• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

F

F.d. 53162

Guest
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

Jag har en husbil som väger 3850 kg totalvikt. Det är en Renault på 146 hk och den har aldrig varit över 0,9 lit/mil. Jag kör på 16 tums däck, som är standard på denna bilen. Nyligen kom vi hem från en resa till Moseldalen med en snittförbrukning på 0,84 l/mil enl både färddatorn och egna uträkningar. Vägmätaren stämmer väl inte helt kanske men bör kunna användas för att jämföra förbrukningen på just denna bilen i alla fall, tycker jag.
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

Min bil går i 100km/h och drar 10L/10Km
Det blir då 10liter i timmen, energi innehållet skall då vara 92.8 Kwh

Med andra ord min motor har förbrukat 92.8 kw under en timma
En motor i en husbil ligger runt 90-125kw MAX
Sänk hastigheten till 80km/t mindre varv luftmotstånd mm. hur mycket mindre drar då bilen?.
Det ser ut som att OKQ8 har beräknat energivärdet i en förbränningsmotor med optimala förhållande.Eller att en Turbodiesel använder en mycket hög verningsgrad av dieseln.

Juan, du har räknat ut energiförbrukningen till 92,8 kWh per timme. Det är energiinnehållet i det förbrukade bränslet. Om en modern turbodiesel har en verkningsgrad på 40% medför det att motorn har producerat 92,8 x 0,4 = 37 kWh per timme, dvs en snitteffekt på 37 kW = 50 hk, vilket är mindre än hälften av motorns maximala effekt.

Om verkningsgraden i stället är 35% blir den utvecklade motoreffekten 43,6 hk. Resten av energin i bränslet försvinner som värme.
Mvh PO
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

92.8 kw är 100% verkningsgrad av en motor utan att ta hänsyn till någon förlust.
Därför som jag skrev skulle det vara intressant att sätta den i en dyno under en timma. För att se hur mycket energi av dessa 92.8kw som man egentligen använder efter förluster. ¿Är det så lågt som 35% ?
Teoretisk sett så skulle 50 hk räcka gott om man tog vara på en energi som man förlorar i bromsning och nedförsbackar mm.

Hur många Kw anväder en husbil i timmen av motorn effekt ?
 
Senast redigerad av en moderator:

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

Juan!
En modern turbodiesel har en verkningsgrad på ca 35-40%, och det är riktigt bra. En bensinmotor har lägre verkningsgrad, kanske knappt 30%.

I nedförsbackar förlorar du ingen energi så länge du inte bromsar.
mvh PO
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

Det här med hjuldimension.
Ex 215/75 C 15 för att räkna fram sträckan som hjulet gör per varv, tar man 215 X .75 X 2 plus ( 15 X 25.4) då har man diametern. Detta tar man X 3.14 och får då sträckan i millimeter.
Om bränsleförbrukningen. En fordon har i stortsett två motstånd, när den väl accelerad och kör på plan mark, det ena är luftmotstånd och det andra en konstant, rullningsmotstånd. Rullningsmotståndet kan man påverka genom däckkvalite, bredd och lufttryck. Luftmotståndet är ju växlande och med lite tur och skicklighet kan man anpassa sin körning och tjäna mer eller mindre beroende på fordon. Har man sin march hastighet vid mitten av vridmoments maxium, har man goda chanser att kunna använda bränslet optimalt. Det är tyvärr sällan som vridmomentet stämmer med bilens utväxling, och här kan man göra små lir med däckstorleken.
Har man tur och kör en ducato, är det lätt att köra större förändringar av utväxlingen med små medel.
Det säger ju självt att en tyngre fordon i statstrafik tar mer, men behöver inte göra det på landsväg... Likaså en hög konstruktion fostrar fram goda "seglare"...
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

Har inte med ingångsfrågan att göra direkt men som en parentes kan jag nämna att väglag (vått eller torrt) har tämligen stor betydelse för bränsleåtgången. Liksom däckens kvalitet.

Privat har jag aldrig kollat så noga men i jobbet skrivs varje cl diesel och varje meter upp, tillsammans med färddatorns förbrukning.
När bilen var ny (Kia Ceed) låg det Michelin Energy Saver på av någon anledning. Det brukar ju som bekant vara Conti på nya bilar.
Nu råkar min arbetsgivare enbart se till priset när de köper nya däck. Billigast möjliga, oavsett kvalitet, grepp mm. Regummerade Galaxie blev märket efter Michelin. Förbrukningen steg direkt med runt en dl/ mil!
Dessa däck har även en förmåga att öka förbrukningen ytterligare, när väglaget är blött. Förvånansvärt mycket faktiskt. Tyvärr har jag inga exakta siffror tillgängliga men uppåt decilitern handlar det om.
Visserligen är det ca 60-70% grusväg på min runda men jag är ändå förvånad att det skiljer så pass mycket.

Jag är inte vän av Michelin men jag måste nog påstå att det ibland kan vara dyrt att snåla. Har ställt mig frågan flera gånger om man inte hade sparat in prisskillnaden med den lägre förbrukningen och den längre hållbarheten.

För övrigt kan nämnas att färddatorn konstant visar för låg förbrukning/ mil.
 
Toppen