• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Väga husbilen

F

F.d. 55414

Guest
Vi har följt inläggen om tjänstevikt, totalvikt och maxlast med intresse.
I dag har vi också vägt bilen hos en bonde på Öland.

Den visade 3060kg. Jag och gubben satt i bilen. Vi har rustat för boende ca en vecka. Dieseltanken var halv. Bara lite vatten i.

Vi har en Adria Twin SP. Tacksam för att vi inte har någon markis, ingen TV. Har läst i instruktionsboken att reservhjul och airbag för högerstol, klimatsystem i förarhytt mm inte ingår i grundutrustningen.
Vår Totalvikt är 3300 och tjänstevikten 2820. Maxlast 480. Nu får vi räkna på hur mycket som går att lasta in i bilen utöver det som vi tycker att vi behöver.

Om ni vill väga husbilen och har vägarna förbi bonden som vägde husbilen så är adressen

Örjan Nilsson
070-825 23 52
Lopperstad 26
38694 FÄRJESTADEN

Det ligger på Ölands östra sida. Vi frågade honom om vi fick tipsa fler att väga hb hos honom.

Vi hoppas slippa otrevliga överraskningar pga okunnighet.

Hälsningar
Inga och Ingve

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Sv: Väga husbilen

Hej!
Utan att veta hur mycket ni och det andra väger så skulle man kunna reflektera över följande mycket grova antagande:
+3060 kg
- packning, men + 50 liter diesel (90% av volymen)
- gubben, men + 90 liter vatten (90% av volymen)
- 60 kg för tillbehör som inte ingår i tjänstevikt
+- "jag" som antags väga 75 kg (ta inte illa upp)
===
Summa 3000 kilo som "uppvägd tjänstevikt"
2820 x 1.05 = 2961 kg tillåten maximal "uppvägd tjänstevikt"
Slutsats blir att bilen väger ungefär vad man i sämsta fall skulle kunna förvänta sig, och det vore svårt att klaga.
//Conny
PS
Se upp med vågar som inte är föremål för rigorösa kontroller som statens.
DS

Toppen