• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vädersida

F

F.d. 55328

Guest
Sv: Vädersida

Den hittade direkt var jag bor, dessutom stämde vädret med hur det ser ut på andra sidan fönstret (ser man upp skymmer inte snödrivorna)

L

Lelle_22

Guest

Hur kan man veta var jag sitter?
Svårt komma undan Storebror!
Lelle_22

F

F.d. 52943

Guest

Nån som kan förklara ovanstående? Kan IP-adresser spåras på sekunden?
Dom tog visserligen fel med ca 30 km i mitt fall - men ändå?

F

F.d. 4927

Guest

Hur kan man veta var jag sitter?
Svårt komma undan Storebror!
Lelle_22
Storebror tar faktiskt fel ibland, tro det eller ej! Han placerade mig i Ronneby, i och för sig en vacker stad men inte av Sölvesborgs kaliber!!;)

Lasse

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Nån som kan förklara ovanstående? Kan IP-adresser spåras på sekunden?
Dom tog visserligen fel med ca 30 km i mitt fall - men ändå?
Det er ikke vanskeligere enn at web-serveren vet ip-adressen som den skal svare til og om isp (nettleverandør) har registrert geografisk område for de forskjellige blokker så kan dette slås opp i en sentral database. For de fleste bruk er det bare land som er sikkert, men en kan leke seg med denne teknikken. I Norge er det ofte slik at alle ip-adressene er registrert på isp sin kontoradresse, det var sprøtt å finne at tjenester trodde jeg var i Bodø når jeg satt i Oslo (1200 km feil).

Regner med at ditt eksempel med 30km var punktet isp hadde sin router for ADSL eller mobilt bredband.

F

F.d. 52943

Guest

Det er ikke vanskeligere enn at web-serveren vet ip-adressen som den skal svare til og om isp (nettleverandør) har registrert geografisk område for de forskjellige blokker så kan dette slås opp i en sentral database. For de fleste bruk er det bare land som er sikkert, men en kan leke seg med denne teknikken. I Norge er det ofte slik at alle ip-adressene er registrert på isp sin kontoradresse, det var sprøtt å finne at tjenester trodde jeg var i Bodø når jeg satt i Oslo (1200 km feil).

Regner med at ditt eksempel med 30km var punktet isp hadde sin router for ADSL eller mobilt bredband.

OK, jag tror dig - nästan. Dom ville ha mig till Äspet i Åhus, vilket är ett strandområde med mestadels strandskog och lite fritidsbåthamn. Kan naturligtvis vara så att Telia har någon knutpunkt för sitt nät där men fan troet.....

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Som jeg også skrev posisjon er avhengig av hva isp har registrert i den sentrale database for denne ip-blokken. Om Telia bruker et omtrentlig senter for dekning eller et punkt i nærheten av sitt utstyr, det er det Telia sitt valg.

Toppen