• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

väga hb

F

F.d. 13334

Guest
Hej HBK jag hade tänkt väga HBn, men jag har svårt att hitta ett ställe att väga den på.
Vi har en CI cipro 04,tjänstevikt 2760 o totalv 3400. Det är kanske någon HBK som ägt en CI Cipro o som har vägt den som vill avslöja om det stämmer med vikten.Man blir lite nervös när man läser att det inte alltid stämmer det som står i papperna,:swoon:

F

F.d. 55256

Guest
Sv: väga hb

Vid infarten till Helsingborg (färjeinfarten E6 an) sydgående riktning finns en våg jag har vägt på.
Ove.G

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Mellan Helsingborg södra o Helsingborg östra finns i både norrgående o södergående färdriktning/Staffan

T

Teddi

Guest

ja skulle vilja säga så här.. de enda intressanta e totalvikt. allt över den e ju inte bra. så tjänstevikten e ju aldrig ifrågasatt. däremot intressant för gemene man för last osv.. men inga problem gällande böter . ja har sett vissa bilar som #uppgraderat# sej utan några som helst problem. kanske att detta e en attityd mot den nya skatten som så småningom kommer till oss alla. ja tror detta. på grund av att viktbaserad skatt upphör 2013...

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Visst har tjänstevikten betydelse vid beräkning av ev. böter och återkallelse av körkort.

T

Teddi

Guest

hej knarre. om du har en bil där totalvikt är 4ton.tjänstevikt2ton.då lastar vi 2ton. men lastar vi 3ton så e de ju ett ton för mycke i totalvikt. därav böter för hög totalvikt. bara skattad för 4ton.

tänk före 06. då hade vi en bil som klassades som lätt lastbil.vi blev istället pb2. varför? jo vi är separerade från nyttotrafiken. så om de finns ett par ton makadam bakom hytten eller en bodel har aktualiserats. när man hämtar ut sin nya bil så e den ju i praktiken nästan lastad. en miljoninvestering där man inte kanske kan välja bort bla..annat partikel filter o dylikt. en bil som e byggd så miljövänligt de bara går i dagens läge.ett partikelfilter..runt 25000 spänn..ingen som helst hänsyn till detta från beslutsfattare..

va händer då? jo..med det renaste nybygget med ett stort miljötänkande så kommer en skatteavi som är 60% högre än gamla bilar.. helt bizzart. . då tror ja inte att den nya skatten på 8000 spänn .ändras för dessa nya bilar. däremot tror ja att vi utan filter o.s.v. kommer över denna nivå . samtidigt som lastförmågan lättas på. detta kommer inte från hjärtat:)utan är högst närvarande..vi väntar1,5 år så får vi se...

teddi som älskar att skriva:D

tänk innan ja blev medlem i denna förening så grävde o rota ja i allting som ja tyckte va orättvist. idag är detta mycket roligare. vi e många som kan ta del av våra gemensamma kunskaper ock erfarenheter. ja hade ett ämne som ja ville komma ut med förra veckan, men de blev ju en massa strul med #förbudsskyltar#. så ja vet inte..vi får se...annars e de så att alla kan göra något...men några kan inte göra allt...nu va ja dum:D

Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest

jag svarar mej själv.:) detta har ja aldrig läst eller debbatt..här på detta forum. varför är de flesta husbilar reg..på 3500kg..

jo..för körkortsbehörigheten..idag annorlunda med oss som har kort före 06 tror ja de va..

dom eventuella böter som erhållits under årens lopp..grundar dom sej på övervikt eller körkortet? en fiat-ford-renault-mercedes spelar ingen roll..ja har ställt frågan till berörda myndigheter..

idag är de #överlast# som genererar dessa fantasisummor,

ja är väldigt nyfiken på hur mycke en fiat 2,8jtd enkelaxlad lastar från fabrik oavsett bygge.. då tänker ja mej chassit som sådant..allt annat är ointressant. skall ta reda på detta..skulle de nu visa sej att en sådan biltyp har en totalvikt på kanske 3850--4000kg så ser varje fall jag en stor fördel i samband med den nya skatten som inte längre tar någon hänsyn till vikten.. då tror jag att de blir många vinnare här som har detta som ett stort problem. ja rotar färdigt med detta ock återkommer gärna...

