• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utfasningsutredningen; säljs sista litern diesel 2040?

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag tycker att jag själv redan i mitt inlägg nr 16 ligger på gränsen för att bryta emot forumreglerna kring att diskutera politik... jag undviker detta så gott jag kan i mitt inlägg. Men vad gäller för inlägg 19 ? Är detta politik eller inte? Varför finns det forumregler? Jag tycker att husbilsklubbens forumregler är riktigt bra. Men.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Man får helt sonika återgå till vad man (jag) gjorde för 15-20år sedan och ville köra på billig diesel.
Köpte från en yrkesfiskare för 80öre litern.
Fick dock bara köpa om jag tog 1m3 per gång, men man fick jo offra sig. Billigt blev det...
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag har ett väldigt bra tips till alla.
Rösta på rätt block / parti så vi kan bli av med maskrosorna .
Läs inlägg 16 så får du kanske ett annat perspektiv. Fast tror du fortfarande efter det att maskrosorna styr Sveriges och världens beslut om fossildrivna bilar och du samtidigt inte gillar att det är så, ja då ska du förstås rösta på nåt parti som gillar olja och kol. Ett tips i all välmening eftersom du antagligen missat just det inlägget.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Läs inlägg 16 så får du kanske ett annat perspektiv. Fast tror du fortfarande efter det att maskrosorna styr Sveriges och världens beslut om fossildrivna bilar och du samtidigt inte gillar att det är så, ja då ska du förstås rösta på nåt parti som gillar olja och kol. Ett tips i all välmening eftersom du antagligen missat just det inlägget.
Jag har inte nämnt att jag gillar kol och olja.
En avväkling av fossilt drivmedel är ett måste.
Men att el infrastrukturen är utbyggd i hela landet till dess har jag svårt å tro på.
Elektriciteten var ju inte tillräcklig denna vinter som var, då fick de starta olje reservkraften.
Alla måste ju kunna ladda sina bilar då det blir dax, även på vintern.
Sätt upp realistiska mål.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag har inte nämnt att jag gillar kol och olja.
En avväkling av fossilt drivmedel är ett måste.
Men att el infrastrukturen är utbyggd i hela landet till dess har jag svårt å tro på.
Elektriciteten var ju inte tillräcklig denna vinter som var, då fick de starta olje reservkraften.
Alla måste ju kunna ladda sina bilar då det blir dax, även på vintern.
Sätt upp realistiska mål.
Hur får du ihop ditt resonemang med att du anser att ett litet parti i Sverige dels styr utbyggnaden av elöverföringen i Sverige på ett för dom fullständigt idiotiskt sätt - dvs att de inte skulle villa ha bättre överföring - dels att detta parti skulle kunna påverka utvecklingen i världen på ett sätt som du inte gillar. På ett sätt verkar du ha väldigt höga tankar om vissa politikers möjlighet att påverka trots partiets litenhet.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Javisst rösta precis på vad du/ni vill. Det är ju det som är meningen med de allmänna valen. Att det ska finnas lite olika alternativ att välja mellan.
Men att rösta rätt.... då finns det plötsligt bara ett alternativ..det rätta? ?
.
Att rösta på vad man vill..ja.... men att göra propaganda för sin politiska åsikt här? Följer man då forumreglerna? Jag tror att det är kloka regler. Därför att det slutar med tjafs som inte leder vidare. Man måste väl kunna äga o tycka det är kul med husbil helt oberoende av vilket parti man tänker rösta på? Se upp så inte husbilsklubben blir en klubb för enbart de som ''röstar rätt''. Ett gott råd från en som står som intresserad.... goda skäl till att förbli det.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Det var väl den lilla minsta beståndsdel av vår atmosfär, 0,04% som heter koldioxid, som lyckades skapa katastrofläget...?. Allt började väl med Al Gore och hans "hockey klubba" och han var ju kompis med Elon Musk så de har verkligen lyckats med sitt marknadsföringsuppdrag...
Det intressanta är ju nu förklaringen "nollutsläpps bilar" och att man nu anser batteridrivna sådana vara just det. Det skapar ju upp mot 15.000 kg extra koldioxid att producera ett 100 kWh batteri (IVL analys) till en elbil så diskonteringen är redan klar vid leverans. Att producera en bil i övrigt skapar rätt likartat fotavtryck. Dessa 15.000 kilo motsvarar mer än 35.000 mil med en dieselbil tankad med HVO100... jag tycker i alla fall att det är rätt tänkvärt...
Dagens 77.000 elbilar/hybridbilar på våra vägar skapade uppskattningsvis en diskontering motsvarande 770.000.000 kg koldioxid innan de ens rullade ut på vägen. Det motsvarar vad mer än 1,3 miljoner dieselbilar, tankade med HVO100, skulle skapat under ett år (1.500 mil/år)...eller 130.000 bilar under 10 år...
 
