• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Utelåst

F

F.d. 25226

Guest
En granne blev i natt utelåst från sin Burstner 810 2013,
Vi finns på campingen i Cabanas Portugal. Grannen är nybliven HBK medlem värvad av mig.
Camperservice i Loule kan hjälpa till nästa vecka!!!!!!!!!!!!
En katt finns i bilen nu inlåst.
Är det någon som har erfarenhet av detta så hör av Er.

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025
Sv: Utelåst

Polisen brukar ha en del "inbrottsverktyg" och kunnande.
Med en katt inne borde det räknas som nödläge. och vara gratis.
bosse b

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Er det ingen takluke som står åpen? En Heiki mini kan enkelt åpnes helt om den står på lufting. Gjelder utgaven uten sveiv. Har tatt meg inn i låste husbiler et par ganger gjennom slike luker. Mener det er en slik luke på badet også på den modelle.

Er det Hartal døren som har blokkert seg - det er teknisk mulig å løfte alle låshakene på disse dørene, men en må klare hver hake for seg selv og holde de i åpen possisjon mens de andre blir løftet.

F

F.d. 25226

Guest

Det löste sig tack vare tipsen på länkarna.
Det blev genom en ruta tack vare att det inte fanns någon knapp att trycka så det var enkelt.
Alldeles för enkelt anser jag.

caysson

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
12176
Medlemskap
2027

Jag blev själv utelåst på en bensinmack med motorn igång. Det var när jag och min svåger som var ner till Tyskland och hämtade hem husbilen och spolarvätskan tog slut. Det var i slutet av november så det var lite kyligt, vi gick ut och fyllde på spolarvätkan och sen skulle vi in i husbilen och dörren hade gått i baklås. Vi tittade på varandra och började fundera hur det här hade gått till, även förardörren var låst. Var in på macken och fick lite ståltråd och efter ca 15min så fick vi upp förardörren. Nu har jag skaffat en reservnyckel och den har jag gömt under husbilen som jag rekomenderar att alla i husbilsklubben bör göra. Det finns alltid något bra ställe att fästa den ex med magnet eller ståltråd. Mvh caysson

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Vi har också en burstner 2013 och vi märkte redan efter nån vecka hur lätt det var att komma åt låsknappen på bodelsdörren när man gick ut. Skaffade också en extra nyckel som vi gömt, vi säger inte var vi gömt den, lite arbete ska allt tjuvarna ha innan de kommer in. Råder dig Caysson att gömma nyckeln på annan plats. Vem vet kanske någon med rymligt samvete läser inläggen, men rådet med reservnyckeln delar jag med dig

Senast ändrad:

B Bergman

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025

Som ett tips, gå upp på taket och kolla hur takluckan är fäst, jag hjälpte en kille i Spanien i våras han hade låst in nycklarna, takluckan var fäst med plastsprintar typ jungfruben så det var bara att trycka ihop dom i ändarn och plocka bort dom lyfta av luckan, det var gjort på några minuter,sedan hissa sig ner genom öppen lucka.
Bo Bergman

F

F.d. 55528

Guest

Att gömma en reservnyckel någonstans på bilen kan ha sina risker. Skulle en potentiell tjuv hitta och använda den, så lär det bli problem med försäkringsbolaget.

Tjuvarna vet troligen också(precis som tullarna) var dom skall leta.

I mina försäkringsvillkor (Trygg Hansa) står iaf uttryckligen att tillgrepp/stöld som sker med hjälp av sådan nyckel inte täcks av försäkringen... :mad:

/ TommyQ

F

F.d. 25226

Guest

Bettan o Bertil ni skriver om en låsknapp, jag kan inte finna någon knapp. Är det själva låshandaget ni menar som man fäller in för att låsa?

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

har haft samma problem , fick borra ur låskolven, sen skaffa ny,, sen borrade jag ett hål i den delen som man skjuter ned för att låsa ,har sen en sprint som jag sätter i när jag inte ska låsa , hälsningar Lasse

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Husbilar som "låst sig själva (dvs, utan slarv)", har de haft något gemensamt med varandra, t.ex;

¤ påbyggnadsmärke?
¤ låsfabrikat?
¤ dörrfabrikat?
¤ hel- eller delintegrerade konstruktioner?
¤ skalskyddsfabrikat eller dylikt?
¤ annan orsak?

Värdefullt om någon som haft problem med "självlåsning" fått fram orsak till varför låsning skett!
Gissar på ev problem med stöldskyddsförsäkringen om något hänt då man förvarat HB-nyckeln utvändigt på bilen = som att lägga dörrnyckeln under dörrmattan framför villan/lägenheten?

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
Är det så enkelt, var gömmer man "Ståltråden"?
Mvh. " Ps TACK" Ds"
Jo sen Å andra sidan när där dokumenteras att "Tjyven" går in via låset m. en skruvmejsel ( som knappt märks enligt utsago!) , varför använda borrmaskin?

Jag blev själv utelåst på en bensinmack med motorn igång. Det var när jag och min svåger som var ner till Tyskland och hämtade hem husbilen och spolarvätskan tog slut. Det var i slutet av november så det var lite kyligt, vi gick ut och fyllde på spolarvätkan och sen skulle vi in i husbilen och dörren hade gått i baklås. Vi tittade på varandra och började fundera hur det här hade gått till, även förardörren var låst. Var in på macken och fick lite ståltråd och efter ca 15min så fick vi upp förardörren. Nu har jag skaffat en reservnyckel och den har jag gömt under husbilen som jag rekomenderar att alla i husbilsklubben bör göra. Det finns alltid något bra ställe att fästa den ex med magnet eller ståltråd. Mvh caysson

Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Bettan o Bertil ni skriver om en låsknapp, jag kan inte finna någon knapp. Är det själva låshandaget ni menar som man fäller in för att låsa?

På vår 660T sitter låsknappen ovanpå handtaget. När man går ut är det lätt att lägga handen på handtaget för att få lite stöd och vips har man tryckt ner låsknappen. Låset öppnas inte när man sen stänger dörren. Som nämnts ovan är en extra nyckel bra men göm den säkert. Jag måste göra viss åverkan på bilen och som även väcker grannarnas intresse. 9 av 10 gömmer kassaskåpsnyckeln/vapenskåpsnyckelni samma rum som skåpet inom en radie av 4 m. Var tror ni tjuven börjar leta?

Toppen