teddi #the writer#:D

Leif & Karin

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
1667
Medlemskap
2025

Bara en liten varning som jag inte ens själv vet hur jag ska tolka...:twitcy::wideeyed:

I söndags åkte jag förbi både den södergående och den norrgående vägningsstationen utanför Helsingborg.
På den södergående stod vågen på 60 kg när jag körde upp på den:
resultatet för hela ekipaget var 3320 kg, osäker på om de 60 kilona räknades in eller ej så åkte jag rund och kollade även på norrgående....
..där stod vågen på 200 kg innnan jag körde upp på den!!!! totalvikten var 3100 kg! Blev jag klokare? och kan jag hänvisa till detta när jag nästa gång vägs? .. är det dessa vägningsplatser som polisen använder undrar jag oroligt!! Leif

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om noen bremser eller akselerer for kraftig på vektplaten så blir den ute av justering. Før en kontroll kalibreres vekten, evt forskyvninger presses tilbake og en bil veies på denne og på kontrollvekten som ikke er tilgjengelig for publikum. Ved overvekt på publikumsvekten under en kontroll blir bilen tatt inn på den justerte kontrollvekten og veid på nytt.

Kontrollen stoler ikke på de vektene som vi kan bruke til dagelig, de er bare for grovkontroll.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

hej knarre. om du har en bil där totalvikt är 4ton.tjänstevikt2ton.då lastar vi 2ton. men lastar vi 3ton så e de ju ett ton för mycke i totalvikt. därav böter för hög totalvikt. bara skattad för 4ton.

Böterna beräknas på en skala som grundar sig på hur stor del övervikten är i förhållande till lastvikten (tex 3500 minus tjänstevikt). Därför är tjänstevikten viktig i sammanhanget.

T

Teddi

Guest

Böterna beräknas på en skala som grundar sig på hur stor del övervikten är i förhållande till lastvikten (tex 3500 minus tjänstevikt). Därför är tjänstevikten viktig i sammanhanget.

hej igen knarre. tjänstevikten ligger bara till grund för hur mycke du kan lasta på din bil.

oavsett va den är så kan du lasta upp till totalvikt..allt över där svider i plånboken..

förresten ..har du sett ..har lärt mej skriva lite bättre:D

'teddi

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

hej igen knarre. tjänstevikten ligger bara till grund för hur mycke du kan lasta på din bil.

oavsett va den är så kan du lasta upp till totalvikt..allt över där svider i plånboken..

förresten ..har du sett ..har lärt mej skriva lite bättre:D

'teddi

Jo, men det finns en gradering i skalan för böter och ev. återkallelse av körkortet.
För att få fram lastvikt måste du känna till tjänstevikten. Hur skalan ser ut finns beskrivet i en tidigare tråd.

Jag har också märkt att du skriver bättre, du är lättare att förstå numera. Nästa steg är versaler efter punkt. :)

T

Teddi

Guest

tänk..idag kan två husbilsköpare hämta sina identiska bilar på samma dag. den ena bilen har en totalvikt på3850kg eller 4000kg..den andra 3500kg. båda betalar exakt samma skatt..

varför??.jo den ena åkaren har ett c-kort..den andra ett b-kort..båda har lång erfarenhet av husbilsåkande..ena bilen med ett stort lastutrymme,,den andra knappt någonting .
ja ser här ett litet myndighetsproblem. men ett så mycke större problem för ena part,

varför inte göra som på 60-talet.1966 tog ja långtradarkort..efter höger trafikens intågande fick alla som kunde visa att dom hade kört tung lastbil en c-behörighet gratis.en firma som hade en 7-tonnare utanför dörren medgav c-kort till hela gänget..ingen rättvisa för oss som lärde oss i bilskola ock fick betala ur egen ficka,,

men idag finns de säkert en o annan concorde som framförs av ett gratis c-kort..inget fel i detta på nåt sätt utan bara ett bevis på att de kan fungera idag också med våra husbilar,,

så om de finns någon a4-kompis:)i denna förening som kan föra detta vidare..kanske fredrik i stockholm själv sitter i en 3,5tonnare..

detta ligger till grund för den nya skatt o ingenting annat..

teddi den oförbätterlige som tar igen sej ett halvår,hej:D

T

Teddi

Guest

Jo, men det finns en gradering i skalan för böter och ev. återkallelse av körkortet.
För att få fram lastvikt måste du känna till tjänstevikten. Hur skalan ser ut finns beskrivet i en tidigare tråd.

