• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Väga husbilen

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Väga husbilen

Vet inte on Hjulstakorsets våg är kvar men den var fri att åka upp på.
Annars så fungerar det även på Bilprovningarnas vågar. Har aldrig behövt betala där.
Skrotar har också vågar men där får man säkert betala.

S

Sara & Micke

Guest

Behöver man boka tid eller är det bara att väga?

/Micke

Toskana650

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2026

Hjulstakorsets våg är borttagen!
Vågen på bilprovningen i Vinsta, Vällingby är öppen dygnet runt, alla dagar i veckan. Det är bara att åka dit och ställa sig på vågen.

/ PO

S

Sara & Micke

Guest

Tack för all hjälp! :yes:
Jag ska åka till Vinsta.

/Micke

PJohan

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3047
Medlemskap
2025

Man kan följa de tomma lastbilarna till närmaste krossanläggning - kan vara något sörjigt på in och utfarter.//Per

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Ang. viktavläsning på vågen hos Bilprovningen i Vinsta så satt mätaren på väggen inne i lastbilshallen närmast utfarten, sist jag var där. Bilprovaren ville att jag skulle gå in och fråga innan jag satte igång med kontrollvägning även om det var gratis.
/Åke

Toskana650

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2026

Ang. viktavläsning på vågen hos Bilprovningen i Vinsta så satt mätaren på väggen inne i lastbilshallen närmast utfarten, sist jag var där. Bilprovaren ville att jag skulle gå in och fråga innan jag satte igång med kontrollvägning även om det var gratis.
/Åke

Mätaren sitter på utsidan av väggen och inte inne i hallen! Om man kör upp på vågen så att lastbilshallen är på bilen vänstra sida kan man läsa av mätaren innifrån bilen. Det är också enkelt att väga framaxel och bakaxel separat.

Finns det någon bilprovare utomhus bör man ju naturligtvis snällt fråga först, men annars är det fritt fram så länge det inte stör deras verksamhet. Är man lite försynt av sig är det ju enklast att åka dit efter stängningsdags.:)

mvh PO

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Besökte Bilprovningen i Vinsta och pratade med en fordonstekniker som höll på med vägning av en släpvagn, han berättade att det är polisen som äger vågen nu och man därför inte behöver fråga Bilprovningen om lov för att väga sin bil. Det är riktigt att viktmätaren sitter på väggen som Toskana650 påpekat, min info. att den sitter på väggen inne i hallen är altså felaktig beroende på den muntliga info. jag fick vid en besiktning 2009.:spinny:
//Åke

S

Sara & Micke

Guest

Har ni som vägt era bilar kollat vikten på fram och bakaxel separat eller bara totalvikten?

/Micke

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Både fram o bak o totaltvikt.

Viktigt eftersom det visat sig att det är lätt att överlasta bakaxeln.

S

Sara & Micke

Guest

Jag vägde min bil förra veckan och det låg mycket nära gränsen på framaxeln istället. Kan bero på att jag har alkov och boggie bak.

/Micke

Toppen