• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utstick framåt på bilen

F

F.d. 54877

Guest
Hej,

Jag håller på att bygga om sovkojen ovanför förarhytten och undrar om och isåfall hur mycket utstick man får ha framför nosen/stötfångaren på förarhytten?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Detta gäller för last,vet inte om det är användbart i ditt fall.

På längden
  • Totallängden får max vara 24 meter.
    • Undantag: 25,25 meter tillåtet om vissa specifika krav uppfylls.
  • Skjuter ut framåt: Märk ut.
    • Undantag: Om delen som skjuter ut framför bilen är kortare än 1 meter och den tydligt framgår för andra trafikanter, behöver den inte märkas ut.
  • Skjuter ut bakåt: Märk ut om delen skjuter ut mer än 1 meter.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om jag har förstått det rätt syftar trådskaparen inte på last som skjuter ut, utan på att karossen (sovalkoven) ska förlängas.

Min tolkning blir då att om alkoven, efter ombyggnationen, gör att fordonets totallängd ökar (alkoven sticker ut mer framför stötfångaren än vad den gamla gjorde), krävs en registreringsbesiktning där den nya längden och vikten fastställs.

Pålle
 
Senast ändrad:
R

RobbeS

Guest
Med tanke på att bilprovningen påpekade mitt extraljusfäste (skylthållare) utan extraljus så är det nog ganska strikt då det gäller påmonterad utrustning och inte last. Slapp ombesiktning då jag lovade att montera extraljusen som låg hemma i garaget. Det är gjort nu:)
 
F

F.d. 54877

Guest
Just precis så. Dock kommer totallängden inte ökas då sovalkoven fortfarande inte kommer sticka ut längre än stötfångaren på förarhytten. Tack för alla bra svar, ska vända mig till besiktningsman. Förr i världen då det fortfarande fanns delar av Sverige som inte var sönderprivatiserat så hade bilprovningen en telefonlinje man kunde ringa för att ställa just sådana frågor. Numera måste man boka tid som man betalar för...suck!
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Med tanke på att bilprovningen påpekade mitt extraljusfäste (skylthållare) utan extraljus så är det nog ganska strikt då det gäller påmonterad utrustning och inte last. Slapp ombesiktning då jag lovade att montera extraljusen som låg hemma i garaget. Det är gjort nu:)
Det berodde helt säkert på vassa kanter. Extraljus räknas inte in i fordonets längd.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Förlåt en utvikning, men.... Under en resa i USA såg jag en husbil med två cyklar hängande i en hållare framför bilens kylare. Skulle detta alltså vara tillåtet även i Sverige (frågade faktiskt ett amerikansk polis i frågan, som sa att det var ok i USA) då cyklarnas totala utskjutande längd understeg en meter?
 
Toppen