Jag har också märkt att du skriver bättre, du är lättare att förstå numera. Nästa steg är versaler efter punkt. :)

hej igen knarre,.när de gäller vikten så har ja inget mer att komma med.

men versalerna..ja har letat överallt.ja vet inte va ja lagt dom.

skall kolla i garaget också.:D

ha de bra knarre hälsar teddi:)

T

Teddi

Guest

hej.. nu skriver ja omigen..måste bara ut med detta..ett chassi från italien(fiat) har en totalvikt på runt 4200kg med 16-tums hjul. detta innebär att 3,5-tongränsen grundar sej totalt på körkortsbehörighet..alltså med div,.diskussion med en annan så täcker den nya skatt med råge en event,,uppgradering.

så ja skall nu göra i ordning en motion till en riksdagsman som ställt upp för mej förut.

här finns inget som helst att förlora..detta öppnar ju upp för andra möjligheter..

teddi

F

F.d. 50069

Guest

Hej.
Fick våran nya husbil (Eriba 697 Car) igår! Frugan och jag var uppe hos de alltid lika trevliga människorna på Husbilslandet och hämtade den. Sedan for vi hem till Mjölby och vägde bilen på våran lokala sopstation (gratis). Tänk att den vägde exakt enl. dokumentionen!
Bilen var ju såklart helt tom. Fast full soppatank och 25% vatten i friskvattentanken + en full gasoltub. All extralull-lull på plats. Förare på plats.

Så detta tyckte vi var det perfekta tillfället att få veta Tjänstevikten!
Den krönta vågen visade på 3140kg(fick även en utskrift med tjänsteunderskrift) och totalvikten är 3850 kg.
Så nu vet vi att vi har ca 700 verkliga kilo att lasta. Sedan skall vi fara upp till sopstationen igen när ALLT är på plats och göra en ny mätning:D

Sen vet man ju om det är någon idé att stanna vid någon bordershop!!

flarses

FD HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
7972
Medlemskap
2021

Man bör ju även väga axlarna för sig så man inte överskrider max axelbelastning. Vi har på vår Dethleffs totalvikt 3850. När vi är ute och åker så har vi bruttovikt strax över 3500, alltså kan man ju tro att vi har drygt 300 kg kvar att lasta. Dock så ligger vi bara 10-20 kg under max axeltryck på bakaxeln vilket ju gör att vi i praktiken aldrig kan lasta så att vi kommer upp i totalvikten eftersom allt man lastar bakom framaxeln även belastar bakaxeln.

T

Teddi

Guest

Man bör ju även väga axlarna för sig så man inte överskrider max axelbelastning. Vi har på vår Dethleffs totalvikt 3850. När vi är ute och åker så har vi bruttovikt strax över 3500, alltså kan man ju tro att vi har drygt 300 kg kvar att lasta. Dock så ligger vi bara 10-20 kg under max axeltryck på bakaxeln vilket ju gör att vi i praktiken aldrig kan lasta så att vi kommer upp i totalvikten eftersom allt man lastar bakom framaxeln även belastar bakaxeln.

hej flarses,var har du dom uppgifterna om axeltryck? ja själv har inte sett detta någonstans. dessa gamla lastregler e idag förlegade. dom har övervunnit sej själva.idag är merparten av våra bilar3,5tonnare. idag får vi som har gamla körkort rulla med 3850kg.då tycker inte jag att vi ska behöva betala uppmot 5-6-7000spänn för att få ändra detta i ett papper.

på grund av den enkla anledningen att våra chassi från fabrik klarar över 4000kg. ock när vi så småningom får den nya skatt överlag så ligger vi på rätt sida om skatten. därför vill ja ha med er alla hela klubben i denna skrivelse som jag o någon annan håller på att sy ihop.. en vädjan ock ett svar

teddi

flarses

FD HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
7972
Medlemskap
2021

Uppgifterna om max tillåten axelbelastning finns på bilens typskylt. Vart den sitter varierar på olika bilar, dock måste den finnas. På den står även totalvikten angiven.

Toppen