• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

UPS till den elektiska garageporten

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
I förrgår hade vi ett planerat strömavbrott mellan 7:30 och 9:30. Men sen skulle jag till bilverkstaden kl 9.00. Hur få ut bilen ur garaget 8:30? Vi har ingen dörr till garaget så jag kan inte gå in och frikoppla porten. Och hur gör vi om det blir ett oplanerat strömavbrott och jag skulle behöva kör ut bilen eller hämta något i garaget? Kan man sätta en UPS till portmotorn tänkte jag? Jag har ju redan en UPS på fibermodemet och hall-kameran på första våningen och en UPS på routern, swichen, datorn och Arlo-kamrorna på andra våningen.

Jag kollade upp hur mycket portmotorn drog och det var 250W och hur mycket UPS'n levererade och det var drygt 500W. Sagt och gjort - hämtade hem en UPS, testade funktionen och - vola - perfekt. Jag behövde köra porten 4 gånger under strömavbrottet och det var inga problem.

Någon mer som använder UPS?

1606479045090.png
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
I förrgår hade vi ett planerat strömavbrott mellan 7:30 och 9:30. Men sen skulle jag till bilverkstaden kl 9.00. Hur få ut bilen ur garaget 8:30? Vi har ingen dörr till garaget så jag kan inte gå in och frikoppla porten. Och hur gör vi om det blir ett oplanerat strömavbrott och jag skulle behöva kör ut bilen eller hämta något i garaget? Kan man sätta en UPS till portmotorn tänkte jag? Jag har ju redan en UPS på fibermodemet och hall-kameran på första våningen och en UPS på routern, swichen, datorn och Arlo-kamrorna på andra våningen.

Jag kollade upp hur mycket portmotorn drog och det var 250W och hur mycket UPS'n levererade och det var drygt 500W. Sagt och gjort - hämtade hem en UPS, testade funktionen och - vola - perfekt. Jag behövde köra porten 4 gånger under strömavbrottet och det var inga problem.

Någon mer som använder UPS?

Visa bilaga 202943
Håller just nu på med installation av: Fast bredband via mobilnätet( en ny tjänst för oss som inte får fiber) har då tittat på just denna UPS som du visar,hur långa drifttider kan man få av antenn+router på 230V?
Burken ser ganska otymlig och ful ut,gäller att gömma den någonstans,fördelen lär också vara att den tar hand om strömspikar i elnätet något som slagit ut min tidigare router.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag blev rekommenderad att sätta in en vanlig förrådsdörr av killarna som monterade garageporten. Det finns ju ett antal olika saker som kan göra att graragporten inte fungerar, det behöver man inte vara särskilt pessimistisk för att inse. Som en bonus har vi nu en vanlig dörr som är väldigt praktisk de gånger man bara ska in och hämta/lämna grejor. Snabb att öppna dessutom :twitcy:
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
I förrgår hade vi ett planerat strömavbrott mellan 7:30 och 9:30. Men sen skulle jag till bilverkstaden kl 9.00. Hur få ut bilen ur garaget 8:30? Vi har ingen dörr till garaget så jag kan inte gå in och frikoppla porten. Och hur gör vi om det blir ett oplanerat strömavbrott och jag skulle behöva kör ut bilen eller hämta något i garaget? Kan man sätta en UPS till portmotorn tänkte jag? Jag har ju redan en UPS på fibermodemet och hall-kameran på första våningen och en UPS på routern, swichen, datorn och Arlo-kamrorna på andra våningen.

Jag kollade upp hur mycket portmotorn drog och det var 250W och hur mycket UPS'n levererade och det var drygt 500W. Sagt och gjort - hämtade hem en UPS, testade funktionen och - vola - perfekt. Jag behövde köra porten 4 gånger under strömavbrottet och det var inga problem.

Någon mer som använder UPS?

Visa bilaga 202943
Vad händer om man är inne i garaget med porten stängd om det blir ett oplanerat strömavbrott. UPS:en är på annan plats. Blir man inlåst?
Verkar ganska smart att ha en dörr.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Vad händer om man är inne i garaget med porten stängd om det blir ett oplanerat strömavbrott. UPS:en är på annan plats. Blir man inlåst?
Verkar ganska smart att ha en dörr.
Porten stängs inte av sig själv?!? Man blir aldrig inlåst!?! UPS'n är i garaget, så klart. En förrådsdörr är lättare att forcera än en garageport!!!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Porten stängs inte av sig själv?!? Man blir aldrig inlåst!?! UPS'n är i garaget, så klart. En förrådsdörr är lättare att forcera än en garageport!!!
Har du aldrig stängt porten själv från insidan. Tex den kalla årstiden om du ska göra något med bilen. Idén är bra med en UPS. Kanske också någon nödlampa. Finns billiga att köpa på som tänds när strömmen bryts.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Har du aldrig stängt porten själv från insidan. Tex den kalla årstiden om du ska göra något med bilen. Idén är bra med en UPS. Kanske också någon nödlampa. Finns billiga att köpa på som tänds när strömmen bryts.
1. Jodå, porten går att stänga inifrån. Det går som tidigare sagts i flera inlägg: att frikoppla porten från motorn.
2. Jag lämnar alltid in bilen om den behöver någon omsorg.
3. Jag är utbildad och van att arbeta i mörker, dock ej med bilen. Hittar alla mina verktyg utan nödbelysning. Dessutom har jag olika arbetsbelysningar beroende på vad som skall göras. T ex: pannlampa vid arbete med el och elektronik. Eller portmotorns egna inbyggda belysning. Sätter jag mer belysning i garaget blir jag bländad. Även övervakningskameran i garaget vill ha lagom med ljus.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En god ups er i praksis en lader ett batteri og en inverter koblet sammen. Noen av disse har og et prioritetsrele slik at inverteren kun benyttes ved strømbrudd. Disse beskytter ikke utstyr fra strømspik. Bygger en selv så kan en justere hvor lang driftstid en skal ha med størrelsen på batteriet.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
En god ups er i praksis en lader ett batteri og en inverter koblet sammen. Noen av disse har og et prioritetsrele slik at inverteren kun benyttes ved strømbrudd. Disse beskytter ikke utstyr fra strømspik. Bygger en selv så kan en justere hvor lang driftstid en skal ha med størrelsen på batteriet.
Det du beskriver är väl en s.k. Standby-UPS.
Dessa är en billigare variant av UPS

"Riktiga" UPS:er använder alltid likspänningsmellanledet och dämpar då effektivt transienter
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det du beskriver är väl en s.k. Standby-UPS.
Dessa är en billigare variant av UPS

"Riktiga" UPS:er använder alltid likspänningsmellanledet och dämpar då effektivt transienter
Så här beskriver tillverkarna:
Produktinformation
Skydda din elektronik och dina mobila enheter från störningar och strömavbrott med Back-UPS från APC. Med totalt åtta uttag där sex stycken har batteribackup och två har överspänningsskydd kan du skydda alla elektronik på ditt skrivbord - skärmar, datorer, mobilladdare och andra känsliga produkter. Har du en nätverkskabel till din NAS eller gamingdator erbjuder dessa UPS:er också ett nätverksuttag som också är överspänningsskyddad.
 
Toppen