• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Väga bilen

F

F.d. 30101

Guest
Har man tur så finns det öppna vågar på vissa rastplatser efter våra vägar, och min fråga blir då : skall man väga hela bilen eller varje axel för sig om det går ?
Senast det begav sig var vid infarten till Nyköping och en helbilsvägning visade på 3710 kg, fulltankad 90 liter, 150 l vatten, två vuxna och garaget välfyllt. Bilen uppvägd till 3850 kg, så det fanns marginal. Skall man hellre försöka väga axel för axel och räkna ihop.
mvh Lars-Eric

F

F.d. 50005

Guest
Sv: Väga bilen

Det bästa borde vara att väga varje axel för sig och sedan lägga ihop. Det är ju även maxvikter för axlarna, som kan ställa till det om man har lastat fel.

F

F.d. 32985

Guest

Helbilsvägning säger bara lite om hur det står till. Varje axel (fram - bak) får enbart ha ett visst tryck enligt blankett som ska sitta i bilen. I vår bil sitter denna blankett precis innanför bodelsdörren och där framvagnen får ha ett visst tryck och bakvagnen ett visst tryck. Vi har inga som helst problem med helbilsvägningen men får dock tänka lite på vad vi stoppar in i garaget då vår bakdel är den "kritiska" delen.
Hoppas detta är förståeligt skrivet.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027

Når du vejer hver aksel for sig, så kan du også finde frem til, om du har ret last på hvert dæk.

Enkelthjul: del akselvægten med 2 og kontroller maks vægten på dækket (kodet)

Tvillinghjul: del akselvægten med 4 og kontroller maks vægten på dækket (kodet)

Læs her, hvad koderne på dækket betyder: Teknisk info - Dæk

F

F.d. 55397

Guest

Brukar stanna 3 ggr o väga "alla" varianter, är ytan plan bör axelviktens summa bli totalvikten, men det varierar med vågens klassning hur lika det blir.

Nån som vägt hjulen var för sig? vattentanken ligger på ena sidan osv...

F

F.d. 30101

Guest

Tack för tips. Hoppas ni har det bra i Karlstad, där jag är född och bodde mina första 20 år. Köpte första husbilen 2007 och vi är i Karlstad varje år. Annars är det Europa som gäller.
Med vänlig hälsning Lars-Eric o Siv / Alnö, Medelpad.

Toppen