• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Väga upp husbilen?

F

F.d. 15832

Guest
Jag har just varit på bilprovningen för ombesiktningen, (tvåa på spindelled och anliggning broms höger bak).

Passade på att köra upp på vågen och konstaterar att jag ligger precis på totalvikten 2700 Kg och behöver således väga upp den till kanske 3300 kg... men hur gör man???

Nån som vet hur det går till?

MvhRolle

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Väga upp husbilen?

Du måste skaffa fram ett intyg från chassitillverkaren och sedan blir det en fullständig registreringsbesiktning, det var vad dom sade till mig när jag ville höja Chevans totalvikt till 3200kg från 2990kg. Det verkar inte vara det lättaste att få fram. Lycka till!
/Åke

F

F.d. 15832

Guest

Tack för svaret!

Verkar vara en svår uppgift och säkert en del kostnader förknippade med företaget, om det ens går med en så gammal bil...

Får ringa till Volkswagen imorgon...fast man kanske inte ska ha så stora förhoppningar...

Kanske bättre att skippa sånt som inte oundgängligen behövs. Skulle ju kunna plocka bort reservhjulet, domkraften, fälgkorset och en hel del vektyg, som ju väger bly. Har ju punkaspray på burk och liten 12V kompressor. Ska kanske inte heller ha extra vattendunk, dunk med spolarvätska, 4L oljedunk och fletra reservdunkar ombord. plocka bort porslin och bara ha papptallrikar och plastmuggar. Byta ut Ikeas klaffstolar i trä mot Campingbord/stolar från Biltema. Plocka bort extratältet...

Måste ju inte heller åka omkring med så mkt läsk och flera plattor öl... Nån baginbox duger ju också.

Tömma gråvattentanken oftare... hmmm, vad mer kan man plocka bort måntro???

Undrar hur mycket klickgolvet väger??? Det duger säkert med plastmattan som ligger under...

Får se hur många kilo jag kan plocka bort... Får bli en ny vända sen till vågen.

Mvh
Rolle

F

F.d. 10115

Guest

Du måste skaffa fram ett intyg från chassitillverkaren och sedan blir det en fullständig registreringsbesiktning, det var vad dom sade till mig när jag ville höja Chevans totalvikt till 3200kg från 2990kg. Det verkar inte vara det lättaste att få fram. Lycka till!
/Åke

Vad har du för årsmodell på din Cheva? Vi har en -84 med totalvikt 3100kg,en -89 med totalvikt 3010kg och en -90 med totalvikt 3120kg. Lite konstigt det där eftersom det är samma ram,framvagn,bakaxel,hjullager...

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

aw1973
Min Cheva är av årsmodell 1990 ombyggd till husbil för 1 person 1994, bytt motor 1994, senare ombyggd till för 2 personer. Garanterad axelbelastning 1680-1580=3260. Det borde altså täcka för höjning av totalvikten till 3200kg c:a. Anledningen till totalvikt 2990kg kanske har med någon skattegräns att göra, att det skulle vara billigare under 3000kg?? Jag har som paradigm varit inne på att banta utrustning och kanske bara tanka halv tank för att klara ev. vägning vid längre turer. Jag känner inte för att lägga ner detektivarbete och pengar för att öka totalvikten lite.
/Åke

F

F.d. 10115

Guest

Jag bytte till aluminiumfälgar,inklusive reservhjulet tidigare i år och det gjorde 25kg. När jag vägde vår innan jag bytte fälgarna,med mig i och full tank (125 L) vägde den 2920kg.
/Peter

Toppen