• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utfasningsutredningen; säljs sista litern diesel 2040?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Senast om 19 år måste du med tungt hjärta och sista litrarna diesel, köra din dieseldrivna husbil till skroten, eftersom dieselpumpen på macken monterats ner.

Ja det scenariet kan bli verklighet om den av Regeringen idag presenterade Utfasningsutredningen får igenom sitt förslag.

Den statliga Utfasningsutredningen, vill nämligen fasa ut bensinen och dieseln senast 2040.


Det är utredaren Sven Hunhammar som står bakom utredningen och skriver i DN debatt:

”Utredningen föreslår att fossila drivmedel ska vara utfasade i Sverige senast 2040. En utfasning 2040 gör det lättare att nå målet om nettonollutsläpp i alla sektorer senast 2045 och gör Sverige till ett föregångsland”.


Nu går det fort...

Tommy
 
Senast ändrad:

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Senast om 19 år måste du med tungt hjärta och sista litrarna diesel, köra din dieseldrivna husbil till skroten, eftersom dieselpumpen på macken monterats ner.

Fasa ut bensin och diesel senast 2040. Det vill den statliga Utfasningsutredningen.

Det är utredaren Sven Hunhammar som står bakom utredningen och skriver i DN debatt:

”Utredningen föreslår att fossila drivmedel ska vara utfasade i Sverige senast 2040. En utfasning 2040 gör det lättare att nå målet om nettonollutsläpp i alla sektorer senast 2045 och gör Sverige till ett föregångsland”.


Nu går det fort...

Tommy
det kommer miljöbränsle i stället bensin o diesel bränsle elutbyggnaden går inte så bra plus alla kommer att bo i städerna
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag tror det när jag ser det.
Skulle alltså allting som är dieseldrivet: arbetsmaskiner, lastbilar (stora och små, inhemska och på besök), nödgeneratorer (sjukhus, flygplatser, ...), personbilar, veteranbilar ... inte kunna gå att tanka längre? Att inte utländska lastbilar kan tanka innebär med automatik att detta inte kommer att avgöras i Sverige utan hamna på EU-nivå.

Blir väl som med avvecklingen av kärnkraft om det ens kommer så långt. Skjuts framåt med 10 år i taget.

MVH
Hans
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Senast om 19 år måste du med tungt hjärta och sista litrarna diesel, köra din dieseldrivna husbil till skroten, eftersom dieselpumpen på macken monterats ner.

Fasa ut bensin och diesel senast 2040. Det vill den statliga Utfasningsutredningen.

Det är utredaren Sven Hunhammar som står bakom utredningen och skriver i DN debatt:

”Utredningen föreslår att fossila drivmedel ska vara utfasade i Sverige senast 2040. En utfasning 2040 gör det lättare att nå målet om nettonollutsläpp i alla sektorer senast 2045 och gör Sverige till ett föregångsland”.


Nu går det fort...

Tommy
Då behöver jag inte förnya C-behörigheten 2041 (98 år). 3 ggr kvar.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Om man googlar runt lite.. t ex sista länken.... så framkommer mer än i första länken.. så att köra husbilen till skroten om 19 år ...nej så står det inte i förslaget.... det står..'' övergå till långsiktigt hållbara förnybara drivmedel '' så det står inte att det föreslås ett totalstop för försäljning av drivmedel.
När det gäller försäljning av nya bensin o diseldrivna personbilar så skriver utredaren '' detta strider emot EU s regelverk. Så jag är helt övertygad om att min gamla bensinburstner körs omkring också 2045... fast problemet är ju..knappast av mig.. o den tankas vid en mack med bensin... men bensin framtagen på något annat sätt än idag? ? ? Ps synd om Norge de blir ju utfattiga? Eller?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Om man googlar runt lite.. t ex sista länken.... så framkommer mer än i första länken.. så att köra husbilen till skroten om 19 år ...nej så står det inte i förslaget.... det står..'' övergå till långsiktigt hållbara förnybara drivmedel '' så det står inte att det föreslås ett totalstop för försäljning av drivmedel.
När det gäller försäljning av nya bensin o diseldrivna personbilar så skriver utredaren '' detta strider emot EU s regelverk. Så jag är helt övertygad om att min gamla bensinburstner körs omkring också 2045... fast problemet är ju..knappast av mig.. o den tankas vid en mack med bensin... men bensin framtagen på något annat sätt än idag? ? ? Ps synd om Norge de blir ju utfattiga? Eller?
Jag tror inte Norge blir utfattiga..

