• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vägavgifter i Danmark

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Tyvärr verkar det som om vägavgifter är på gång i Danmark.

Vägavgifter införs i Danmark

Om några få år kommer bilisterna att få betala en avgift beroende på var och när de kör på de danska vägarna.
Danmark investerar 150 miljarder danska kronor i infrastruktur fram till 2020. Det framgår av den "gröna" trafikplan som regeringen presenterade på måndagen. Vägavgifterna är bland de centrala elementen i regeringens investeringsplan och i de 150 miljarderna är även projekt som redan är beslutade inräknade, till exempel Fehmarn Bält-bron.

Miljövänliga bilar kommer att bli billigare att köpa, nya motorvägar byggs och kollektivtrafiken kommer att förbättras. Stora satsningar görs på järnvägen, en ny järnväg mellan Ringsted och Köpenhamn byggs och man investerar 22 miljarder i en helt ny signalanläggning för de danska järnvägarna.

SvD.se, 8 december

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Vägavgifter i Danmark

Det är inte bara "die dummen Schweden" utan även "die dummen Deutschen"!
Fransmän Holländare, Belgier, Danskar, Schweizare, Österrikare osv använder den tyska Autobahn som transit- och delvis som racingsträcka utan att betala en enda cent.
När autobahnavgifter för lastbilar infördes flyttade den tunga trafiken till landsvägar och genom byarna.
Vi kan vara glada att vi här inte behöver betala vägavgifter så som man får göra i Norge, där staten har stenhårt koll på sina medborgare och deras plånböcker.
Än kan vi resa fritt och det ska vi njuta av!

F

F.d. 10115

Guest

Inte betala vägavgift?? Betalar man inte sin fordonsskatt får får man inte köra på vägarna och jag betalar totalt 12662:- i fordonsskatt för fem bilar för att få köra på vägarna ,oavsett om jag kör eller inte!
Jag hade hellre haft högre bränslepris där skatten igår,men å andra sidan skulle skulle det bara kosta när jag kör och jag kan ju ändå bara köra med ett fordon i taget.
Utländska lastbilar skulle ju kunna få betala en hög avgift för någon form av tillfälligt skattemärke samtidigt som dom betalar bro eller färjebiljett och sen får dom använda vägnätet fritt som idag.

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Utländska lastbilar betalar för en vinjet som är 50 kr dygnet då bilen är i Sverige .

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Tidigare var det Tyskland ,Sverige och Benelux som var med i vinjetsystemet men Tyskland drog sig ur och införde motorvägs avgifter.Nu kostar det i Tyskland med lastbil ca 10 kr milen ,så vem är smartast ???

Senast ändrad:
Toppen