• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Uthyrning

fredrik123

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Jag är helt ny på det här med husbil :)

Vi ser dock massor av roliga och spännande möjligheter som öppnar sig då man reser runt i Sverige och Europa. Min tanke med bilen är att den framförallt skall fungera som plattform för mitt företag. Men den ska även kunna fungera som en bekväm "semesterbostad" och då oftast under perioden höst, vinter och vår (jag/vi åker mycket skidor och cyklar mountain bike).

Eftersom jag troligen inte kommer att använda bilen lika mycket på sommaren som resten av året, så har tanken på uthyrning dykt upp.

Tror/tycker att det borde finnas fler som tänker samma tanke.

Jag är medveten om riskerna och har kontrollerat med försäkringsbolaget hur regelverket ser ut. LF har inga problem med uthyrning så när som på en liten komplettering då de kan vara fler som skall köra bilen.
HB:n har även en del annan utrustning för att minska risken för bedrägeri.

Så nu undrar jag var i detta i övrigt fantastiska forum man isf. skall annonsera? eller kanske (som jag gärna skulle se) en ämneskategori för detta. Det borde finnas en massa annan utrustning som vi medlemar kanske vill hyra eller hyra-ut för en kortare eller längre period tex elcyklar, takboxar osv.

Det skulle kännas mycket bättre om det gick att lösa inom klubben och slippa annonser allt för mycket på Blocket.

Vad säger ni? Tänker jag helt fel...? :confused:

Ha en fin HB sommar

//Fredrik

F

F.d. 2577

Guest
Sv: Uthyrning

Du är nog inte den första dom tänkt denna tanke. I mitt fall aå skrindlade jag dessa efter att ha läst en del om bilar som försvann och hb-ägare som inte fått ut något, då försäkringen täcker stöld och inte bedrägeri. Du har ju själv lämnat nycklarna!
Jag skulle nog kräva dessa löften på papper innan jag fortsatte att planera.
Leffe

Senast redigerad av en moderator:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Att annonsera om uthyrning här tror jag inte skulle ge något.
Dom flesta här har ju husbil
HaDe Hasse

fredrik123

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026

Nja?

Ja, många har nog husbil förvisso... Man jag vet att tex jag själv var här och läste väldigt många gånger innan jag köpte vår bil i våras.

Dessutom så tror jag nog att om möjligheten finns så ökar chansen...
Det kan ju finnas en massa andra saker som man vill hyra-ut. Jag har bla flera gånger hyrt ut vår villa under semesterperioder och det har fungerat utmärkt varje gång.

Jag väljer ju dock att tänka positivt om människor, och att vi vill gör rätt för oss.:wub:

// Fredrik

Senast ändrad:
A

aviata

Guest

För att utöva biluthyrning bör man först ansöka om tillstånd hos transportstyrelsen. Blankett finns att hämta på deras hemsida, kostar 1200:- att ansöka om detta.
Mvh Eva

Jaguar

HBK Medlem
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
7669
Medlemskap
2025

Hej !
Enligt Länsförsäkringar gäller ersättningen bara för stöld och inte bedrägeri.
Har du lämnat ut nyckel så är det inte stöld om den försvinner.I det finstilta
kan det komma att bli många samtal med försäkringsbolaget som inte ersätter bedrägeri.Tråkigt för den som blir bestulen eller är det inte det ????
Stöld eller bedrägeri so what?det finns ingen bil bara lånen kvar.
Jag skulle montera GPS gömd i bilen, samt foto på personen kontroll med brottregister registrerade bilar,betalningsanmärningar, körkort samt pass
och hoppas att han har en kompis som snor bilen så det inte är bedrägeri.

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Intressant! Tror jag hade uppe frågan hos något försäkringsbolag för några år sedan, när vi började tänka husbil, blev inte mer än tanke. Minns inte vilket bolag men det var ok om man tog någon form (minns inte riktigt vilken) företagsförsäkring. Var självklart ganska dyr, men om det inte är stöld måste det ju ändå finnas något skydd för företagare? Även rent juridiskt, kanske någon kunnig på forumet vet om det är straffmässigt är väldigt olika att dömas för bedrägeri gentemot stöld? Intuitivt känns stöld värre, men lagen kan ju knappast vara olika för tjuven, oavsett om det tillgrips från företagare eller privat? Eller tänker jag helt fel?

Mvh Marita

F

F.d. 52943

Guest

Den straffrättsliga aspekten - straffmätning för bedrägeri respektive stöld - är en sak som är helt skild från försäkringsbolagens villkor för att betala ersättning för en försvunnen bil. Där är det jättestor skillnad mellan stöld och andra sätt att bli av med sin bil.

Toppen