• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Utrustning

L

Lelle_22

Guest
Min Tysklandsplanering fortskrider. Har nu kommit till utrustningen.

Jag har sett att det vid de flesta ställplatser finns tillgång till färskvatten. I husbilen har jag en 10-liters vattenkanna. Nu är frågan, är det nödvändigt/praktiskt att släpa med sig en sådan där platt hoprullad slang och vad brukar det vara för kopplingar?

Vidare tror jag att jag har det mesta i utrustningsväg men, finns det något jag absolut bör packa med?

Lelle_22

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Utrustning

För vattenförsörjningen så är det enklast med en 3/4" snabbkoppling samt en adapter 1/2" > 3/4". Sedan räcker det med en ganska kort slang, kanske fem meter. Möjligen en 10 merets också samt en skarvkoppling. Då kan du anpassa dig till hur det ser ut på platsen. Ett alternativ kan kanske vara en spiralslang.

Väl där så samla på dig alla 1€ och 50Cent mynt du kommer över eller växla till dig ett rör av vardera på första bästa bank. De har en viss åtgång eftersom det ofta är myntautomater till vattnet och eventuell el.

F

F.d. 3297

Guest

Michael,
om du är rökare så vinner du massor av poäng om du har egen askkopp
att ställa upp på rastplatsens bord. IKEA:s självstängande i rostfritt rekomenderas.
Det kommer med jämna mellanrum en städpatrull som bl.a. plockar fimpar från
marken runt borden där somliga slänger dom. :mad:

Vi nattade på en Rastplatz syd Cottbus. På morgonen, när vi satt med frukost vid
ett bord i morgonsolen, kom städpatrullen. När de såg vår IKEA-askkopp fick vi
beröm och ett antal fina tips om körvägar och Stellplätze.
Sånt tackar man för. :)

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Om du inte vill ha både slang och kanna, så välj bort slangen.
Kannan funkar i alla lägen, men slangen har sina begränsningar
bosse b

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

bosse b

Det beror väl lite på husbilens utrustning. Skulle jag fylla min tank (130 l) med vattenkanna skulle jag få problem. En synpunkt bland andra.

Jappe

F

F.d. 55256

Guest

bosse b
I Tyskland skulle jag aldrig dra med vattenkanna. Hittar du inte någon de mellan 4000- 5000 stellplatser innan vattnet är slut har du bommat hela tanken med stellplats. 1/2" och 3/4" anslutning till en Gardenakoppling och ca 3 m slang fixar du vatten nästan var som helst. Har haft en 7 l vatten kanna i bilen under flera år. Har använt den en gång i Frankrike !!!! .Den finns inte med längre-
Ove.G
Varför blev inlägget så här när jag tryckte citera ?

Senast redigerad av en moderator:

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Gardenakoppling och ca 3 m slang fixar du vatten nästan var som helst.
Jag vet men med vattenkannan fixar jag vatten du vatten var som helst
Bosse b:wink:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag skulle inte förlita mig på enbart vattenkanna av två anledningar.

För det första är det inte alla platser där det går att komma åt med vattenkanna, i ett handfat till exempel.

För det andra är det vanligt på ställplatser att vattenutkastaren är skyddad av en plåt strax under mynningen. Denna plåt har ett stort hål där kopplingen och slangen sticks upp. Skulle jag till äventyrs få plats med vattenkannan under denna plåt så uppstår problemet med att vattnet delvis kommer att skvala över plåten och vem vet vad den har varit ute för innan?

Nackdelen med att fylla mycket vatten med en kanna har redan nämnts.

F

F.d. 4927

Guest

Jo, men man får bra motion när man springer där fram och tillbaks med sin kanna!

F

F.d. 25023

Guest

Aldrig haft en vattenkanna med oss under tre år varav senaste 13 månader på heltid...

Alltid undrat bara om de håller på med motion eller något annat med kannan så ofta, innan jag fick en förklaringen att man fyller inte fullt pga vikten (?) och då blir det ofta.....

hälsn
jyrki

Lasse-125

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024

Söder ut

Vi har under alla år vi haft båt "45år" alltid använt det vatten vi haft tillgång till dvs.det färskvatten som fanns i tankarna. Till tvätt och annat använde vi sjövatten.
Har aldrig haft problem med dålig kvalitet på färskvattnet. En sak att observera i sammanhanget är det som Gunnar påpekar att om man har tillgång att tanka "kommunalt " Vatten så är detta en fördel.. Med stor omsättning (på gränsen till slöseri med färskvatten " behöver man inte enligt min uppfattning ha några problem. Drick Ditt vatten eller ännu hellre Det Du själv tycker är gott. Själv är jag mycket förtjust i rödvin.Men det är en helt annan sak ,de får vi reda ut i en annan tråd. Hoppas Ni får en Trevlig tysklandsresa. Vi har för avsikt att dra söderut i slutet av november i sammanhanget för att besöka några Genuina julmarknader. För de som är intresserade gå in på reseplaneringar.Julmarknader i Tyskland.Mvh lasse.
Ps.Vi har alltid10 lit. vattenkanna och 5+5meter slang plus 1/2 3/4 1" rörkopplingar.Ut och invändig gänga plus skarvkoppling till dessa.Det låter stort men väger inte mycket ..i sammanhanget.Med denna enkla utrustning har vi klarat oss genom alla Europeiska länder utan problem. Ni som tvekar Kom igen delad glädje är dubbel.Ds

Senast ändrad:
Toppen