• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

UTVECKLINGSMETODER EFTERLYSES!

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Jag vill ha hjälp med att inventera formella metoder som används för utveckling av produkter i vidare bemärkelse. Eftersom ämnet ofta förknippas med problemlösning i största allmänhet så har jag svårt att göra någon avgränsning, men jag efterlyser främst generella metoder för generering av abstrakta idéer som sedan kan implementeras på ett/flera branschoberoende sätt.
//Conny

F

F.d. 2128

Guest
Sv: UTVECKLINGSMETODER EFTERLYSES!

Sök efter värdemodellen!

Ofta använd metod för produktutveckling inom företag.

/Henrik

F

F.d. 55451

Guest

Möjligen har jag inte förstått förslaget rätt, men här är ett verktyg jag använder när mina konstruktioner börjar ta form.
Här är ett exempel:
Verkar vara lättare att använda papper och penna - inte längre för mig.
Lättare att utveckla, flytta element på skärmen och vara mycket belysande.

Microsoft Picture It photo 7.0
En gammal och populär program -- PhotoShop - nada ".

vægt.jpg

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Det var en mager utdelning från så mycket kunniga människor i föreningen i ett land som påstås ha en inovationsrik befolkning, och då inbegriper jag inte Bredo (DK) som dessutom har missförstått saken.

"Värdemodellen" som sådan kände jag inte till tidigare, men som min kompis sa: "Är det inte samma sak som vanligt men på ett annat sätt???"
//Conny
PS
Jo, jag vet att det är ett krystat inlägg, men vad gör man inte för att hålla tråden flytande ett tag till. :oops:
DS

F

F.d. 55451

Guest

Conny förklara ditt ärende.
Du ser klart och tydligt att jag nog inte den enda som inte förstår vad du menar.
Mit svar är en av mina UTVECKLINGSMETODER (EFTERLYSES!).

Men än så länge jag tillräckligt beklagar, jag skulle svara.:oops:
:rolleyes:

Senast redigerad av en moderator:

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Formella metoder är en samling tekniker och notationer för modellering och analys av system av vad slag det vara månde. Vanligtvis innebär det ett antal på varandre följande utvecklingssteg, som är så utformade att man kan förvänta sig samma resultat vid en upprepning.
Ett syfte är bland annat att man skall uppnå en viss grad av spårbarhet bakåt som då man exempelvis använder ett recept och undrar varför maten blev för salt.

Med generella metoder menas att de inte skall vara förbehållna en viss bransch/arkitektur/ implementationsmilö, även om de vanligvis används inom någon av de nämnda som exempelvis TRIZ/TIPS (kolla på Internet).

Det kan förvissa anses som tårta på tårta att skriva "abstrakta idéer" för som din landsman Henning Sejer Jakobsen (Danmarks Tekniske Institut) påpekar i sin bok "Ideudvikling ved KREATIV innovation" är en idé alltid abstrakt medan han kallar implentationen för lösning, vilket skiljer sig markant från gängse språkbruk.
Förenklat kan man säga att en idé beskriver VAD man vill åstadkomma och lösningen HUR. Att börja med att rita/konstruera blir i detta sammanhang som att spänna vagnen framför hästen.

En undersökning för flera år sedan kom fram till att kunskapen om formella metoder inom svensk industrí var mycket låg, och användningen om möjligt ännu lägre. Detta står i bjärt kontrast till (data-) systemutveckling som vimlar av metoder, och i flera avseende ligger hästlängder före, trots att de i flera fall lånat principer från just industrin.
//Conny

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Under Markisen Här snackar vi om vad som helst och har det gemytligt!

Visserligen gäller ovanstående för inlägg under den här rubriken men det här spörsmålet var kanske lite väl speciellt!

Jappe

Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Med tanke på att vi i andra forum hanterar allt från släktforskning till husdjur och avlopp så är det Jappe skiver, vilket jag för övrigt en gång blivit upplyst av en Webbare om.

Efter att ha läst inlägg av de mest skiftande slag och varit i kontakt med några medlemmar så är det min övertygelse att bland både oss finns ett mycket brett kunnande från lång erfarenhet av förvärvslivet. Att sedan någon tycker att det är bortom den egna horisonten är väl OK. Sådana tacklingar får man ta, om ni förstår vad jag åsyftar. :)
//Conny

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Är det en "typ" av friform du menar.
Du Lämnar en " fil" på detaljen och får den tillverkad? i ett provex.

/Vidhem

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om jeg tolker din presisering av hva du søker rett så er det snakk om metoder for kvalitetskontroll det er snakk om. Kvalitetskontroll i utvikling og prosjektfase er oftest ikke generelle, men orientert mot spesifikke bransjer. Innen IT som jeg kommer fra er det utviklet en god del verktøy, spesiellt i den perioden da ALLE skulle få sine bolag gjennom ISO-9000 sertifisering.

