• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Urladdat batteri

F

F.d. 55488

Guest
Har de senaste gångerna vi varit ute, märkt att bodelsbatteriet varit tomt efter bara en stund. Har inte ens kunnat köra in trappan. Vid dessa tillfällen har vi knappt använt nån ström, enbart kört ut trappan och vattenpumpen har gått nån liten stund vid användande av kranarna. Ingen belysning har använts. Bilen är av 2013 års modell. Batteriet är ett Banner 95 amper AGM.

Har lyft bort stolen för att komma åt batteriet. Tog bort laddströmmen från bilen. Mätte då upp 13,7 volt, efter en timme 12,95 volt. Slog då av huvudströmbrytaren, mätte då upp 13,05 volt och en halvtimme därefter 13,09 volt.

Slog på huvudströmbrytaren igen och antalet volt började då på nytt sjunka.

Nu får det stå till i morgon bitti så får jag se vad för värde det blir.

Min fråga till er som kan sånt här, hur ska jag veta om batteriet är kass och måste bytas? Mig veterligt har vi inte något på i bilen som kan förbruka ström som t.ex. på natten när vi sover. Lika förbaskat är det tomt på morgonen.

Tacksamma för hjälp. / Fy & Bi :):)

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: Urladdat batteri

Att spänningen sjunker över tid tyder på att något ligger och drar ström.
Ska du kolla batteriet behöver du koppla loss det helt, ladda det fullt, och belasta det med en känd belastning, t ex en halogenlampa på 50 W. Mät tiden/spänningen till batteriet är nere på 11,5-12,0 V.

Toppen