F

f.d. 53452

Guest
Det var väl den lilla minsta beståndsdel av vår atmosfär, 0,04% som heter koldioxid, som lyckades skapa katastrofläget...?. Allt började väl med Al Gore och hans "hockey klubba" och han var ju kompis med Elon Musk så de har verkligen lyckats med sitt marknadsföringsuppdrag...
Det intressanta är ju nu förklaringen "nollutsläpps bilar" och att man nu anser batteridrivna sådana vara just det. Det skapar ju upp mot 15.000 kg extra koldioxid att producera ett 100 kWh batteri (IVL analys) till en elbil så diskonteringen är redan klar vid leverans. Att producera en bil i övrigt skapar rätt likartat fotavtryck. Dessa 15.000 kilo motsvarar mer än 35.000 mil med en dieselbil tankad med HVO100... jag tycker i alla fall att det är rätt tänkvärt...
Dagens 77.000 elbilar/hybridbilar på våra vägar skapade uppskattningsvis en diskontering motsvarande 770.000.000 kg koldioxid innan de ens rullade ut på vägen. Det motsvarar vad mer än 1,3 miljoner dieselbilar, tankade med HVO100, skulle skapat under ett år (1.500 mil/år)...eller 130.000 bilar under 10 år...
Mycket intressant reflektion.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Det var väl den lilla minsta beståndsdel av vår atmosfär, 0,04% som heter koldioxid, som lyckades skapa katastrofläget...?. Allt började väl med Al Gore och hans "hockey klubba" och han var ju kompis med Elon Musk så de har verkligen lyckats med sitt marknadsföringsuppdrag...
Det intressanta är ju nu förklaringen "nollutsläpps bilar" och att man nu anser batteridrivna sådana vara just det. Det skapar ju upp mot 15.000 kg extra koldioxid att producera ett 100 kWh batteri (IVL analys) till en elbil så diskonteringen är redan klar vid leverans. Att producera en bil i övrigt skapar rätt likartat fotavtryck. Dessa 15.000 kilo motsvarar mer än 35.000 mil med en dieselbil tankad med HVO100... jag tycker i alla fall att det är rätt tänkvärt...
Dagens 77.000 elbilar/hybridbilar på våra vägar skapade uppskattningsvis en diskontering motsvarande 770.000.000 kg koldioxid innan de ens rullade ut på vägen. Det motsvarar vad mer än 1,3 miljoner dieselbilar, tankade med HVO100, skulle skapat under ett år (1.500 mil/år)...eller 130.000 bilar under 10 år...
Det är säkert rätt det du skriver om batteritillverkning, men när du jämför måste du också ta hänsyn till framställningen av fossilt bränsle, från upppumpning av råoljan, transport till raff, raffinering och sedan trp ut till våra tankstationer. Bara raffineringen på t ex Preem gör Preem till Sveriges 2-3 största utsläppare av CO2 Och i Norge är petroleumindustrin den största utsläpparen. Dessutom är ju framtagningen av råolja en enormt stor miljöförstörare med förstörda floder, nedskräpade hav, bortkörda urinvånare i Afrika mm. Jag har tidigare bett om livscykelanalys( från vaggan till graven) som kan jämföra men det är ingen som hittills visat en sådan. På sikt måste vi överge fossila bränslen men enbart elbilar kommer säkert inte att bli lösningen, det blir antagligen en blandning av olika typer beroende på användningsområde mm.

För övrigt så tror jag inte att vi kan bli ett föregångsland som rapporten rekommenderar utan vi måste gå hand i hand med övriga Europa, ja kanske t om med hela I-Världen. Vi är i dag helt beroende av varandra och ett enskilt land kan inte bryta sig loss, då kommer landet istället att bli på efterkälken.
 
