• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vädra istället för sprutan

T

tranebo3

Guest
Sv: Vädra istället för sprutan

Det var det dummaste jag har läst. Skulle inte vi gamla vädra eller vad är det som skrivs. Kom inte och säg att vi inte håller oss rena eller vädra. Fy sjutton den reportern skulle jag ville komma hem till och lukta hos honom. Hälsningar Berit

F

F.d. 7117

Guest

Jag kan tänka mig att de menade att vädra är bra oavsett vilken ålder man har, men om man är över 65 år så har vaccinet så dålig effekt att det ger samma verkan att vädra och tvätta händerna.
Men huvudfrågan är att det kanske inte är någon mening att vaccinera sig om man är över 65 år. Mycket intressant.

F

F.d. 4927

Guest

I alla frågor som har med hälsa att göra kommer det ofta motstridiga uppgifter. Ena dagen är inte fett bra, andra dagen käkar man fett som bantningsmetod osv.

Men om vaccineringen är bra för de flesta har jag personligwen svårt att förstå varför det går en skarp gräns vid 65 års ålder, och är man osäker är det nog bäst att hålla sig till vad majoriteten av undersökningar säger, alltså vaccination även för oss ättestupakandidater. ;)

F

F.d. 3297

Guest

Jag kan mycket väl tänka mig att man "lagom till pension" har byggt upp ett
ganska bra fungerande imunitet.

Kan som bevis nämna att min kompis under många är jobbade som rörmockare
på SJ med "stationering" på Stockholm Central. Där lär det springa mycket folk!

Han brukade "åka på någonting" i slutet på september.
Vi umgicks mycket och han smittade mig lagom till höstlovet i början av november.
Där gick den veckan genom att snora, snyta och sova!
Sedan, i mars, kunde skolan vara decimerad till hälften, själv mådde jag prima.

För några år sedan, frågade en snorig elev mig om jag aldrig var sjuk, varpå jag
stillsamt svarade att "jodå, men sånt klarar jag av på helgerna".
Det svaret var visst inte populärt! :eek:

Men f.ö. vet ni väl att det finns inga som skriver så dålig svenska som tidningsfolk!
Det som skrevs kanske var meningen att betyda något annat än det som lästes? :rolleyes:

Snart "släpper" vinterdäckslagen! :D

F

F.d. 11362

Guest

Enl.läkare så ligger jag i risksonen även frugan .men vi gav tusan i n ågra sprutor ,och vi mår som förrut,vi har väl varit oemottagliga ,tack för det.
Edling

F

F.d. 7117

Guest

Vaccination eller inte? Det är ungefär samma resonemang som "varför tog jag på mig säkerhetsbältet idag, det hände ju ändå ingen trafikolycka".
Om det skulle komma en seriös utredning som visar att använda bilbältet ökar skaderisken så kan man väl i alla fall försöka förstå vad de menar istället för att stoppa huvudet i sanden;)

F

F.d. 4927

Guest

Om det skulle komma en seriös utredning som visar att använda bilbältet ökar skaderisken så kan man väl i alla fall försöka förstå vad de menar istället för att stoppa huvudet i sanden;)
Självklart ska man försöka förstå. Men problemet kvarstår: Om en ny undersökning hävdar att säkerhetsbälte ökar skaderisken vid en kollision, men alla andra undersökningar hävdar motsatsen, vad väljer du att göra då - spänna på dig bältet eller inte?????

Lasse

F

F.d. 7117

Guest

Självklart ska man försöka förstå. Men problemet kvarstår: Om en ny undersökning hävdar att säkerhetsbälte ökar skaderisken vid en kollision, men alla andra undersökningar hävdar motsatsen, vad väljer du att göra då - spänna på dig bältet eller inte?????

Lasse
Om undersökningarna som visar motsatsen är gjorda av personer i styrelsen eller ägare av bilbältestillverkare så skulle jag hellre lita på min egen förmåga att avgöra vad som vore bäst.
Men just vad gäller bilbälte så är det i de allra flesta fall bättre att ha på sig. Vid brand och drunkningsrisk förmodligen bättre utan.:)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Det är upp till var och en att försöka förstå. Vill man ana konspiration bak utredningar och beslut så finns det alltid material för det.

De här rönen ang säsonginfluens på 65+, kan säkert ha sin grund. Det gäller dock bara den vanliga säsongsinfluensan och ex inte svininfluensan som ligger bakom pandemin, dessutom gäller det en mindre grupp människor.

Sen tycker jag det är viktigt att göra klart för sig själv på vilka grunder vi fattar beslut. Allt för ofta fattar vi våra beslut på känslomässiga grunder och sedan använder vi all logik vi kan uppnå för att försvara det känslomässiga beslutet. Då blir det lätt mindre rätt!

(La ni märke til rimmet i sista meningen! Jappe, släng dig i väggen :))

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

Det är väl helt klart att vi äldre byggt upp en viss immunitet.
Vi, hustrun och jag, har varken tagit vanliga- eller svininfluensavaccin.
Lätt skrattretande var det förra vintersäsongen då min något äldre
kompis och hans hustru tog den vanliga sprutan. Vem kom och var
förkyld? jo han. Vi klarade oss även den gången. Handhygienen har
vi däremot alltid varit noga med. Vädra behöver vi inte tänka på då vi har
ventilation som sköter det året om.

Bidrag till rimstugan:
Vill man lätt
ha mindre rätt
lagar man en plätt
på sitt eget sätt.

Senast ändrad:
Toppen