• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Uttalade hot och trakasserier mot medlemmar

F

F.d. 2621

Guest
När en medlem meddelar på forumet att han / hon utsatts för sådant och därmed vädjar till styrelse, webfunktionärer och andra medlemmar om hjälp att motverka och bekämpa sådana angrepp, anser jag, att vederbörande är skyldig såväl sig själv som klubben med alla dess medlemmar att göra en regelrätt polisanmälan om händelsen.

Även om den, som agerat på sådant rättsvidrigt sätt, har använt sig av diverse möjligheter att agera anonymt, så vill jag tro (utan att ha faktisk vetskap) att polisen har effektiva medel och kunskaper att spåra sådana figurer. OM vederbörande, som utsatts för sådana trakasserier, inte polisanmäler händelsen, så finns risken att trovärdigheten sätts ur spel om vad som de facto har förekommit.

Ta nu denna min propå på rätt sätt så, att vi tillsammans kan motverka denna typ av angrepp på enskild person!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uttalade hot och trakasserier mot medlemmar

Jag har en känsla av att betydligt grövre brott än så avskrives pga bristande resurser om det inte är direkta dödshot.

B

Byggare Bob

Guest

Det är både bedrövligt och sorgligt när någon i forumet hotas pga en uppfattning eller ett inlägg. Men vi kan inte hela tiden ropa på polis så fort något otillbörligt händer här på forumet. Det måste i så fall vara en fråga för styrelsen att ta ställning till och ev. gå vidare med.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Det är både bedrövligt och sorgligt när någon i forumet hotas pga en uppfattning eller ett inlägg.

Jag håller helt med om detta.
Dock är det en extremt farlig väg att beträda, den att "det löser vi internt" på forumet, i klubben eller var det må vara.

Det finns endast en rättsvårdande instans i vårt sammhälle,
och den går genom Polis, åklagare osv.

Mao, har en person utsatts för ett upplevt lagbrott, så SKALL detta Polisanmälas.

F

F.d. 29954

Guest

Man undrar lite vad som ligger bakom detta.
Jag säger inte att det är så i detta fall, eftersom man inget vet, men ofta ligger det ömsesidiga missförstånd bakom en "upptrissad stämningsläge".
Sedan finns det ju "störda" personer som hämtar sin kodex från kanal 6, vilket är olyckligt. Men från att anonymt hota är ofta lång väg till handling, som tur är....
Är det något som är publicerat här i forumet?

F

F.d. 2621

Guest

Jag tror att många med mig gärna vill höra hur den här historien utvecklats vidare. Det vore ju olyckligt om en sån här allvarlig händelse bara tillåts flamma upp med ett antal medkännande kommentarer på forumet och sedan lika hastigt försvinner i tomma intet.

Sådant kan ju dessutom och tyvärr leda till ett att ett antal spekulationer fortsätter att förgifta den goda och allmänt omhuldade goda stämningen, som ska råda i klubben.

Så, låt oss höra hur det fortsatte, av direkt inblandade och /eller anmodade andra att ingripa!

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag kan inte se vad det skulle leda till att offentligt grotta ner sig i en sådan fråga. Jag tycker det vore bättre att den drabbade och styrelsen får ägna sig åt frågan och vidta de åtgärder de finner lämpligt.

Det är dessutom osmakligt att insinuera att en händele kanske inte har ägt rum om en viss, av trådskaparen föreslagen, åtgärd inte genomförs. En jämförelse skulle kunna vara att om jag drabbas av inbrott hemma så skulle det inbrottet inte ha ägt rum om jag väljer att inte polisanmäla. Anledningen till att polisanmäla kan ju vara otaliga och knappast något som någon icke direkt involverad har med att göra.

//Michael, medlem

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Jag håller med dig Michael. Varför ska det fortsätta att ältas och peppras på ytterligare med den här nya tråden som jag tycker är ett exempel på hur man försämrar den goda stämningen i forumet.
För min egen del så är jag inte speciellt nyfiken på fortsättningen. Jobbiga konflikter hamnar vi alla i emellanåt och som vi själva tar hand om efter bästa förmåga utan att blanda in polisen.

F

F.d. 2621

Guest

OK, det är nog bäst att inte "rota" vidare i denna sak.

Möjligen kan man drista sig till att ifrågasätta om det med samma känsla för vad som är lämpligt att ge offentlighet om på forumet var så lämpligt att tillåta det tiotal inlägg, som kommenterade händelsen i tråden "jag skäms".

Senast redigerad av en moderator:
Toppen