Snarare tror jag att det är VI som blir fattiga. Jag vågar inte tänka tanken vad den syntetiska bensinen/Dieseln kommer att ha för literpris. Det är både kört och färdigkört.... tyvärr.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det kommer säkert konverteringskit så man kan köra på ex rapsolja. Den är ju billigare än diesel ibland.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Och gamla bensinbilar på gasol, för det verkar ju ännu inte bli förbjudet.

Lägger åter igen in en framtida möjlig värld...... i alla fall i Sverige.

Miljöstenålder sensur.jpg
Skrot.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
F

f.d. 53452

Guest
Senast om 19 år måste du med tungt hjärta och sista litrarna diesel, köra din dieseldrivna husbil till skroten, eftersom dieselpumpen på macken monterats ner.

Fasa ut bensin och diesel senast 2040. Det vill den statliga Utfasningsutredningen.

Det är utredaren Sven Hunhammar som står bakom utredningen och skriver i DN debatt:

”Utredningen föreslår att fossila drivmedel ska vara utfasade i Sverige senast 2040. En utfasning 2040 gör det lättare att nå målet om nettonollutsläpp i alla sektorer senast 2045 och gör Sverige till ett föregångsland”.


Nu går det fort...

Tommy
Förmodligen blir det så. Men därmed inte helt säkert att "dieselmotorn" blir utfasad. 19 år är en lång tid och mycket hinner hända rent tekniskt och jag skulle inte bli förvånad om man kan köra dieselmotorn på ett "modernt fossilfritt" bränsle. Redan för mer än trettio år sedan kunde man köra på "rapsolja" (RME).
Att många komponenter i framtidens bilar kommer vara elektriska och elektroniska är tämligen givet och därmed styra utvecklingen. Likaså kommer vi se olika bränslevarianter utöver "fossilfri" diesel såsom batteridrift, från nät avlänkbar el, bränsleceller respektive vätgasdrift i olika former. Den som lever får se men vi kan vara övertygade om att gårdagens oljebolag får mindre betydelse för fordonsdrift. Den stora frågan är pris och kostnader för drivmedel eftersom statens behov skatteintäkter knappast lär minska.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Som vanligt har det redan börjat dyka upp egna tolkningar och kanske önsketankar på på den lagda och presenterade utfasningsutredningen, i tråden.

Hittade en artikel i CarUp, som ger intryck av att man läst igenom utredningsförslaget bättre än någon av oss och sedan presenterat det..

Nya bilar med förbränningsmotorer ska förbjudas i Sverige från 2030.
Senast 2040 ska fossil bensin och diesel vara utfasat.
Övergången ska påskyndas genom högre bränslepriser och utbyggd laddinfrastruktur.
Det föreslår regeringen i en ny utredning som presenteras i dag.


Stora förändringar krävs för att Sverige ska klara sin klimatmål inom transportområdet. Regeringens utredare Sven Hunhammar lägger i dag fram sin utredning ”I en värld som ställer om – Sverige utan fossila drivmedel 2040” om hur bilar med förbränningsmotorer och bensin och diesel kan fasas ut.


– Utredningen föreslår att fossila drivmedel ska vara utfasade i Sverige senast 2040. En utfasning 2040 gör det lättare att nå målet om nettonollutsläpp i alla sektorer senast 2045 och gör Sverige till ett föregångsland. De stora förändringar som krävs bedöms inte hinna genomföras långt innan 2040, även om det vore önskvärt, skriver Sven Hunhammar i en debattartikel i DN.

Enligt utredningen är en snabb och omfattande elektrifiering lösningen. Då behöver användningen av förnybara drivmedel inte bli så mycket högre än i dag.


– Utredningen föreslår därför att Sverige bör verka för EU-omfattande nollutsläppskrav för nya personbilar i förordningen om nya bilars koldioxidutsläpp till 2030 eller så snart som möjligt därefter och senast 2035. Ett nollutsläppskrav innebär i praktiken att personbilar med förbränningsmotor fasas ut i nybilsförsäljningen i hela EU, skriver Hunhammar.

