Bengt-Åke Linder
HBK Medlem
Det finns ju en enkel uträkning på att räkna ut hur många liter/dl bilen har dragit per mil ....
"Problemet" är ju : Har jag verkligen kommit 1 mil på trippmätaren ?
Jag körde förrut med däckstorleken 215/70-15 en hastighetsmätaren visade ju tokfel enligt GPSen för när jag körde i 90km/h enligt GPSen så visade hastighetsmätaren 100km/ .
Visade då trippmätaren lika mycket fel så blev väl min uträkning fel efter som jag inte kom 1 mil .
Nu har jag ökat rulldiametern till 215/75-16 och när GPSen visar 90km/h så visar hastighetsmätaren 94km/h .
När GPSen visade att jag hade 10 mil hem så nollade jag trippmätaren och den visade 10 mil och 200 meter vid hemkomst =väldigt bra .
Så nu bör väl uträkningen stämma ,eller ?
Är det sådant som kallas för Ilandsproblem
En fördel till är att dessa däcken har en hårdare stomme = den går stabilare .
"Problemet" är ju : Har jag verkligen kommit 1 mil på trippmätaren ?
Jag körde förrut med däckstorleken 215/70-15 en hastighetsmätaren visade ju tokfel enligt GPSen för när jag körde i 90km/h enligt GPSen så visade hastighetsmätaren 100km/ .
Visade då trippmätaren lika mycket fel så blev väl min uträkning fel efter som jag inte kom 1 mil .
Nu har jag ökat rulldiametern till 215/75-16 och när GPSen visar 90km/h så visar hastighetsmätaren 94km/h .
När GPSen visade att jag hade 10 mil hem så nollade jag trippmätaren och den visade 10 mil och 200 meter vid hemkomst =väldigt bra .
Så nu bör väl uträkningen stämma ,eller ?
Är det sådant som kallas för Ilandsproblem
En fördel till är att dessa däcken har en hårdare stomme = den går stabilare .