• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Utöka batterikapacitet?

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026
Om vi har 2X95 a. Idag, kan jag utöka med ett batteri med annat amp. Värde? Tex 150 eller liknande.

Senast ändrad:

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026
Sv: Utöka batterikapacitet?

Tackar för visat intresse, över 200 besök, och inga svar.
Jag hade tänkt mig ett till Bannerbatteri på 200 amp. som utökning på de befintliga 2 st 95 amp. Bannerbatterier.
Om det är genomförbart utan att det förstör batterierna eller något annat, EBL etc.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ämnet tycks vara besvärligt och det finns olika uppfattningar om detta. Jag gjorde så att jag skrämde liv i två gamla 80 Ah-batterier med hjälp av en CTEK-laddare och med endast en utgång till ett uttag i bodelen. Det visade sig att dessa två gamla batterier har en otrolig kapacitet när de inte kopplas ihop med det installerade elnätet i husbilen! Inga förluster hit eller dit i form av krypströmmar o.s.v.

Laddningen sköter jag med solpaneler eller generatorn i vanlig ordning! Kanon!

Jag har skickat efter en extra solpanel från PreVent GmbH (Solarenergie / Solarmodule mit gutem Wirkungsgrad - preVent GmbH) i Tyskland för detta ändamål. En monokristallin panel på 100w kostar 77€ och frakten 20€. Aluminiumlister köper jag på Maskindelen.se (Om maskindelen).

Jappe

Senast ändrad:

Janoeva

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
3000
Medlemskap
2025

Hej jag har pratat tidigare med b atterikillen som byter på våra truckar aldrig blanda nya och gamla batterier max 6 månaders skilnad det gamla så att säga äterupp det nya
Senare har jag varit på en träff ihopp med awimex i simrishamn duktiga på husbils el upplevde jag det som
Sa ecis samma med tillägg att inte blanda batterityper inte stor skilnad i kapacitet oco ta ut el och ladda
Att + på första batteriet och -på det sista batteriet
//Jan :)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det finns ett nästan oändligt antal trådar som behandlar det här ämnet på forumet, antagligen orkar ingen tröska igenom det igen? :)

Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest

100 % samma batterier med startbatteri - är bäst.
Bilgeneratoren eller laddare mätning och reglering blir av genomsnittet.

Tänk om du lägger 1 AA + 1 AAA + 1 mignong alkaline eller olika typer och ålder av batterier, i serie eller parallelt - så kommer du snart se ett dåligt resultat - bara prova.
:twitcy:

Jag använder 4 x 70 Ah AGM - åldersskillnad betyder mindre vid AGM som sulfater mycket begränsad.
Använder batterikraft till 11,5 volt och får 77% vid C20/2.
Förväntad livslängd mer än 10 år ;)

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag noterade ett märkligt fenomen när jag kopplade ihop ett ganska urladdat batteri med ett som var ganska välladdat. Strömmen från en solcell låg på bortåt 3A (molnigt) och i början tog bägge batterierna lika mycket laddning (hälften av 3A var). När jag mätte för en stund sedan så hade strömmen till det bäst laddade batteriet sjunkit till c:a 0,5 A medan det andra batteriet kom i åtnjutande av bortåt 2 A! Ganska elegant jobbat av MPPT-regulatorn, i mitt tycke!

Mäter jag konstigt eller är regulatorn så intelligent?

Jappe

PS: Ljuset avtar mer och mer och när jag gick ut och mätte strömmen igen så gick 0,2A till det bättre batteriet och närmare 1,5A till det batteri som inte varit laddat på länge. Käck regulator, måste jag säga! En "gammal" Naps MaxPower.

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Gick ut och mätte effekten från den svaga kvällssolen. 0,2A till det bästa batteriet och 0,9A till det "sämre" batteriet! Betyder detta att det sämre batteriet tar all ström från regulatorn och dessutom stjäl lite ström från det bättre batteriet? :confused:

Nivellering eller nivåutjämning på gång!?

Jappe

Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Ett enkelt svar är att göra som i båtar att ha olika bankar med manuell omkoppling så batterier inte är ihopkopplade annat än när de laddas.
Då kan man blanda olika ålder o kapacitet utan att det försämrar livslängd avsevärt.

Man bör inte blanda olika kapacitet och ålder i en permanent hopkopplad batteribank som man tar ut kraftiga strömmar ur.
Jag fick byta mina bodelsbatterier i Rapidon efter 2,5 år och när jag gjorde detta så såg jag att det var nästan ett års skillnad på tillverkningsdatum.
Det var Banner våta Deep Cycle men det hjälpte inte.
Nu testar jag Biltema AGM och efter drygt ett år så presterar de mycket bra trots att de egentligen är startbatterier.

En bidragande orsak till batteriers korta livslängd är säkert att jag cyklar mina batterier hårt men går aldrig ner mot skadliga nivåer utan håller mig över 40% när Efoy får börja ladda upp.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Kl. 21.40 ger den 10 år gamla polykristallina solpanelen bara en tiondels ampère till det bättre batteriet medan det sämre batteriet roffar åt sig nästan 1A från det bättre batteriet! Det ska bli intressant att mäta på batterierna i morgon bitti! Det ska sägas att dessa båda parallellkopplade batterier är 5 eller 6 år gamla och uppskrämda till nytt liv av en CTEK-laddare!

