• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Utpressning eller bluff?

O

Ola o Kerstin

Guest
Hej
Idag fick min fru en faktura för trängselskatt. Avsändare är nån som kallar sig EPASS24 och i en annan logo står det SWEDISH TRANSPORT AGENCY. Som mottagare står ParkTrade Europé AB, vad är detta för skojare?
Fakturan på 2,39 euro gäller en passering av en betalstation i Göteborg den
14.3. 2016. Något foto på fordonet finns inte med, men reg.nummret stämmer med vår husbil. En liten hake i sammanhanget är att min fru aldrig har besökt Göteborg! Och bilen var avställd från 16.10.-15 till 6.4.-16. under den tiden stod bilen i en maskinhall på vår tomt och var absolut inte i Göteborg 14.3.-16.
Och varför kom fakturan till frun när jag står som ägare i reg.beviset?
I rutan anmärkningar i beviset står frun antecknad som andra ägare.
På fakturan står det att man måste betala fast man anser att beslutet är felaktigt men det går att ansöka om ändring efteråt. Om man inte betalar i tid så tillkommer en straffavgift på 500 kr. Det finns ett tel.nr. på fakturan som jag ringde idag men damen som svarade verkade vara sådär lagom intresserad av saken, hon mumlade nånting om att det borde finnas ett foto av fordonet någonstans, så jag begärde att få en kopia, men det var tydligen inte så enkelt. Som jag förstår det hela så måste jag bevisa att dom har gjort fel och börja skaffa vittnen och papper på var bilen var nämnda datum.
Går det till såhär i Sverige?
Hälsar Ola

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
Sv: Utpressning eller bluff?

Tyvärr har en svenskregistrerad Mercedes samma registreringsnummer, som vad ni har på er husbil. Antagligen så är det så att den bilen har passerat en betalstation i Göteborg. Av någon anledning, så har den "mänskliga faktorn" eller mer troligt den automatiska bildanalysen fått för sig att det handlar om en finsk nummerplåt. Kolla gärna själv här:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Ett telefonsamtal med damens chef (alla har en chef) borde hjälpa.
//Jan

O

Ola o Kerstin

Guest

Hej igen
Det är inte fråga om en e-faktura, det är en riktig pappersfaktura som kom med posten. När jag pratade med damen på EPASS24 så begärde hon fakturans nummer och den fanns på hennes dator. Så det är troligen ingen bluff, men jag tolkar det som ett fel och utpressning från deras sida.
Jag måste betala (22 kr) idag för att undvika straffavgiften på 500 kr. den 13.5
Orsaken till denna brådska är att vi håller på att packa husbilen för en resa till mellaneuropa i morgon. Så nu har jag inte tid för sånt här jädrans skit.
Hälsningar Ola

Ulf Th

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2025

Enligt Transportstyrelsens hemsida :

"På uppdrag av Transportstyrelsen ska EPASS24 identifiera, fakturera och ta emot betalningar från utländska fordonsägaren som använder det svenska vägtullssystemet."

Så även om det är fel så är nog fakturan "på riktigt".

Bäst är nog att betala och ansöka om ändring efteråt.

Ulf

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Bäst är nog att betala och ansöka om ändring efteråt.

Ulf

Varför i herrans namn ska han betala för att firman i fråga har misskött sig? Ska han ta av sig mössan och bocka också! Jag hade bett den här firman se över sina rutiner och om dom fortsatte med trakasserierna gjort en polisanmälan!

Jappe

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Fömodligen har den svenska bilen, med samma nummer, en klisterlapp mellan bokstäver och siffror i reg.nummret. Detta är förbjudet i Sverige men är trotts detta mycket vanligt. Automatkamerorna kan då läsa detta märke som det bindestreck som finns på finska nummerplåtar.
Betala och begär rättelse samt ersättning för de kostnader och den tid Du har ägnat åt detta.
Lasse

O

Ola o Kerstin

Guest

hej Jappe
Dina frågor är helt berättigade, men som jag skrev så startar vi en resa i morgon via Åland och Sverige till mellan-europa, och under tiden har "rättvisan" sin gång och det betyder att jag har en förseningsavgift på 500 kr. att betala då vi kommer hem.
Häls. Ola

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Betala och res i lugn och ro, så kan du fundera om det är värt ansträngningen att överklaga för 22 kr när du kommer hem. ;)

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Betala avin, det är ju bara 22 kr.
Vill du bestrida den när ni kommer hem igen så gör det, det borde synas på fotot om skylten sitter på en Merca personbil eller husbil.

O

Ola o Kerstin

Guest

Hej Montreal
Det är inte fråga om 22 kr. utan något helt annat.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

hej Jappe
Dina frågor är helt berättigade, men som jag skrev så startar vi en resa i morgon via Åland och Sverige till mellan-europa, och under tiden har "rättvisan" sin gång och det betyder att jag har en förseningsavgift på 500 kr. att betala då vi kommer hem.
Häls. Ola

OK. Jag förstår. Lugnast så. Ni har väl boka med er!?

Jappe

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Toppen