• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Urinsyra

Boström

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
33165
Medlemskap
2025
Jag har noggrant gjort ren min toakasett men det är svårt att få bort urinsyra som sitter fast. Någon som kan tipsa om bra medel eller metod att få bort det.
Vad är bra att ”olja” in gummidetaljerna med?

anki&lars

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Gummipackningen smörj med olivolja . Pröva med detta
En kombination av bikarbonat och ättika löser upp mineraler som sitter fast i toastolen. Häll en deciliter ättika och några matskedar bikarbonat i toan och vänta i en kvart. Sedan skrubbar du toaletten. Upprepa vid behov.
Du kan öppna tanken om du har denna modell. kolla länken.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Har f n Thetford. Har haft Dometic tidigare i 10 år. Ser ingen skillnad i underhåll.
Hade först Thetford och det var en bra konstruktion. När vi fick Dometics toa för drygt 10 år sedan så tog det inte lång tid förrän den började gå trögt att öppna. Skivan som ska glida in över packningen måste vara ordentligt smörjd för att fungera. Provade allt (nästan) som rekommenderades som såpa och silikonspray. Det enda som fungerat bra för mig och flera andra är silikonfett. Såpa tyckte jag inte fungerade alls eftersom det torkar efter ett tag. Däremot kanske det är mer miljövänligt? Men vi har alla olika erfarenheter och uppfattar nog inte trögheten i lucköppningen på samma sätt.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Hade först Thetford och det var en bra konstruktion. När vi fick Dometics toa för drygt 10 år sedan så tog det inte lång tid förrän den började gå trögt att öppna. Skivan som ska glida in över packningen måste vara ordentligt smörjd för att fungera. Provade allt (nästan) som rekommenderades som såpa och silikonspray. Det enda som fungerat bra för mig och flera andra är silikonfett. Såpa tyckte jag inte fungerade alls eftersom det torkar efter ett tag. Däremot kanske det är mer miljövänligt? Men vi har alla olika erfarenheter och uppfattar nog inte trögheten i lucköppningen på samma sätt.
Korrekt. Silicon i slidpackningen och på stängerna. Såpa är sämre, men utmärkt för rengöring av porslinet i toan

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Betänk att såpa finns främst med två olika beståndsdelar. Den vanliga tvättsåpan, som finns i livsmedelsaffärer, har de tagit bort det mesta av oljan, emedan den finns kvar i den såpan som används till klinker, trädgårdmöbler etc. Den sistnämnda lämnar kvar en oljehinna och kan fungera som smörjmedel.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Finns ett specialmedel men kostar 250kr det är tydligen surt, jag har använt motsatsen klorin blir rent men jag gissar att det angriper saker som det inte ska.
Såpa kan ju sällan bli fel om man handlar rätt sort på rätt ställe.

Toppen