• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Uttag fram, 12v bara när man kör!!

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Jag har tidigare läst här på forumet att det går att koppla om 12v-uttaget och cig-uttaget fram i vår Fiat -07.
Har sökt här men ej funnit och skulle vilja ha dom så dom funkar när bilen står still.
Tips var jag kopplar eller länk till inlägget skulle uppskattas.

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Sv: Uttag fram, 12v bara när man kör!!

Öppnar tråden igen.
Har bytt till en Ducato -13 nu och där ser det annorlunda ut under säkringsluckan, så omkopplingen som det hänvisades till med bilden från Håkan, kan inte göras för att få ständig spänning på cigguttagen fram.

Finns det något nytt knep för detta utan att koppla om dem från bobatteriet?

Mvh Göran S.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Tänk på att cigarettuttaget drar ström från startbatteriet.

Om man inte räknar med att vara ansluten till 220 volt så är det bättre att dra fram ett extra uttag som är kopplat på bodelsbatteriet då är risken mindre att man får startproblem.

Egen erfarenhet! :)

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Det var lite kryptiskt, Bennsann. Vad menar du med inkommande +? Är det från batteriet?
Startlåset, hmm vad menar du då?

Reläet och säkringarna sitter nu under huven mot tidigare under ratten, frågan är vilket relä det är, det framgår inte i instruktionsboken.
Håkans bild:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/411472

Jag vill ha spänning på uttaget när jag står still och nyckeln är ur.
Gunnar: Vill bara kunna ha en USB och små laddningar där.
Kanske blir från bobatteriet i alla fall.

Noterade en till grej nu ute i mörkret, innerbelysningen fram går inte heller att tända om man behöver lite ljus därframme.
Antagligen för att man inte ska glömma det på när man lämnar bilen!

Fick rådet att dra separat + och - avsäkrat från bobatteriet direkt till uttaget, dom hade aldrig hört frågan förut!

Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jo, jag menar så här: Det kommer en + kabel till tändningslåset & den är alltid spänningssatt oavsett om tändningen är på eller inte. Det är på denna kabel man kan skarva på en kabel som man drar till + på urtaget & byter ut mot den kabel som sitter där idag. Jorden (-) finns ju redan. Gör man så här så har man alltid ström i uttaget & behöver inte slå på tändningen när man vill använda det. Tänk bara på att som sagts tidigare i tråden, om du har någon typ av belysning i uttagen så drar ju detta lite ström.

Bennie

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

OK Bennie, då fattade jag nästan rätt.
Har hittat ett tomt stift + vid säkringarna under ratten sen tar jag jord där den finns, inte så självklart när halva bilen är av plast.

Uttagets anslutning har en trepolig kontakt på undersidan så den får man knäppa loss och montera nya till stiften.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Exakt det är precis så som jag menade men häng på en säkring 3 -5 amp på +'en för att inget skall gå illa. Lycka till & återkoppla gärna med hur det gick.

Bennie

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Det finns även + över tidrelä vid säkringarna om den är Ducato- eller Iveco-baserad. Minns inte exakt tid, men den anslutningen håller ström i ca 10-15 minuter efter att bilen stängts av innan den bryts. Jag använder den till backkameran bl a då jag inte vill att den ska slockna vid motorstopp då det är en viss uppstartstid på den.

Så att ni inte tar fel när ni mäter. ;)

Toppen