Jappe

F

F.d. 55451

Guest

Tack Jappe och grattis på tång amperemeter - används flitigt.:)

Ingen batteriladdare, generator eller MPPT regulator är så intelligent, så att de kan skilja mellan batterier i serie eller parallellt.
De kan bara mäta genomsnittet.

Vad gör skillnaden, är batteri individuella inre motstånd.
Resultaten kan vara mycket olika Watt-effekt och dermed W = A x V
Volten är i detta sammanhang, gemensam för alla batterier som är anslutna parallellt så effekten W styrs av Ampere.

Effekten W kan resultera i att batteriet laddas rimligt, kokar eller avdunstar oskäligt.

Jappe - riktigt bra att du testar solceller effekt på batterier och förhoppningsvis ett bra resultat.
Från många sol-entusiaster, gläder det mig att läsa om resultaten genomsnitlig Wh/dygn per. 100 watt solcell under hela året för husbil montering.

OT.
Lite provocerande ;), ger jag det första resultatet av pr. 100watts solcell för Danmark:
December 0 till 50 wh/dygn

F

F.d. 55451

Guest

Ett enkelt svar är att göra som i båtar att ha olika bankar med manuell omkoppling så batterier inte är ihopkopplade annat än när de laddas.
Då kan man blanda olika ålder o kapacitet utan att det försämrar livslängd avsevärt.
Man bör inte blanda olika kapacitet och ålder i en permanent hopkopplad batteribank som man tar ut kraftiga strömmar ur.
...............

Hej Håkan
Separata batteri banker kräver utrymme och vikt möjlighet för en grupp av mindre effektiva batterier.
Kräver vård och övervakning under laddning och urladdning för rätt tid växling.
Systemet blir ofta en respit intil du har batterier med stor livslängd som har bättre harmoni.
Min lathet :oops: och husbil möjlighet gör den oanvändbar för mig.

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Tackar för intresset.
Inte blev jag mycket klokare, men viss info registrerades.
Nu har jag tagit mått i bilen ocjh jag kan klämma ner 2 st likadana 95 amp. batterier ca 30-50 cm från de befintliga två, och med invertern i mellan. Så inga längre kabeldragningar behöver göras.
Dilemat är väl om man skall byta de befintliga två batteriera för att säkerställa att de är lika gamla. De är nu ca 3 år, och enligt något inlägg är det för stor skillnad.
Eller skall jag endast satsa på ett nytt, och se vad det ger?

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag har gjort ALLA fel man kan göra med batterierna.

Ett 90Ah, 5 år gammalt som blev djupurladdat 2010, parallellkopplat med

Ett 80Ah, 3 år gammalt, som tillsammans ger 144 effektiva Ah, (170 nom)

Schaudt solpanelsregulator till EBL220-2 (Ej MPPT)

13,6V laddström från en 100W solpanel.

På våren/hösten förbrukar vi max 33% av kapaciteten. Soliga dagar är vi fulla vid 12-tiden, som idag.

Ingen 230V invertor, bara DC/DC 12V till 5/12/15/19V

Vad mer kan jag göra fel?

F

F.d. 55451

Guest

Hej
Fram till omkring 3 år sedan jag var tvungen att erkänna att ha usel batterikapacitet.
gamle batterier2.jpg

Sedan såg jag möjligheten till god
batteriladdare
batterier
mindre strömförbrukning under körning.
- dokumentation av tekniken
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/446374

Nu har jag kanske den mest optimala batterikapacitet jämfört med husbil storlek.
- dokumentation av tekniken
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/546073
http://www.husbilsklubben.se/forums/t62851/

Tack vare en investering för en begränsad belöb som pensionär.

Mina information finns - du kan välja efter dina egna behov.:)

Där det finns en vilja - finns det en väg.
Per aspera ad astra.

Jag gör inte i elände och medlidande.
Politik, status eller lura andra.
Jag tror på framtiden sedd genom hjärtat.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Det Jappe skriver om att strömmen blir olika i de sammankopplade batterierna kan man se som en demontration av Ohms lag. I=U/R ! Dvs strömmen är beroende på storlek spänning och resistans. (Kischoffs lagar finns också med) Spänningen U är i detta fallet skillnaden mellan pålagd spänning på batteripolerna och batterietets inre spänning (EMS). Och R är respektivete batteris inre resistans.
Det innebär är det inte exakt samma inre resistans och inre spänning i de sammankapplade batteriena kommer inte strömmen lika i batterierna. Men om ett av batterierna laddas fortare än det andra stiger ju dess inre spänning och strömmen minskar i det batteriet.
// Göte J

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har gjort ALLA fel man kan göra med batterierna.

Soliga dagar är vi fulla vid 12-tiden, som idag.

Vad mer kan jag göra fel?

Att vara full redan vid 12-tiden på dagen kan tyda på överdrivet intag, såvida inte syftet är rent medicinskt betingat, såsom vid baksmälla och liknande!

Jappe

F

F.d. 55451

Guest

Jag fortsätter i samma stil:
Det är varmare på landet än om sommaren.

- och förstå att mitt givande serøsitet slösas bort i många sammanhang.

Nästa gång jag skriver en fantasi berättelse som svar till dem som frågar.
:rolleyes:

(Hvis dette indlæg fjernes - så fjern venligst mine øvrige indlæg i denne tråd.

:(:(:( )

Toppen