• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ursprungskontroll

P

Patrikolof

Guest
Importerat husbil från Tyskland och när man på transportstyrelsens hemsida ska göra ursprungskontroll så står det att man ska uppge utländskt/tidigare registreringsnumer . Är det reg.nr för exportplåtarna eller det reg.nr bilen hade innan exportplåtarna?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Uten å være sikker ville jeg tro det den kjørte med i Tyskland, det er dette som har historikken. Men kontakt TS for rett svar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nej, det är reg.numret på de plåtar som man fick när man köpte bilen. Förra ägares nummer vet man inte eftersom dom skyltarna följer ägaren.
 
P

Patrikolof

Guest
Nej, det är reg.numret på de plåtar som man fick när man köpte bilen. Förra ägares nummer vet man inte eftersom dom skyltarna följer ägaren.
Här du själv gjort så eller utgår du från att det borde vara så rent logiskt eftersom skyltarna är personliga?
 
J

Jarn

Guest
Fyll i det reg.nr som står på det Fahrzeugbrief du skickar in. Det är oftast samma som de skyltar (med gul eller röd sida) som du kör hem på.
Handlar du av bilfirma är det ju som Bennsan säger att då är det inte alltid man vet tidigare reg,nr då de är avregistrerade utan skyltar hos bilfirman.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Fyll i de numret som du kört hem bilen me och inget annat. Ta kopior på alla dokument du skickar in ! postnord kan ju ställa till det.Ska själv reg bes och kontroll på onsdag. Prova o pruta när du ska göra regbes och kontrollbes detta funkade för mej
 
P

Patrikolof

Guest
Fyll i de numret som du kört hem bilen me och inget annat. Ta kopior på alla dokument du skickar in ! postnord kan ju ställa till det.Ska själv reg bes och kontroll på onsdag. Prova o pruta när du ska göra regbes och kontrollbes detta funkade för mej

Tack för det!
Pruta i Sverige, det var som fan. Vad ska jag ha för argument? =)
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Jag körde med 2 flugor i en smäll. Mycket av reg bes är ju även kontroll bes så jag tjatade till mej 20 % på kontrollen. Svensk bilprovning. Nu är detta en turistbuss men principen e den samma oberoende fordon.
 
P

Patrikolof

Guest
Uppdatering bara. Fyllde i det tillfälliga reg.nr jag hade i Tyskland. Behövde bara reg.besikta. Slapp komtrollbesiktningen då bilen bara var ett år gammal.
 
P

Patrikolof

Guest
@Carthagofrik enligt besiktningsmannen så ska en ny bil kontrollbesiktas först 3 år efter att den tagits i bruk, sen 2 år efter den första besiktningen och därefter årligen.
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
@Carthagofrik enligt besiktningsmannen så ska en ny bil kontrollbesiktas först 3 år efter att den tagits i bruk, sen 2 år efter den första besiktningen och därefter årligen.

Det kan ju inte vara möjligt, jag får besiktiga min husbil varje år.
citat från besiktningen.
Tunga fordon såsom personbilar, lastbilar, bussar och släpvagnar, alla med en totalvikt på över 3500 kg, ska kontrollbesiktas första gången inom ett år efter det att de tagits i bruk. Därefter ska en kontrollbesiktning göras varje år.
 
P

Patrikolof

Guest
Det kan ju inte vara möjligt, jag får besiktiga min husbil varje år.
citat från besiktningen.
Tunga fordon såsom personbilar, lastbilar, bussar och släpvagnar, alla med en totalvikt på över 3500 kg, ska kontrollbesiktas första gången inom ett år efter det att de tagits i bruk. Därefter ska en kontrollbesiktning göras varje år.

Min väger under 3500 =)
 
Toppen