Men det som er felles er formalisering av dokumentasjon og revisjonskontroll på dokumentsjonen. Når en kommer til produsjon så blir avviksjournal og analyse det viktigste i forhold til utviklingens sluttdokument som er grunnlaget for produksjonen.

En annen industri som har et høyt utviklet sett av regler og verktøy er farmasøytisk industri, men om denne modellen kan benyttes ut over farmasi og kjemi tviler jeg sterkt på.

Med viten og vilje har jeg unnlatt å nevne spesifikke produkter fra industriene. Kan ta litt om en helt annen side av kvalitetspakken: byråkrati eller offentlig forvaltning, her er kjerneverktøyet dokumentbehandlings systemer DMS - og gjerne med et dokument flyt påbygg som sørger for å minne om tidsfrister for alle typer dokumenter. Her har jeg selv jobbet med salg, tilpassning og implementasjon i flere år.

F

F.d. 55451

Guest

Flera hundra medlemmar i HBK forum spekulerar dagligen på hur man kan förbättra sin husbil eller köpa en lämplig modell.
Det är mer än någon husbil tillverkare kan ha i sin utveckling med eller utan husbil :rolleyes:

En enda tillverkaren uppstår förmodligen inte - han lurar och hämta tips - kanske.
Om han arbetar där kan finnas många proffesionelle problem.
Alla riktade arbetet i forum, kan lika väl användas av konkurrenten.

Jag föredrar att arbeta öppet och oberoende.
Men är det någon som har tips för min utveckling metoder, skall de vara välkomna - tack.
Och tack för ordet - inlägg möjligheten.

PS. Kanske handlare också har en syn på oss som måste få varor utomlands över Internet.

F

F.d. 18251

Guest

Med tanke på att vi i andra forum hanterar allt från släktforskning till husdjur och avlopp så är det Jappe skiver, vilket jag för övrigt en gång blivit upplyst av en Webbare om.

Efter att ha läst inlägg av de mest skiftande slag och varit i kontakt med några medlemmar så är det min övertygelse att bland både oss finns ett mycket brett kunnande från lång erfarenhet av förvärvslivet. Att sedan någon tycker att det är bortom den egna horisonten är väl OK. Sådana tacklingar får man ta, om ni förstår vad jag åsyftar. :)
//Conny

Hej Conny
Jag tycker att du, i ditt inlägg, lyfter fram flera intressanta åsikter som kanske kan leda till eftertanke. Om vi, i forumet, har vissa svårigheter att förnimma och förstå det som du då menar, så kan det vara begripligt.
Dom flesta av oss i den övre sfären av levnadsålder har en stor mängd av egna iakttagelser och upplevda erfarenheter och vi är givetvis beredda att dela med oss av dessa erfarenheter på vilket plan som helst. Vi är vana vid att skapa, och få, dessa kontakter i dom mest skiftande miljöer och vid ett antal olika tidsrymder. Men... vi ställer alltid upp och hjälper en medmänniska i dennes nöd och eventuell oerfarenhet för att göra objektet mänskligare.
Vilgot

F

F.d. 55451

Guest

Kära husbilsvänner, glad över att se inlägg med dålig kemi' har tagits bort och låt nu alla bekymmer bakom.
Det viktigaste är nog att de som vill det får bättre utveckling metoder - till förmån för många andra.
Så min uppmaning som en visionär utvecklare:

finns der någon som har tips för utvecklingsmetoder, skall de vara välkomna - tack.

F

F.d. 55451

Guest

Projekt jag oroar för tillfället.

imagin.jpg , fiktiongvventila.jpg Rör är gömda.

En genomströmnings varmvattenberedare 10 kW (< 3000 kr) med min egen fläkt.

1. hitta en värme produkt (med min egen ekonomi som eftertanke) som kan anpassas till en husbil
2. föreställa (Picture It) installationen i husbilen - en skiss
3. lägg till skiss ventilation / lufttillförsel / skorstenen / gas.
4. kontroller produkter - fysiskt - innan du köper
5. korrektion på skissen
6. köper produkter
7. testet

Så jag föreställar utvecklingsmetoden.

Har några tips kring utvecklingsmetoden ?

F

F.d. 55451

Guest

Rättvisa jag bör skriva tillbaka i denna tråd att idén att använda den beskrivna varmvattenberedaren inte kunde realiseras genom inspektion av produkten.
Så jag blev med punkt 4. kontroller produkter - fysiskt - innan du köper
Det fanns ingen behållare installerat - har en vatten flöde-värmare i bostaden som en värmeväxlare och behållare (18 liter) för fjärrvärme.
Ingen separat lufttillförsel, men behovet av 80 eller 100 mm skorsten.
Behållaren tänkt fläkt-kylad till varm luft i bodelen.
Vissa ljud från fläkten och brännaren kan också vara resultatet.

Här är ett effektivt resultat:

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/447701

Toppen