• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utbyte av gasfjädrar till frontsäng

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.880
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har jobbat Lö+Sö med att byta ut gasfjädrarna (2st) till frontsängen i min Hymer S820 2005.
Jag vill redan nu upplysa om att man arbetar med stora inbyggda krafter så var mycket försiktiga och tänk efter först, ifall ni ger er på detta.

I mitt fall så kommer man inte åt gasfjädrarna när sängen är i övre läget och gasfjädrarna är som minst påverkade, så jag var tvungen att demontera dem med sängen nere, och då är gasfjädrarna så gott som helt ihoptryckta.
Först kontaktade jag Hymercenter om de kunde få fram originalgasfjädrar, de kollade upp min fråga och återkom snabbt med svar :)
Det var bara ett stort men, de kostar nämligen 8769kr styck, ok det verkar vara av bra kvalitet, men kanske inte så bra.
Original gasfjädrar är märkta med 2200N, jag fann "likadana" ersättnings-gasfjädrar hos gasfjädershop.se de gick på 1835kr inkl. frakt för 2st.

Att demontera de gamla trötta gick hyfsat bra, men de tryckte ändå ut med stor kraft, men jag fick bort dem utan skador, ju ett fäst-öra small av på den ena gasfjädern.
Det påstås att Hymercenter har ett specialverktyg för att montera dessa gasfjädrar, men nåt sånt hade jag inte tillgång till.
Jag borrade ett 3m.m hår i varje fäst-öra, skaffade en 3m.m. rostfri vajer+vajerlås, ställde min skåpbil på 2-pelarlyften och använde lyften som press.
Med gasfjädern i press låste jag den med vajer+vajerlåset, när jag lättar på pressen, så smäller vajern av direkt :(
Iväg till Byggmax och köpte 4m.m stålvajer, den ska klara 160kg, men den måste ha god marginal för den höll för trycket på 220kg i gasfjädern, efter några omtag lyckas jag få rätt längd ihoppressad och kunde skruva tillbaka den nya gasfjädern i sängen, gick åt hela lördagen för en sidan och söndagen för den andra sidan.
Nu kan jag hissa upp frontsängen med 2 fingrar :)

20230325_145118.JPG
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.755
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har jobbat Lö+Sö med att byta ut gasfjädrarna (2st) till frontsängen i min Hymer S820 2005.
Jag vill redan nu upplysa om att man arbetar med stora inbyggda krafter så var mycket försiktiga och tänk efter först, ifall ni ger er på detta.

I mitt fall så kommer man inte åt gasfjädrarna när sängen är i övre läget och gasfjädrarna är som minst påverkade, så jag var tvungen att demontera dem med sängen nere, och då är gasfjädrarna så gott som helt ihoptryckta.
Först kontaktade jag Hymercenter om de kunde få fram originalgasfjädrar, de kollade upp min fråga och återkom snabbt med svar :)
Det var bara ett stort men, de kostar nämligen 8769kr styck, ok det verkar vara av bra kvalitet, men kanske inte så bra.
Original gasfjädrar är märkta med 2200N, jag fann "likadana" ersättnings-gasfjädrar hos gasfjädershop.se de gick på 1835kr inkl. frakt för 2st.

Att demontera de gamla trötta gick hyfsat bra, men de tryckte ändå ut med stor kraft, men jag fick bort dem utan skador, ju ett fäst-öra small av på den ena gasfjädern.
Det påstås att Hymercenter har ett specialverktyg för att montera dessa gasfjädrar, men nåt sånt hade jag inte tillgång till.
Jag borrade ett 3m.m hår i varje fäst-öra, skaffade en 3m.m. rostfri vajer+vajerlås, ställde min skåpbil på 2-pelarlyften och använde lyften som press.
Med gasfjädern i press låste jag den med vijer+vajerlåset, när jag lättar på pressen, så smäller vajern av direkt :(
Iväg till Byggmax och köpte 4m.m stålvajer, den ska klara 160kg, men det måste ha god marginal för den höll för trycket på 220kg i gasfjädern, efter några omtag lyckas jag få rätt längd ihoppressad och kunde skruva till gasfjädern i sängen, gick åt hela lördagen för en sidan och söndagen för den andra sidan.
Nu kan jag hissa upp frontsängen med 2 fingrar :)

Visa bilaga 227380

Ja det där var ett lite lurigt jobb. Jag använde två långa kraftiga slangklämmor som jag satte ihop till en ring att sätta runt öglorna.
Jag kunde sedan skruva ihop gasfjädrarna till rätt längd så att kraften avlastades för demontering och sedan skruva ihop dom nya till rätt längd för monteringen. Men som sagt lite spännande var det allt, det är ju rätt så stora krafter. Det vore ju egentligen inte så svårt att bygga ett specialverktyg med en gängstång och lite annat smått och gott, men för användning vart 20:e år kanske lite overkill?
 
Toppen