• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utan turbo

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Utan turbo-miljöpåverkan

Hej.

Har en husbil på gång, med 2,5 l motor utan turbo.(1988)
Kan jag montera dit en effektbox och på så sätt gottgöra avsaknaden av turbon?
I övrigt är husbilen i väldigt gott skick.

mvh
Werner
 
Senast ändrad:

Peter.Bil

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1438
Medlemskap
2025
Sv: Utan turbo

Hej kompis,effektboxar är till Common-rail dieslar från årsmodell ca 01 och uppåt,och din tilltänkta bil är ju äldre.
M,v,h Peter
 
F

F.d. 243

Guest
Sv: Utan turbo

Hej!
Det går även att sätta dit en effektbox på äldre bilar. Jag har själv gjort det på en 94 års modell. Det krävs dock att det finns turbo på bilen. Gå in på Promotech eller KCR hemsida och titta så får du svar.
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Utan turbo

Werner/
Jag skulle nog tänka mig för både en och två ggr innan jag köper en äldre bil med de avgasregler som vi förmodligen snart kommer att drabbas av.
Den tyska tidskriften Reise-Mobil har haft flera inlägg och utredningar under våren angående den miljöpåverkan som äldre motorer drar med sig. Många äldre husbilar kommer aldrig att kunna renas tillräckligt för att få tillträde inom de miljözoner som kommer att inrättas i städer.
/Lars
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Utan turbo

Tydligen är det så att om man vill ha än äldre bil så måste man ha bensinare..och det har jag:) :) så än gammal diesel är banlyst för länge sedan i våra städer också..
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Utan turbo

Hej Zuback.
Hur fungerar det i praktiken med kontrollen av avgaser?
Stor snutarna vid vägarna och jagar bort stakars turister tillbaka till Sverige ?
Så i mitt fall kan jag glömma att besöka Kroatien på grund av att jag har en gammal bil (en 77-a.) eller???
icon8.gif
.
Mvh.
Perrovski
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Utan turbo

Werner/
Jag skulle nog tänka mig för både en och två ggr ..........
/Lars


Ja det ligger mycket i vad du skriver. EU är ju ganska långt framme i diskutioner beträffande miljöpåverkan av äldre fordon, detta gäller inte enbart dieslar utan även bensinare. Dessutom diskuteras ju zoner inte enbart i Tyskland utan överlag inom EU där miljön är starkt påverkad av fordonstrafiken. ITyskland har man ju redan kommit dithän att dela in fordon i plaketer,rött,gult och grönt, samt O till fordon ej utrustade med katalysator mm. Eftersom diskutionerna om detta drivs av EU kanske även dessa "pålager" såsmåningom drabbas oss också inom områden med hårdbelastad trafik.
Därför håller jag med dig Lasse-Hymer, om att tänka sig noga för vid köp av äldre bil.

Men var tror du generellt gränsen då går, i årsmodell, för att klara sig någorlunda ifrån den skadliga påverkan av miljön. Eller det kanske rättare sagt är en fråga vilken motor
man väljer? Själv vet jag inte. Men för oss som förstgångsköpare gäller det att finna en kompromiss även i detta fallet. Kanske en svår nöt att knäcka.

mvh
Werner
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Utan turbo

Hej Zuback.
Hur fungerar det i praktiken med kontrollen av avgaser?
Stor snutarna vid vägarna och jagar bort stakars turister tillbaka till Sverige ?
Så i mitt fall kan jag glömma att besöka Kroatien på grund av att jag har en gammal bil (en 77-a.) eller???
icon8.gif
.
Mvh.
Perrovski
Åk du med din gammla,garanterat att det är inget som frågar dig..men det är alltid här i landet som diskutionerna börjar:) Min son har en gammal Iveco och han tankade både den ena och den andra..och ingen som frågade:) :)
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Utan turbo

Man kan nog lungt åka med en gammal dieselbil i Stockhom, Göteborg, Malmö och Uppsala (det är väl dom städerna som har miljözoner) så länge den inte är regad som tung lastbil och har stora reflexskyltar bak, då är det körförbud och färdigåkt, bärgare ut ur staden samt dryga böter. Är det en lätt lastbil eller PB2 så finns det inga miljözonkrav utan bara Bilprovningens eventuella rökgastest som oftast görs visuellt, dvs med ögat, och mycket sällan så ges det nedslag om det inte ryker för dj-gt.. Jag har (än så länge) inte hört något om skärpta regler på äldre lätta dieselbilar utan man resonerar nog med full rätt att dom sanerar ut sig själva med tiden vilket även många redan har gjort. Jag tror inte vi ska peta eller snacka om det utan istället bara lägga det under huvudkudden så att vi inte väcker nån björn som sover, dom är inte så snälla alla gånger har man sett i tidningarna senaste veckorna...
 

Perlena

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2025
Sv: Utan turbo

Hej Werner !
Min erfarenhet av 2,5l Diesel utan turbo är att den är väldigt
svag, hade en alkov bil som tappade fart för minsta lilla motlut.
Alkoven i sig ger ju stort luftmotstånd så det är kanske skillnad på
halvintegrerade. Mitt råd är provkör ordentligt gärna där det finns både
små och stora backar.
Mvh Per
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Utan turbo

Skorven har 2,5 liters diesel utan turbo (89:a), har jag för mig. Och den är inte snabb!! Se upp för branta backar för då går det s-a-k-t-a. Ínte för att jag har bråttom, men man får ju tänka lite på de rkakar som hamnar bakom...
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Utan turbo

Bilen på den understa skylten kanske inte har turbo, dvs "oturbo"!?
Det ska finnas en tråd någonstans här med roliga skyltar!
Är det en norsk skylt?
 
