• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vägarna söder om Prag?

Lisa&Jan W

FD HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
7598
Medlemskap
2021
Finns det någon som vet hur vägarna är söder om Prag?Har hört att dom inte är så bra. Även hur det funkar med betalvägarna.:cool:

B

Byggare Bob

Guest
Sv: Vägarna söder om Prag?

Kommer man norrifrån Dresden) är motorvägarna riktigt bra ända fram till Prag. Söder därom skulle jag inte kalla det motorväg. Sämre har jag aldirg åkt på. Det skumpade och hoppade något förfärligt. Var glad om du kan hålla 40-50 km/tim. för att slippa njurbälte.

Efter ett par mil på denna skurbräda bestämde vi oss för att ta av från motorvägen och köra vanlig landsväg, mycket bättre även om man tvingades in i små städer och byar. Å andra sidan är det väl detta man vill uppleva. Längs en motorväg finns inte mycket annat att se än själva vägen.

När det gäller betalning för bilar över 3,5 ton löste vi ut en sk Go-box som (Premid) som vi förbetalade med Visa-kort. Med jämna mellanrum pep den till då vi körde på motorväg. Framme vid gränsen lämnade vi tillbaka denna och de pengar vi inte använt vid pipen på motorvägen betalades tillbaka på kortet. Ganska enkelt system.

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Körde från Prag till Brno förra veckan i en hyrbil och det är precis som Lasse skriver, maken till dålig väg får man leta efter, men att kompensera detta med ta det lugnt och köra i 40-50 km/h går inte eftersom lastbilarna är väldigt stressade och står på som vanligt.
Man får helt enkelt följa trafikrytmen annars blir lastbils-chaufförerna vansinniga på dig.
Så glöm denna gratisväg söderut från Prag

Ett tips, håll dig borta från Tjeckien, inget trivsamt land att vistas i, förutom i Prag, möjligtvis.

F

F.d. 9344

Guest

Trevliga människor men mindre trevliga poliser. Paragrafryttare av den högre skolan är min upplevelse i detta land. Ja motorvägen S. Prag är knappast farbar. Kallas Bopbom av yrkes chaffisar.

Toppen