I dagsläget strider ett svenskt förbud mot nya bensin- och dieseldrivna personbilar mot EU:s regelverk och är svårt att införa. Därför ska Sverige verka för att ett förbud från 2030 införs även på EU-nivå.

Utredningen vill också se ökade offentliga insatser för bättre laddinfrastruktur så att hindren för elektrifiering undanröjs.

– Den snabba tekniska utvecklingen på elektrifieringsområdet, gör att utfasningen kan ske lättare än vad som bedömdes möjligt bara för några år sedan.

Bilar med förbränningsmotorer kan komma att få finnas på vägarna även efter 2040, men ska då köras på förnyelsebara drivmedel. Räkna med betydligt högre priser.

– Högre drivmedelspriser blir en viktig drivkraft både för elektrifiering, energieffektivisering och minskad trafik.


The post Förslaget klart: Så ska bensin- och dieselbilar förbjudas i Sverigeappeared first on CarUp.se.”


Tycker vi försöker hålla oss till utredningens förslag, våra folkvalda bestämmer, åtminstone tills verkligheten säger något annat.

Tommy
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Inlägg 12 ! ! Fast detta går inte ihop !
''' egna tolkningar o önsketankar '''' fast det är väl inget fel i det. Låt medlemmarna tänka o fundera. I inlägg 12 carup ! De skriver....'' det föreslår regeringen i en ny utredning... '''' Nej det föreslår inte regeringen... de ska ju nu titta på utredningen.. o sen kanske eller eventuellt komma med ev förslag.. Utredningen ligger ju bara som en grund för ev kommande förslag. O dessa ev förslag ska ju sedan röstas igenom av en majoritet i riksdagen.... o här finns ju inga tydliga o klara majoriteter.... så att dra alltför stora växlar på en utredning.... typ.. skrota alla husbilar om 19 år..... nja nja en komplicerad fråga.... som dessutom ännu mera styrs av hur man agerar inom EU och särskilt i t ex Tyskland..Frankrike.. Italien... England... men också Usa och Kina m fl... Sverige är i denna fråga en mycket liten bricka. Vi kommer att bli tvungna att anpassa oss efter hur utvecklingen blir internationellt. Sverige behöver importerade fordon.. Sverige är ett export beroende land... det är vi som kommer att få anpassa oss.... inte tvärtom. Vi behöver frakter hit o frakter ut ur landet. Vi vill säkert ha turister... så det här en mycket komplicerad frågeställning. Har väldigt lite med vilken eller vilka regeringar vi har i framtiden. Satsar Tyskland stort på el....ja då är det de som bestämmer.... o de som i hög grad tillverkar fordonen också.. Tack för mig.... tyvärr lever få av oss för att få veta hur det sluter.... men jag tror att ekonomiska realiteter påverkar på sikt. Det är också dyrbart att ''skrota'' fullt användbara grejer... husbilar... lastbilar..lyftkranar..mm mm. o så finns det stora stora problemet med flyg kvar. Men visst..på personbilssidan...där blir det nog stora förändringar.. mera sannolikt.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Just precis, det gäller att titta upp från ankdammen och då upptäcker iallafall vissa att det både finns en omvärld och att det kanske inte heller är, det för vissa så förhatliga lilla regeringspartiet, som alldeles ensamt styr Sveriges och världens framtid.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jag skulle tro att många här på klubben har inga bekymmer med detta ,inte jag heller för då ligger man helt fint inpackad i sista kostymen utan dom berömda fickorna ..lev nu istället och sluta bekymra er för framtiden..den fixar sig i alla fall som vanligt
En del är äldre, en del är yngre.
20 år är inte så långt bort om man är 30 - 35 år.
Men ser man bara till sig själv och man är 75 - 80 så är det ju en annan sak.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Jag skulle tro att många här på klubben har inga bekymmer med detta ,inte jag heller för då ligger man helt fint inpackad i sista kostymen utan dom berömda fickorna ..lev nu istället och sluta bekymra er för framtiden..den fixar sig i alla fall som vanligt

Nja, vi är väl några stycken här som förhoppningsvis fortfarande lever om 19 år.
 
Toppen