• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Utförsäljning Mantorp

F

F.d. 30108

Guest
Var på utförsäljning på Östgöta camping idag. Katastrof! Mycket folk. En kassa!! Stod i kö över 3,5 timmar! Verkade inte seriöst! Stod en kraftig "vakt" som visade musklerna i dörröppningen hela tiden.:mad::mad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Utförsäljning Mantorp

Får hoppas det var värt tiden i kön :)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Vad såldes där? Var det gamla racerbilar utan fungerande ljuddämpare? En gång när vi for till Stockholm så fikade vi i närheten av Mantorp på ett gästgiveri och det korta stoppet stördes på ett brutalt sätt av mängder av oljud från en anläggning i närheten. Infödingar förklarade för oss att oväsendet kom från Mantorp, någon sorts racerbana där lagen om miljöstörningar inte fungerade fullt ut. Skulle dessa oljudsåstadkommande vehikler säljas ut så är jag den förste att gratulera lokalbefolkningen och mig själv om jag skulle få för mig att fara till huvudstaden igen.

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag är nog lite osäker på vad du menar, faktiskt. Ljuset i tunneln? Vad har har det med oljudsskapande att göra. Det är möjligt att vissa av oss förmår att njuta av ting som vi vanliga dödliga betraktar som oljud, krasst uttryckt. Inget mänskligt är mig främmande men det finns gränser som inte låter sig rubbas i första taget. Jag minns när vi hyrde Fiatar (500 tror jag) på Mallorca för 100 år sedan eller så och det behövdes inte särskilt mycket däckssläpp för att skulle tjuta i däcken när vi for till eller från grisfesterna. Vi misstänkte då att det var Fiaturhyrarna som ville göra oss nordbor glada och därför anbringade speciella oljudsskapande däck för oss törstiga nordbor. Visst det är sköj men ändå på något vis borde väl nöjet kunna stanna hos de "behövande"!

Osäker! Upplys mig!

Ang. ämnet för övrigt. Vad såldes där?

Jappe i nådens år 2015

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

I onsdags i denna vecka övernattade vi på ställplatsen intill Bengt i Örkelljunga, på väg hem från vår övervintringsresa i Spanien, och vi var även inne i hallarna och kikade på husbilar och passade även på att köpa lite "bra-att-ha-grejer" i deras tillbehörsaffär.

Dagen efter passerade vi Östgöta Camping i Mantorp och kunde inte annat än svänga av E4 och köra in till anläggningen och det som mötte oss var inte speciellt uppmuntrande.

1 person jobbade med att förbereda gårdagens och dagens utförsäljning av husbilar och tillbehör i försäljningshallen och 1 person var inne på verkstadsområdet och jobbade med något och inne på verkstadsområdet stod ett större antal nya husvagnar uppställda som ännu inte fått någon registreringsskylt.
Ställplatsen intill anläggningen är dessutom stängd !

Vilka kontraster - hos Bengt i Örkelljunga var det fullt av folk i de båda försäljningshallarna och en stor del av personalen jobbade även den 30/4 och det trots att det var valborgsmässoafton och ett flertal husbilar levererades till kunder och ett antal kunder hämtade sina husbilar efter fullbordad service.

Familjen Ekmans livsverk, med Torgny i spetsen, har gått i graven och vi båda är uppriktigt ledsna över det som nu inträffat - hur kunde det gå så galet med Sveriges största husbilsföretag...?

Bosses och Gerds husbilsresor

Y

Yjons

Guest

Hur kunde det gå så galet med familjen Ekmans livsverk som såldes av familjen för ett antal år sedan. Jo det är nog så att det är inne bland "ekonomiräknenissar" att kalla sig Group och flytta pengar mellan olika bolag. Det allra finaste är att kalla sig riskkapitalist där själva ordet förklarar vad som kan hända. Man förstår inte som detta fall att inkomsterna kommer från att vränga fritidsfordon och drar ner på personal och service vilket vi som bor i närheten hört i flera år. Man kan nog förmodligen förutsätta att personerna bakom "groupen" inte gått helt lottlösa ur äventyret med Östgöta camping.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Tror tyvärr inte att det är sista gången vi ser en stor konkurs i branchen.
Nybyggda stora hallar med marmorgolv samt gigantiska lager där man känner igen vissa bilar som stått till försäljning under flera år. Det kan troligen inte vara så stora marginaler så att detta kan betala sig på sikt. Här gäller nog att vara försiktig vid byten så att man inte hittar sina surt förvärvade slantar som en del av ett konkursbo.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Sticker räntan iväg kan det gå riktigt fort.

Det har nog varit lätt att frestas överbetala för inbytesbilarna bara för att kunna ro hem affären och lägga beslag på marginalen från nyförsäljningen.
När räntan går upp kommer bilarna på gården plötsligt att börja kosta pengar.

Vill man minska på lagret kanske dom måste säljas under inbytespriset eller det bokförda värdet vilket då realiserar en förlust. Med en nybilsförsäljning fortfarande kvar på normalnivå kan den förlusten lätt äta upp marginalen på nybilsförsäljningen och det blir riktigt riktigt rött i böckerna.

Baksmällastjarnsmall.gif

Dahl

HBK Medlem
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025

Hur kunde det gå så galet med familjen Ekmans livsverk som såldes av familjen för ett antal år sedan. Jo det är nog så att det är inne bland "ekonomiräknenissar" att kalla sig Group och flytta pengar mellan olika bolag. Det allra finaste är att kalla sig riskkapitalist där själva ordet förklarar vad som kan hända. Man förstår inte som detta fall att inkomsterna kommer från att vränga fritidsfordon och drar ner på personal och service vilket vi som bor i närheten hört i flera år. Man kan nog förmodligen förutsätta att personerna bakom "groupen" inte gått helt lottlösa ur äventyret med Östgöta camping.

Jag tror icke på att "ekonomiräknenissar" eller risk kapitalister där är orsaken till detta. Jag har jobbat med dissa typer i någon år nu. Dom håller bara på med affärer dom kan tjäna peng, jag har aldrig set dom göra förlöst på detta sätt som här. Dom hade aldrig investerat deras kapital i ett bolag om de inte kan dubbla priset på kort tid eller mer.
Det som är hänt här, är att ledningen inte har agerat rätt. och tagit fel beslut.
Det aldrig att fungera om man använder 1000 kr. och bara tjänar 500 kr.

MVH

Kim

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Nu är det inte så mycket fordon kvar i Mantorp. Enligt en försäljare som jag talade med igår så sålde dom över 100 fordon i helgen som gick, dom skall dock fylla på med nya. Är visst problem att hitta alla fordon, står utspridda i sveriges avlånga land.

Nu kör dom i Falkenberg denna helg, Svedala har dom stängt.

/Kenneth

F

F.d. 50069

Guest

Undrar om det blir någon nystart?
Det är ju fina lokaler:oops:

Toppen