• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Utbyggnad av ställplatser i Sverige

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Är det någon som har kläm på om det pågår någon utbyggnad av ställplatser i Sverige?
Jag har nyligen laddat ner HBKs ställplatser och kunnat konstatera att det inte var särskilt många alternativ i flera län och några län fanns inga alls.
Hur är det, finns det några konkreta planer på utbyggnader i Sverige? Vad görs för att få till stånd fler ställplatser och vem driver i så fall på?
Finns det någon eller några som jobbar med frågan inom HBK eller är det vi medlemmar som själva ska trycka på och ställa krav på kommunerna där vi bor?
V-backen :rolleyes:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025
Sv: Utbyggnad av ställplatser i Sverige

:cool: Vad jag vet så är det ingen som på klubbnivå är ansvarig för att driva frågan mot att alla ställplatser blir dokumenterade. Därimot kan jag erkänna att om alla vore som Kingen som har lagt ut en hoper av platser, då skulle vi inte ha en chans att komma in på ställplatslistan.

Sen är det ju tjusningen med ställplatser att det upplevs av olika mäniskor,som för eller i mot.

Så min komentar av frågan blir ( skriv och berätta vad ni upplever) av en eventuell ställplats.:).

Senast ändrad:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Ställplatserna i listan är för det mesta en produkt av den enskilde medlemmen som hittat något bra ställe som man vill dela med sig av.
Har man bara GPS och helst kamera kan vem som helst bidra till listan.
Personligen kollar jag alltid i listan när vi är ute och åker.
/Nisse

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Är det någon som har kläm på om det pågår någon utbyggnad av ställplatser i Sverige?
Jag har nyligen laddat ner HBKs ställplatser och kunnat konstatera att det inte var särskilt många alternativ i flera län och några län fanns inga alls.
Hur är det, finns det några konkreta planer på utbyggnader i Sverige? Vad görs för att få till stånd fler ställplatser och vem driver i så fall på?
Finns det någon eller några som jobbar med frågan inom HBK eller är det vi medlemmar som själva ska trycka på och ställa krav på kommunerna där vi bor?
V-backen :rolleyes:

Det är medlemmarna som hjälper till med arbetet att utöka listan med ställplatser, utan medlemmarnas hjälp skulle det finnas avsevärt mycket mindre fotograferade och rapporterade platser - av förklarliga skäl, ingen funktionär i HBK kan åka runt på heltid och registrera ställ/och rastplatser (men ett riktigt önskejobb skulle det vara!). :cool:

Många av medlemmarna tar också kontakt med sin hemkommun och "driver på" för att kommunen ska anlägga ställplatser centralt i tätorterna.
Problemet är att i de kommuner där campingplatsen ägs av kommunen så tror kommunfolket felaktigt att när man anlägger ställplatser för husbilar så förstör man marknaden för campingplatsen och tvingar campingplatsens arrendator i konkurs.
Men något motsatsförhållande existerar inte mellan ställplatser och campingar, det är två skilda målgrupper med olika behov och att få kommunerna att inse detta är svårigheten...
En del kommuner kan också misstänkas lägga in politiska skäl till att bromsa ställplatser centralt i tätorterna.

Ställplatslistan utökas av alla i HBK som hittar en lämplig plats för en kortare eller längre rast och kanske även för övernattning och listan är en mycket viktig del av HBK.
Nya ställplatser på listan rapporteras förstås oftast sommartid när fler HBK:are reser runt i landet men även vintertid förekommer rapporteringar till listan.
Vinterbilder på ställplatser är helt ok i listan men en komplettering med en sommarbild av rapportören eller någon annan som också varit på platsen är ok även detta.

HBK har sammanställt lite dokumentation om ställplatser http://www.husbilsklubben.se/forums/t17014/ som kan hämtas och skrivas för att sedan lämnas till den egna kommunens representanter.

Toppen