Senast redigerad av en moderator:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Sv: Utan turbo

Hej Werner.
Köp inte en bil utan turbo!
Den är svagare, drar mer bränsle och har högre motorljud. Det finns tusentals husbilar till salu så köp en med turbo.

Hälsningar
Jägarn
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Utan turbo

Har efter föregående inlägg letat fram några Reise-Mobil för att försöka se någon definitiv årsmodellgräns på utsläppen, dvs klasserna Euro (1), (2) osv, och kommit fram till följande.
  • I RM Nr 10 sid 16 (Okt 2007) Intervju med Ansvarig för EURO MOTORHOME CLUB, Advokat Rüdiger Zipper Betr. Kfz-Steuer, så framkommer det att de måste räkna med en förändring av beskattningen av husbilar. http://www.emhc.de/15.html
  • I RM Nr 5 sid 16 – 19 Skriver RM, ” Den 11 Maj 2007 lägger regeringen förmodligen den lagliga grundstenen för eftermontering av partikelfilter för husbilar. I artikeln framgår vilka fordon som ej går att rena samt de som mot oförsvarligt höga kostnader går att modifiera
Som du ser på bilderna nedan så kommer de flesta husbilar fram till ca -94 -95 att få problem med reningen av olika grad. Detta innebär enligt RM att fler än 220.000 husbilar kommer att få problem med reningen.
Vad jag egentligen menade i mitt förra inlägg där jag skrev att du bör tänka dig för vid köpet, var att man kan förmodligen räkna med att dessa bilar kommer att tappa oerhört i värde, framförallt i Tyskland.
Om jag minns rätt så kom Fiat med ett modifierat topplock till den gamla 2,5L motorn ca 94-95. DÄR tror jag gränsen går vid köp av begagnad husbil av märket Fiat.
Peugeot och Citroen var nog något senare. Fiat frångick den gamla förkammardieseln och ordnade med direktinsprutning direkt i cylindern. Den nya motorn fanns med Turbo och två olika insprutningssystem, ett med vanlig mekanisk och ett med luftmassmätare och elektronisk insprutn.

Den Hymer som jag importerade NY 1997 hade den ”nya fiatmotorn på 2,5L,med turbo och mekanisk insprut. Dessutom var den försedd med en Oxidkatalysator som säljaren skröt väldeliga om, så ungefär där kom de renare fiatbilarna. Chassiet på denna Hymer var av 1996 modell och oftast får husbilar som är tillverkade tidigt på året, ett chassie från en tidigare årgång då de registreras i Sverige, förmodligen beror det på att vi typar bilar efter chassienummer och Tyskland efter första registrering.

I ett tidigare nummer av RM så framgick det att vissa senare 90-talsmodeller av Ford Transit visade förvånansvärt bra mätvärden.
Det här blev långt men hoppas att det ger lite information.
/Lars
 

Bilagor

  • RMNR6B.jpg
    RMNR6B.jpg
    84,5 KB · Visningar: 10
  • TEXT R.JPG
    TEXT R.JPG
    103,2 KB · Visningar: 5
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Utan turbo

När jag besiktigade våran förra bil som var en 2,5 TDI CAT från 1997 så gjordes ett prov på avgaserna, vet ej vilket. Nyfiken som jag är var jag med och kollade vad som gjordes. Han gasade upp motorn så jag trodde den skulle sprängas, sen kollade han sina instrument. Jag frågade då om det var mycket skit i avgaserna, nej sa han, mycket bra, mätaren visar på knappt 1 och gränsen går vid 5. Vad han mätte då kommer jag inte ihåg men glad blev jag av det beskedet.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Utan turbo

Tack för ett utförligt svar Lasse-Hymer.
Jag har förr mig att det går att eftermontera en katalysator till dieselnmotorn. Denna lär kosta ca 2000 kr och fyller säkert sin funktion, men på bekostnad av hk. Därför har jag insett att en 2,5l utan turbo i det avseendet är förkastligt, den blir ännu tröttare. Däremot är det kanske ide att montera en sådan på en turbodiesel.
En 2,5l fiat turbo i äldre bilar (1990) är modernare i konstruktion en en motsvarande Peugeot diesel. Den motorn tror jag tom satt i Peugeot 504. Så Fiat dieseln är nog att föredra.
Tack vare inläggen här skrinlägger jag mina tankar på en 2,5 l utan turbo.
Två nya är på, dvs 90:eek:r, bägge Hymer, en halvintegrerad och en helintegrerad 534. Båda 90:eek:r med turbo och relativ ringa mil. Får se vilken det blir. 534 är förstås dyrare.

mvh
Werner
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Utan turbo

Du får säkert nästan 1 meter boyta mer om du väljer den helintegrerade så det kan vara värt några kronor till och dessutom är dom trevligare.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.404
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Utan turbo

Om du funderar på en helintegrerad så tänk på hur du skall använda den. Skall du använda den nedfällbara sängen över framsätena själv så bör du inte vara för lång. Av egen erfarenhet så vet jag hur kuddarna har en tendens att ramla utanför madrassen och tårna hamnar också lätt utanför. Visserligen finns det ett tyg som fångar upp kudden men hamnar tårna på de vintertid kalla stålstängerna i upphängningsanordningen så vaknar man ofelbart. Åtminstone var det så i vår första husbil, en helintegrerad bil.

Men det är ett härligt luftigt rum som finns där framme. Inte lika luftigt i en delintegrerad med vändbara stolar.
 
Toppen