• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Utökad fartkontroll i Tyskland under Juni 2013

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Information till de som planerar att resa med bil i Tyskland under Juni 2013.
Tyska trafikpolisen planerar intensiv fartövervakning Juni 2013.
Det ryktas att intensiva kontroller kommer att vidtagas i följande områden:
Nordrhein-Westfalen , Lower-Saxony , Schleswig-Holstein , Hamburg , Bremen and Mecklenburg-Vorpommern.

Det kan vara bra och billigare att tänka på fartgränserna.

Aktuelles aus der Community - Blitzer.de

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Utökad fartkontroll i Tyskland under Juni 2013

Lower-Saxony? Det tog en stund innan jag förstod. Niedersachsen, alltså!

Jappe

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Lower-Saxony? Det tog en stund innan jag förstod. Niedersachsen, alltså!

Jappe

I engelskspråkiga filmer med svenska undertexter, som utspelar sig i Tyskland, händer det ibland att översättaren skriver "Svarta Skogen" när engelsmännen pratar om "Black Forest".

Då blir det verkligen förvirrande...

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Och Black Forest ska då vara Schwarzwald, antar jag.

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ursäkta avvikelsen från ämnet goldfinger men alla vet ju att fartgränserna i Tyskland inte är så intressanta för oss laglydiga husbilister!

Vi kör ju sällan för fort! :rolleyes:

Bra att veta dock att bevakningen ska bli extra intensiv under juni i år.

Ett stort problem i sammanhanget är de mer eller mindre dolda tyska fartkamerorna som ofta är ganska finurligt placerade! Ibland verkar det som om de är utplacerade för att håva in pengar till staten och inte fungera som fartdämpare! Här är det stor skillnad mot förhållandena i Sverige!

Jappe

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Ursäkta avvikelsen från ämnet goldfinger men alla vet ju att fartgränserna i Tyskland inte är så intressanta för oss laglydiga husbilister!

Vi kör ju sällan för fort! :rolleyes:

Bra att veta dock att bevakningen ska bli extra intensiv under juni i år.

Ett stort problem i sammanhanget är de mer eller mindre dolda tyska fartkamerorna som ofta är ganska finurligt placerade! Ibland verkar det som om de är utplacerade för att håva in pengar till staten och inte fungera som fartdämpare! Här är det stor skillnad mot förhållandena i Sverige!

Jappe

Hej Jappe, för mig så är alla kommentarer och inlägg som kretsar om och kring ett ämne intressant läsning. Det är bara positivt att man tar ut svängarna och gör kommentarer som kanske inte berör kärnan, men ändå är av betydelse.
I mitt förta inlägg i ämnet tog jag mig friheten (på grund av lättja)att Copy/paste informationen om de områden som skall övervakas. Jag är tacksam och imponerad av hur du kunde lösa vilket område som dolde sig bakom "Lower-Saxony". Bra gjort!

batju

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2025

Tur då att det inte är så dyrt att köra för fort i Tyskland som i Sverige.
Blev fotograferad för ett par månader sen när jag körde hem en importbil.
Körde i 110 km/tim där det var begränsning med 100 km/tim.
Fick hem en betalningsavi med den facila summan av 10 euro.
Betalade över internet, det kostade mej 86 kr.

Ola

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jappe

Ett stort problem är skillnaden mellan Tysklands hastighetsgränser, från 100 som är bashastigheten ned till 50 och i vissa fall 30. Det är nästan nödvändigt att ha varning för både fasta och mobila kameror. Förhoppningsvis räddade det mig från efterräkningar på min resa nyligen.

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
FARTKONTROLL i Tyskland

SDS 26 maj 2013 kl 13:35

Tyskland ska införa fartkontrollmaraton Var försiktig med att låta gasfoten blir för tung om du bilar i Tyskland framöver. De tyska delstaterna har beslutat att införa tuffare hastighetskontroller. Det talas till och med om ett Blitz-Marathon över hela landet.

För er som inte kan tyska ska sägas att Blitz i det här fallet betyder fartkontroll, och att det som planeras är en 24 timmar lång insats där polisens hastighetsövervakning trappas upp rejält över hela landet. Det beslutade inrikesministrarna i Tysklands 16 delstater på en konferens i Hannover i fredags, skriver den ansedda tidningen Spiegel.
Det är första gången omfattande fartkontroller görs simultant över hela landet. Förra hösten skedde gemensamma kontroller i delstaterna Niedersachsen och Nordrhein-Westfalen och då åkte runt 30 000 fartsyndare fast. 4 000 poliser deltog och sammanlagt mättes hastigheten på 820 000 fordon.
I Sverige är det en vanlig missuppfattning att det råder fri fart på tyska vägar, något som alltså inte stämmer. Enligt motororganisationen ADAC är det enbart 40 procent av autobahn där det inte råder någon hastighetsbegränsning. I resten av landet ser polisen allvarligt på fortkörning.

Att införa ”fartkontrollmaraton” är ett sätt att visa medborgarna att fortkörning leder till trafikfaror menar politikerna.
– För att stärka trafiksäkerheten inför vi nu ett gemensamt 24-timmars Blitz-Marathon, sade Niedersachsens inrikesminister Boris Pistorius efter konferensen. Det preliminära datumet är satt till 10-11 oktober.
Men den tyska polisen är flitiga fortkörningskontrollanter även resten av året. Ett tips om du kör i Tyskland är att lyssna på lokala radiostationer. De flesta berättar flera gånger i timmen var det wird geblitzt. Alltså var polisen står och kontrollerar hastigheten.
Fast ett bättre råd är kanske att låta bli att köra för fort.

Tyskland ska införa fartkontrollmaraton | Motor | SvD

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: FARTKONTROLL i Tyskland

Tror att det är max 80 på andra än motorvägar med över 3.5 ton.

/Leif

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Källa: Motormännen. Hastighetsregler Tyskland

Bilagor

• Hastighet D.jpg
    Hastighet D.jpg
    45,6 KB · Visningar: 11

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det ska bli väldigt intressant att se om polisen vågar ge sig på långtradarna som kör mellan 90 och 90+ km/tim eller om de liksom i Sverige står över lagen!

Jappe

Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Egentligen är det väl bra med kontroller, det är ju faktiskt så att det är de som kör för snabbt som oftast ställer till det i trafiken. Såg nu senast i förra veckan hur flera blåste förbi i full fart trota i det närmaste obefintlig sikt pga allt regnande. Vid sådana tillfällen hoppas man nästan på att de ska bli stoppade. På semestern behöver vi ju inte rusa fram, men det är som Batju säger det gäller att vara observant. I höstas blixtrade det två gånger på väg ner till ADAC-rallyt, bägge gångerna vid snabb hastighetsreglering i samband med vägkorsning. Det kom som tur var inget inbetalningskort och nu hoppas jag slippa undan.

Hälsn från ett kallt Kroatien

Toppen