• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Utan reservdäck

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Har kollat med Transportstyrelsen, Fordon, Ann-Sofi om skyldigheten att medföra reservdäck när sådant ingår i bilens tjänstevikt. Man behöver inte ha med sig reservdäck. Det står ingenstans i lagen och bilprovningen kollar inte att man har med reservdäck.
/Åke

F

F.d. 25189

Guest
Sv: Utan reservdäck

Men då är det bara vara utan reservdäck då :) Och hoppas att du inte får punktering !
Jag skulle aldrig chansa på att vara utan reservdäck fast det är ju jag det ;-)

F

F.d. 53022

Guest

Jobbar på ett åkeri, vi kör grovt räknat ca 40000 mil mellan varje punktering.
På min första HB tog jag bort reservhjul och hållare för att spara vikt, på den jag har nu har jag större bränsletank i stället för reservhjul.

Vi kör samtliga lastbilar utan reservhjul.

Köper man en ny volvo s60 så finns varken reservhjul eller domkraft.

Bosse.

Senast redigerad av en moderator:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

konstigt att man tagit bort reserhjul det måste vara en nymodighet jag har ej något själv har en kompressor med lagningsspraj jag håppas att det fönkar den dag jag behöver det nu har jag skaffat asistansförsäkring mvh håkan

Toppen