• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Uthyrd och ej återlämnad

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Uthyrd och ej återlämnad

Undrar vad man vet om den som hyrde bilen. Det borde gå att polisanmäla den typen av bedragare så att dom slutar.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Vi är många som varnat för detta. Dom enkla snabba pengarna finns inte.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Man kan ju inte anmäla den stulen heller då man utsätts för bedrägeri och då gäller ju inte stöldförsäkringen .
Det blir väl att leta i öst kanske ?

Skulle man mot all förmodan hyra ut så borde man montera en GPStracker , det har jag iofs gjort ändå ...

F

F.d. 55616

Guest

Personen som hyrt ut måste väl ha namn och personuppgifter på den som hyrt. Att hyra ut till helt obekant person är väl som att spela på lotteri.....
Går ju att anmäla som bedrägeri hos polisen.
icon9.gif
icon9.gif
icon9.gif

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo men om en kriminell person som struntar i allt ger nyckeln till en annan kriminell person och får ex 5000:- i handen så struntar han kanske i om han får fri kost och logi i ett tag.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Detta är andra fallet jag sett på en vecka. Det visar tydligt att man inte kan hyra ut sin husbil om man vill ha den kvar.

J

Jarn

Guest

Larmtjänst har tre stycken husbilar på sin sida som saknas efter uthyrning.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Idag på morgonen så lades det in en husbil för uthyrning på blocket. Bilen har klubbens dekal.

Jag säger bara varning varning varning!!!

F

F.d. 53012

Guest

Varför hyr man ut till helt främmande personer? Har hyrt ut den förra bilen 4 ggr trasiga delar varje gång numer får ingen ta en provtur. Om man köper med den tanken att hyra ut då har man ansträngd ekonomi. Jag öppnar inte mitt hjärta lika lätt.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Förstår inte varför man hyr ut en husbil privat. Att en föratagare hyr ut är väl självklart men att ingen av dom har GPS-spårare är för mig helt otroligt.
Känns som om att den peng man får in som uthyrare och då speciellt som privatperson lockar så mycket att man verkar bli helt blind för verkligheten.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Antar att frågan diskuterats många gånger innan men det finns en del att beakta:

If skrev:
Husbilen har blivit allt mer populär. Men det är en dyr investering som många finansierar genom att periodvis hyra ut den via annonssajter. Det är viktigt att komma ihåg att uthyrningen då anses som yrkesmässig, vilket gör att försäkringen för privatperson inte gäller.

vilket då ger

Transportstyrelsen skrev:
Det krävs tillstånd för att yrkesmässigt hyra ut personbilar och andra fordon.

Kom också ihåg att all inkomst av uthyrning av privata tillgångar är skattepliktig inkomst som skall redovisas i deklarationen som inkomst av kapital.

Källor:

Hyra ut husbilen kan bli försäkringsfälla - if.se

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Yrkestrafik/Biluthyrning/

Inkomst av uthyrning | Skatteverket [NS4 version]

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025

Verkligen tråkigt för bilägarna, att man hyr ut kan ju bero på många saker exempelvis kan det vara enda möjligheten att finansiera husbilen, de extra tiotusingarna kan vara skillnaden mellan innehav och icke innehav. I mitt yrke hämtar jag bilar hemma hos mina kunder, då vill jag ha med mig det gula registreringsbeviset så jag kan omregistrera bilen på mig, många vill inte lämna det ifrån sig eftersom de är osäkra på vem jag är, då uppmanar jag kunden att ta ett antal fotografier på mig, min lastbil med registreringsnummer samt pågående lastning, vid en uthyrning kan man ju göra samma sak fotografera hyresmannen det fordon han kommer med och eventuella medhjälpare, visserligen hjälper det inte mot alla bedragare men några av dem sorterar man bort. Samtidigt hjälper det polisen att identifiera brottslingarna.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Hmm, har för mig att den gula ska skickas in av säljaren. Om det inte görs på det sättet så blir det ju samma senario som att hyra ut utan säkerhet. Alltså du har fått ta hand om ett fordon du inte behöver bli ägare till genast och kan då kränga den i tex. öst.

Toppen