• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Väderfundering

G

GunDogs

Guest
Hej alla.
Ska till Hamar i Norge på hundutställning den 24 nov och jag undrar om någon vet om man vågar ta husbilen med tanke på ev. snöproblem (bilen är utrustad med dubbfria vinterdäck).
I Skåne är ju november en höstmånad men hur långt har vintern hommit på Hamars breddgrader undrar …

GunDogs

F

F.d. 58556

Guest
Sv: Väderfundering

Hej

Jag är från Norge, och jag hade vågat åka till Hamar på dubbfritt. I Oslo får man betala extra avgifter om man kör med dubbar, så du är nog inte ensam om däckvalet.

Du kan ha oturen att få snöstorm, men också flera plusgrader.
Håll dig till dom stora vägarna, så går det nog bra.

MvH
Smålänning

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Hej. Går du in på Dmi och trycker på fliken det står Verden på, så får du upp en europakarta med en massa röda och blå punkter på. Väljer du en punkt i närheten av resmålet så får du upp en sexdygnsprognos. Jag kan inte garantera resultatet, men ofta stämmer närmsta dagarna.
DMI - Radar
:cool: Krister.:cool:

G

GunDogs

Guest

Tack för tips.
Problemet är att jag måste anmäla och betala till utställningen redan nu i oktober och det var därför jag undrade om någon (vi har ju en del norrmän i klubben) hade lite personlig erfarenhet av det allmänna väderläget i Hamar i slutet av november. Jag hade ändå tänkt kolla femdygnsprognosen när den tiden kom. Men om det brukar se ut som det gjorde i Lillehammer under vinter-OS så kanske man ska tänka om och bli hemma. Det var så mina funderingar gick.

FredrikL

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025

Om du har dubbria vinterdäck är det inga problem att framföra ett fordon på riksvägar, även om det är slutet på november eller vilket slut på månaden som helst! visst, det tar längre tid, men det är inte svårare än med en liten bil!
Om du känner att det är problem med vinterväglag, ta en liten extra duvning på nån halkbana, du kan använda egen bil, även husbilen, så känns det säkrare, det är även säkrare!
Blir det problem så har du ju huset med dig, mat?, säng, vatten, underhållning och har det då oändligt mycket bättre än de som sitter på en hoj eller lite större!
Kör försiktigt, lätt lastbil (husbil) ligger tungt på vägen!
Fredrik

Toppen