• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

urladdade batterier

F

F.d. 25938

Guest
Hej. Nya husbils ägare sedan förra året. Haft bilen i ladugård o skulle starta efter vilan men totaldöd. Kan man använda startkablar o isåfall till vilket batteri? Vi har 2 men antar att de är till bodelen. Är jag korkad men var är batteriet till motorn? Har en bürstner aviano i 725 - 08. Mvh Ulrika

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Hej. Nya husbils ägare sedan förra året. Haft bilen i ladugård o skulle starta efter vilan men totaldöd. Kan man använda startkablar o isåfall till vilket batteri? Vi har 2 men antar att de är till bodelen. Är jag korkad men var är batteriet till motorn? Har en bürstner aviano i 725 - 08. Mvh Ulrika

Här finns det ingen som är korkad. :) Finns det ingen manual till bilen?
En gissning är att om det inte finns i motorrummet (som jag inte tror på efter sökning på google på er modell) så kan det finnas under fötterna på föraren.
Kolla under mattan och ev. lucka.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: urladdade batterier

Håller med föregående talare, ingen på detta forum är korkad.:spinny:
Jag tror batteriet till bilen sitter i en låda mellan stolarna i hytten.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

I princip alla fordon som inte har batteriet placerat i motorutrymmet, har alltid en röd anslutning mot batteri+ med någon form av ett rött skyddslock, under huven avsedd för just starthjälp, -kabeln sätter ni på bra jordpunkt någonstans i motorrummet, låt gärna kablarna sitta anslutena nån minut innan startförsök, så hinner det tomma batteriet fyllas på lite, och man slipper ev. varmgång.

Glöm inte sedan att fulladda batteriet med laddare då fordonens generatorladdning ej ger 100% laddat batteri.
Lycka till :)

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Re: Sv: urladdade batterier

I princip alla fordon som inte har batteriet placerat i motorutrymmet, har alltid en röd anslutning mot batteri+ med någon form av ett rött skyddslock, under huven avsedd för just starthjälp, -kabeln sätter ni på bra jordpunkt någonstans i motorrummet, låt gärna kablarna sitta anslutena nån minut innan startförsök, så hinner det tomma batteriet fyllas på lite, och man slipper ev. varmgång.
Lycka till :)

Tur att du sa "i princip". Och inte alla. :wink:
Men jag kan hålla med om att många nyare bilar har det.
2008:eek:r av olika märken kan vara utan men som Leif skrev så vet han att det finns.:)

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Är det en Fiat så finns det som sagt uttag för startkablar under motorhuven framför föraren och själva startbatteriet sitter under en golvlucka framför förarstolen.

F

F.d. 25938

Guest

Tack alla den fanns mellan sätena under en lucka☺tyvärr startade den inte m hjälp så vi har tagit hem batt o laddar det under natten. Får se om det startar idag annars får vi köpa ett nytt. En fundering ska man koppla ur bodelsbatt när vis kan starta? Går de på samma laddning? Vi har även solceller på taket. Tack igen

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Har batteriet blivit helt urladdat och sen stått ett bra tag urladdat så är troligen batteriet kört. Du kanske lyckas få i lite ström i det så bilen startar, men kommer att ha tappat mycket av sin kraft så rekommenderar ett nytt batteri.
Har även bodelsbatteriet dragit ur så hade jag kopplat ur det innan start av bilen för annars riskerar du att blåsa säkringen som sitter innan bodelsbatteriet. Är batteriet helt tomt kommer generatorn att skicka mycket ström till batteriet och säkringen brukar vara på 50A = mindre än vad generatorn laddar vid fullt behov.

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Koppla loss minuskablarna till hösten, så slipper ni dessa problem nästa vår. Har haft våra husbilar i kall lada i 10 år på det viset, och aldrig haft problem med att starta bilarna.
Lycka till med batterierna!
Bengt

Toppen