• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

USA bilar

strangers hymer

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2025
Är det någon som har reflekterat över programmet från USA på tv där man ser de som söker husbil och för ca 80 000 dollar ca 1 mille kr och de får helvetiska bilar med allt och mycket till ute kök utdragbara sidor barn rum vardagsrum sovrum å lyx jag vill inte låta sur men herre jävlar vad betalar vi i Sverige för egentligen eller som en handlare i norr sa ni i Stockholm betalar alldeles för mycket för för era husbilar :twitcy: man borde importera från USA eller?

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: USA bilar

Riktigt stora integrerade amerikanska husbilar (husbussar är väl ett lämpligare namn) är även mycket dyra i USA som nya, men faller enormt i pris efter 3-5 år.
När vi var i södra Florida senast, så besökte vi ett stort husbilsföretag strax norr om Miami och vi reagerade precis som du - vilka husbilar till så fantastiska priser.

MEN, när man "nyktrat till", så kommer verkligheten ikapp en - bensin eller dieselförbrukning på 2-3,5 liter milen och en längd på 12-14 meter gör att dessa husbilar inte passar vårt sätt att resa i Europa.

Medlemmar i Husbilsklubben, samt ägare av amerikanska husbilar som vi möter då och då, vittnar ju om att bekvämligheten i dessa husbilar ligger på en helt annan nivå i jämförelse med våra europeiska husbilar.
Men vi har svårt att förstå att de flesta amerikanska husbilar saknar aktergarage trots en längd på 12-14 meter och dessutom ställer vi oss frågande till kvalitén på dessa husbilar - äldre amerikanare ser ju ofta rätt "mjugga" ut...!

Nu har ni som är "helsålda" på amerikanare chansen att räta ut frågetecknen som säkert fler än vi är nyfikna på !

Bosse och Gerd
Bosses och Gerds husbilsresor

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: USA bilar

När jag med min mkt begränsade budget köpte HB för 4 år sedan jämförde jag erbjudandet europe vs. US bil.
Valet var mellan relativt nergångna småbilar och en superfräsch jänkare som hade ALLT.
Som gammal raggare dreglade jag när jag hörde V8:an på 7,4 liter. Bränsleförbrukningen på 2,5 liter var inget jag funderade över.

Nu hade jag tur, för det var en entusiast som hade haft bilen och allt, absolut allt, fungerade.
Framförallt elinstallationen var enorm. Har aldrig hört att en husbil har 18 st 230 uttag.

OK, nackdelen är att den är jobbig och dyr att köra. Väghållningen är obefintlig - men där jag drar handbromsen bor jag som en kung.

/M

Toppen