• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vägavgift

F

F.d. 24697

Guest
Då är det klart. Tyskland har beslutat att nästa sommar (2016) skall alla betala vägavgift där. Nu är det så att de tyska bilisterna får sänkt fordonskatt för att kompensera detta. Rätt eller fel? Ja det blir nog en fråga för EU. Österrike protesterar mot detta. För vår del reser vi denna sommar i Juni ner till detta underbara land, men sedan? Kanske det inte handlar om så mycket pengar men principen gör mig lite arg. I Sverige kostar det inget för utlädnska bilar att köra här, inte ens på de platser som har bro, trängselskatt, så varför är de svenska myndigheterna så givmilda mot våra turister? Jag tycker att vi kan bjuda våra gäster på detta men känner en "fudd" smak i munnen hur andra EU länder tänker. Vad tycker ni på forumet?

Micke & Helle

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
15429
Medlemskap
2025
Sv: Vägavgift

Klart det är tråkigt med att det ska kosta men blir inte så förvånad ! Men som dom säger blir man lite mer än lite irriterad av att alla kör gratis i vårt land utom vi själva !!

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Har inte Österrike vägtullar också? I så fall hur kan man då gnälla på tyskland?

//Rydh

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Kostar nog för utlänningar i Sverige också.

Leif

F

F.d. 24697

Guest

Riktigt, men i Österrike kompenseras inte inhemska bilister för vägavgiften. Därför anser Österike att det bryter mot EU regler det som Tyskland beslutat.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24697

Guest

OK vad är det som kostar utländska gäster i Sverige när det gäller att köra på våra vägar? Ge mig ett enda exempel.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Det är väl egentligen inget fel att ett land avgiftsbelägger utlänningar som utnyttjar & sliter på deras vägnät. För mej är problemet att Sverige inte gör detsamma. När det gäller EU så är Sverige "stort tjockt & redigt". Det verkar som att vi skall vara värst på allting. Alla regler följd exakt & alla avgifter betalas till sista öret medan resten av EU-gänget tullar på & bryter mot de flesta regler. Kort sagt så månar övriga EU-länder om sina egna & ger dessa en massa fördelar vilket Sverige uppenbarligen inte gör. Sverige agerar som det är tänkt att EU skall fungera vilket övriga medlemmar i unionen inte tycks göra. Exempelvis så "exporterar" Rumänien sina invånare som har det fattigt & eländigt istället för att ta hand om & hjälpa dom hemma & Grekland där ingen vill arbeta & betala skatt men vill ha höga pensioner & bidrag. Italien är ytterligare ett exempel, detta bankrutta land tänker ge 100 miljoner euro till Lamborgini för att dom skall ta fram en SUV hur nu detta skall gå till när dom inte har några pengar. Nä, EU har nog spelat ut sin roll, de stora & mäktiga länderna gör som dom vill & skor sig på de mindre. Den kommande vägavgiften i Tyskland är ett lysande exempel på detta.:mad:

Bennie

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Jag fattar inte att så många vill lägga sig i hur mycket i skatt en bilägare i Tyskland betalar. Aldrig har Tyskland lagt sig i vad vissa grejor kostar i Österrike eller Holland men dom vill göra det.

När det kostar vet man inte än sa dom i tyska nyheter igår. Och ja dom får likadant som vi betalar vår älskade trängselskatt.

F

F.d. 24697

Guest

Trängselskatt gäller även utländska fordon![/QUOTE

Läste din länk efter jag skrivit en fråga till dig Knarrevik. OK då har Trafikverket vaknat upp tydligen och upptäckt att det faktiskt går att ta betalt för alla.:)

Men hur går det till när ett utländskt tungt fordon som kör här skall betala svensk vägskatt för de mil de kör här? Vem utför kontrollen att så sker?

F

F.d. 24697

Guest

Jag fattar inte att så många vill lägga sig i hur mycket i skatt en bilägare i Tyskland betalar. Aldrig har Tyskland lagt sig i vad vissa grejor kostar i Österrike eller Holland men dom vill göra det.

När det kostar vet man inte än sa dom i tyska nyheter igår. Och ja dom får likadant som vi betalar vår älskade trängselskatt.

Det är nog inte införandet av vägavgiften i Tyskland som sticker i ögonen utan att de inte tar ut det på sina egna bilister. Saken är troligen den att det hade varit omöjligt politiskt att genomföra detta om inte egna bilister fått kompensation. Angela M. var stark emot detta, men fick vika ner sig för sina Bayerska partivänner vad jag förstått.

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Du har fel, Tyskland tar även betalt av sina medborgare. Bara att dom sen säker skatten för bilägare.
Men vilket land har rätt att lägga sig i hur mycket skatten är i alla länder.

F

F.d. 24697

Guest

"Du har fel, Tyskland tar även betalt av sina medborgare. Bara att dom sen säker skatten för bilägare.
Men vilket land har rätt att lägga sig i hur mycket skatten är i alla länder."

Naturligtvis har varje land rätt att beskatta sina medborgare som de finner för gott. Och jag tycker faktiskt att de tyska myndigheterna tänker rätt. De ser till de sina och sitt lands väl och ve. Tyvärr finns inte samma tänk hos svenska myndigheter. Tror du att om det infördes avgifter på svenska motorvägar att vi svenska bilister skulle få sänkt fordonskatt som kompensation?

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Ja du Knaus det är en annan fråga men det har inte Tyskland med att göra.
Jag tror ju inte att det skulle händer i Sverige, i alla fall inte nu för nu letar man bara efter allt man kan beskatta.
Men varje land sätter sina skatter, även i EU.

Toppen