F

f.d. 53452

Guest
Det är säkert rätt det du skriver om batteritillverkning, men när du jämför måste du också ta hänsyn till framställningen av fossilt bränsle, från upppumpning av råoljan, transport till raff, raffinering och sedan trp ut till våra tankstationer. Bara raffineringen på t ex Preem gör Preem till Sveriges 2-3 största utsläppare av CO2 Och i Norge är petroleumindustrin den största utsläpparen. Dessutom är ju framtagningen av råolja en enormt stor miljöförstörare med förstörda floder, nedskräpade hav, bortkörda urinvånare i Afrika mm. Jag har tidigare bett om livscykelanalys( från vaggan till graven) som kan jämföra men det är ingen som hittills visat en sådan. På sikt måste vi överge fossila bränslen men enbart elbilar kommer säkert inte att bli lösningen, det blir antagligen en blandning av olika typer beroende på användningsområde mm.

För övrigt så tror jag inte att vi kan bli ett föregångsland som rapporten rekommenderar utan vi måste gå hand i hand med övriga Europa, ja kanske t om med hela I-Världen. Vi är i dag helt beroende av varandra och ett enskilt land kan inte bryta sig loss, då kommer landet istället att bli på efterkälken.
Också en tänkvärd reflektion. När många människor reflekterar och kommunicerar öppet så har vi möjligheter att tillsammans bli klokare. Tråkigt att detta inte råder inom journalistik, politik och miljörörelsen.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det är säkert rätt det du skriver om batteritillverkning, men när du jämför måste du också ta hänsyn till framställningen av fossilt bränsle, från upppumpning av råoljan, transport till raff, raffinering och sedan trp ut till våra tankstationer.
Alldeles korrekt, men Night hawk skrev inte att vi skulle fortsätta med fossilt bränsle, utan jämförde med en situation där alla dieselmotorer kördes på HVO100.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sveriges samlade utsläpp från fossila bränslen motsvarar 3st av Kinas gigantiska kolkraftverk, och de planerar att bygga 500st till.
Vi måste nog förbjuda bensin o diesel I år ifall vi ska dra vårt strå till stacken
Love You Kiss GIF by swerk
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Det är säkert rätt det du skriver om batteritillverkning, men när du jämför måste du också ta hänsyn till framställningen av fossilt bränsle, från upppumpning av råoljan, transport till raff, raffinering och sedan trp ut till våra tankstationer. Bara raffineringen på t ex Preem gör Preem till Sveriges 2-3 största utsläppare av CO2 Och i Norge är petroleumindustrin den största utsläpparen. Dessutom är ju framtagningen av råolja en enormt stor miljöförstörare med förstörda floder, nedskräpade hav, bortkörda urinvånare i Afrika mm. Jag har tidigare bett om livscykelanalys( från vaggan till graven) som kan jämföra men det är ingen som hittills visat en sådan. På sikt måste vi överge fossila bränslen men enbart elbilar kommer säkert inte att bli lösningen, det blir antagligen en blandning av olika typer beroende på användningsområde mm.

För övrigt så tror jag inte att vi kan bli ett föregångsland som rapporten rekommenderar utan vi måste gå hand i hand med övriga Europa, ja kanske t om med hela I-Världen. Vi är i dag helt beroende av varandra och ett enskilt land kan inte bryta sig loss, då kommer landet istället att bli på efterkälken.
Helt korrekt och analysen bygger på från vaggan till graven. Hur råvarorna till moderna batterier mejslas fram ur gruvor och källor vill man knappt ta upp för det är förfärligt avseende både mänskligt lidande och miljöbelastningen...
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Också en tänkvärd reflektion. När många människor reflekterar och kommunicerar öppet så har vi möjligheter att tillsammans bli klokare. Tråkigt att detta inte råder inom journalistik, politik och miljörörelsen.
Jag tycker också att det är besvärande entonigt både i politiken och via massmedia. Alla verkar sitta i exakt samma bastu av någon anledning. Den synnerligen överbetalda (omutbara) skaran forskare inom IPCC har ju faktiskt tydliga skaror professionella forskar opponenter som hävdar helt motsatta tankar MEN dessa kvävs snabbt och sannolikt av mäktiga ekonomiska intressenter...
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Alldeles korrekt, men Night hawk skrev inte att vi skulle fortsätta med fossilt bränsle, utan jämförde med en situation där alla dieselmotorer kördes på HVO100.
HVO100 kommer att bli en helt inhemsk produkt producerad av nationella resurser inom skog och återvunna råvaror. Det är ju det som gör den EXTRA intressant för oss. Inga gruvbrytningar av barn på andra sidan klotet som smutsar ned deras närmiljö... men det klart att just det skonar ju vår närmiljö och vi slipper ju se det...och då finns det ju inte...
 
Toppen