• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

utsläpp koldioxid

F

F.d. 4927

Guest
Hejsan!
Finns det någon kunnig som kan förklara varför koldioxidutsläppen väger mer än det förbrukade bränslet. Ta t ex en annons på en Toyota jag har liggande framför mig. Enligt bränsledeklarationen tar den från 0,5 l/mil, vilket ju väger mindre än ett 0,5 kg. Koldioxidutsläppen, enligt samma deklaration, är från 118 g/km, vilket ju blir 1,18 kg/mil.
Någon som kan förklara detta märkliga fenomen.:confused::confused:

Östersjön

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
1132
Medlemskap
2025
Sv: utsläpp koldioxid

Hej,
när du kör så förbrukas det inte bara diesel utan en massa luft också. Jag vet inte förhållandet mellan diesel och luft men detta måste tas med i beräkningen.

Hälsningar
Ola

F

F.d. 1997

Guest

Kolet, C i CO2, kommer från bränslet. Syret, O i CO2, kommer ifrån luften. Kolet har en atomvikt på ca 12g/mol och syret har en atomvikt på ca 16g/mol. Eftersom det är två syreatomer + en kolatom i CO2 så står alltså kolet för ca 12/44 av massan (vikten) i CO2.
/David

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4927

Guest

Tack Ola och David! man är tydligen aldrig för gammal för att lära något nytt!

Toppen