• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

UR FUNKTION ELPATRON TRUMA

morsan

HBK Medlem
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2025
Jag har en Truma tror det är en 6002 med inbyggd elpatron, sitter i en solifer Jet 08.
Nu till problemet, Jag får ingen värme ur elpatronen. Jag tror problemet uppstod när jag var ute och kampade i dec. jag stod utan el 230v och hade inte laddat batterit mer än ett par timmar. Jag hade effektväljaren stod i kombiläge elpatron + gasol (glömde ställa om till enbart gasol innen jag åkte) på natten vaknade jag av att det var kallt i husbilen värmepannan hade slagit ifrån. Jag provade att ställa om effektväljaren till enbart gasol och pannan startade
och det vart varmt och sjönt igen. På morgonen tog batteriet slut så jag fick koppla in ett reservbatteri. Helgen efter skulle jag underhållsvärma H-bilen med epatronen tänkte jag men fick ingen värme. Jag tänkte att överhättningsskyddet hade slagit ifrån och tryckte
in återställningsknappen enligt instruktionsboken men ingen värme. Nu undrar jag om de finns någon 230v säkring på pannan? jag läste i instruktionsboken och blev lite osäker det står under rubrik Säkring 230 V Apparatsäkringen 230 V sitter på den elektroniska styrenheten (13) på värmaren.
Jag tittar på bilden på sidan 2 i pdf. filen men den är ganska otydlig och i texten på sian om (13)
http://www.neptus.no/assets/Bruksanv SE C6002EH.pdf
står det Effektelektronik inget om någon säkring 230v? är det någon som har erfarenhet av detta som kan hjälpa mig så är jag tacksam.
MVH. Morgan HBK 745 (morsan)
....:mh2::swoon::mh:....

Senast ändrad:
F

F.d. 7747

Guest
Sv: UR FUNKTION ELPATRON TRUMA

:rolleyes: Hej vet inte om jag kan hjälpa dig men jag har haft ett liknande problem , efter en massa felsökning så visade det sig att elstaven (nr20) var sönderbränd och 12volts säkringen som sitter på den elektroniska styrenheten (nr12) på värmaren var trasig .
Men du har ju så ny bil så jag tycker inte att elstaven ska vara trasig , antar att du kanske har garanti fortfarande så kontakta din handlare .

Men innan du gör det så antar jag att du har gasol i flaskan och att du provstarta på el+gasol , startar pannan i det läget kan du vrida över vredet till ellägen när pannan blivit varm , även om elstaven skulle vara hel och det är sträng kyla ute tar den god tid på sig innan du märker att den ger ifrån sig någon större mängd värme , du har ju många meter rör+utblås i bilen och fläkten för elvärmen går aldrig upp i varv på det sätt som den gör vid el+gasol drift.
Jag känner inte till att det skulle finnas någon 230v säkring .
Hoppas att det löser sig för dig .
;) Rulla Lungt

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Det står på sidan 5 i (PDF-filen) manualen att det sitter en finsäkring på den elektroniska styrenheten pos.13 för 230V.

morsan

HBK Medlem
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2025

Det står på sidan 5 i (PDF-filen) manualen att det sitter en finsäkring på den elektroniska styrenheten pos.13 för 230V.

Precis! jag har läst det också men tittar man på bilden så är det inte så tydligt.
Det är lite bökigt att komma åt den så jag vill hällst veta säkert om det sitter någon där.
Pannan funkar utmärkt på gasol men inte på el. är det samma överhättningsskydd
för gasol och elpattron? om så är fallet borde det inte vara den som löst ut eftersom pannan funkar utmärkt på gasol. Tack för era svar! fortsätt klura är ni snälla:)

F

F.d. 7747

Guest

:rolleyes: Hej igen !
Lyser den gula kontrollampan på Energiväljaren (h) indikerar "Eldrift"
Om den röda lampan lyser på "Manöverdelen" så indikerar det störningar i systemet .
Vad står "energiväljaren" respektive "manöverdelen" på när du får pannan att funka ?
Har du haft strömmen tillkopplad samtidigt som du kört enbart Gasol ?
Vad händer när du startar på gasol+el går inte pannan igång alls då eller släcker den ner efter ett tag ?
Om den släcker ner efter en stund och den röda lampan (12) tänds på "styrenheten"
så indikerar det störningar i systemet , Orsaken kan då vara fel på någon av kretskorten
och har man inte någon form av elkunskap och rätta verktygen så är nog felet svårt att åtgärda själv .
Vad jag vet så finns det bara ett överhettningsskydd , det kan du ju återställa själv , skjut opp den lilla luckan som sitter på pannan så kommer du åt att trycka in det .
Hör av dig , vill gärna veta hur det går för dig .
;) Rulla lungt

morsan

HBK Medlem
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2025

Hej RuneB!
Den gula lampan lyser.
Energiväljaren står på gasdrift (e) pannan fungerar felfritt.
Manöverdelen gasol (m) eller (n) funkar bra på båda.
Haft gasolen i drift både med 230v på kopplad och utan.
Funkar även när huvudbrytaren 12v är frånslagen.
Jag har inte provat pannan i kombiläge men kan testa det och återkomma.
Överhättningsskyddet har jag kollat och det verkar inte vara det heller
då borde inte gasolvärmen funka heller eller tänker jag fel?
Ska iväg och handla testar kombiläget då så kollar jag när jag kommer tillbaks.
Återkommer..Tack för hjälpen så länge.

F

F.d. 7747

Guest

:rolleyes: Vet inte om vi pratar förbi varann men du måste ställa "manöverdelen"i läge m
och "energiväljaren" i läge c eller d .
För att detta ska funka måste du ha bilen kopplad till 230v och öppna gasolflaskan prova det om du inte redan har gjort det ,tänds den röda kontrollampan på "manöverdelen"
så har du störningar i systemet .
Enligt dina beskrivningar borde pannan funka vet inte vad felet skulle bestå av när du inte får någon indikering på störningar i systemet och pannan går klanderfritt när du provkör .
;) Rulla Lungt .

morsan

HBK Medlem
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2025

Hej igen RuneB! Jag gjorde precis som du menade.
Husbilen är påkopplad till 230v och "manöverdelen"i läge m och "energiväljaren" i läge c.
körde minst 30 minuter och inga problem uppstod, pannan tuffar och går som den ska.
ingen röd lampa tändes.
Det blir ett samtal till Husbilslandet imorgon där jag köpte den. Det får dom fixa på garanti. Bilen är uttagen i maj i år och jag köpte den i sept. Jag ska dit och lämna in den
ändå för dom ska montera markis på den.
Det ringde en Dansk kille från Markaryd Henrik tror jag han hätte, han trodde det var en glödtråd som brunnit sönder, han hade tydligen en bekant som haft samma problem
och han fick en ny panna på garantin.
Tack för att du tog dig tid. kommer du på något annat får du givetvis höra av dig.
Mvh. Morgan

Senast ändrad:
F

F.d. 7747

Guest

:rolleyes: Hej morsan !
Du skulle ju in på verkstan för att få hjälp , hur gick det ?

;) Rulla Lungt .

morsan

HBK Medlem
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2025

:rolleyes: Hej morsan !
Du skulle ju in på verkstan för att få hjälp , hur gick det ?

;) Rulla Lungt .
Den står på Husbilslandet i skrivande stund. pratade med dem igår och det var en säkring på ett kretskort som sitter i dosan där överhettningsskyddsknappen sitter om jag fattade det rätt. lite fler saker ska fixas när den ändå är där. Tack för att ni bryr er och försökt hjälpa mig med olika tips.
Mvh. morsan

Toppen