den 14 juni 2014 for vi från Funäsdalen till Flatruet och övernattade där till den 15 juni. Då for vi vidare till Ljungdalen-Storsjö. Vägen är helt ok. Det är bara att anpassa farten. Kan verkligen rekommenderas. Tack till tidigare inlägg. De var till stor hjälp.

Toppen