• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Uppviktning?

Chris o Benny

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2025
Jag har en husbil som är byggd på Fiat Ducato-chassie av årsmodell 2009 och är typad för en totalvikt på 3.500 kg. Det står på den instansade skylten under motorhuven att chassiet klarar 1.850kg på framaxeln och 2.000kg på bakaxeln då borde det väl gå att typa upp den till en totalvikt på 3.850kg? Är det någon som vet om det är så? Tacksam för svar.

Mvh //Benny

F

F.d. 10627

Guest
Sv: Uppviktning?

Om du har 16" hjul ja, men det lär kosta dig ett par tusen minst

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

Hej Benny,

Hör av dig till Fiat, som i så fall kan svara om det går och få ett intyg från dem.

Vi har har Fiat Ducato med Al-Ko chassi som var registrerad för 3500kg, men på skylten stog totalviketn var på 3850 kg, men det krävdes ett skriftligt intyg från Al-Ko att väga upp den, intyget kostade 800:- + besiktning (gjordes på ordinarie besiktning)

Hälsningar Carina

S

suneAl

Guest

Jag har en husbil som är byggd på Fiat Ducato-chassie av årsmodell 2009 och är typad för en totalvikt på 3.500 kg. Det står på den instansade skylten under motorhuven att chassiet klarar 1.850kg på framaxeln och 2.000kg på bakaxeln då borde det väl gå att typa upp den till en totalvikt på 3.850kg? Är det någon som vet om det är så? Tacksam för svar.

Mvh //Benny

Hej Benny

Har Du AL-KO amc chassi så går den att höja TOTALVIKTEN .

Se bifogad beskrivning.

Bromsintyg kostar 1063:- inkl moms & postförskott. Besiktning kostar 650:-

Häls 571

:mcride:

Bilagor

• viktförändringamc.pdf
    16,3 KB · Visningar: 78
F

F.d. 27368

Guest

Är nästan säker att din bil är inreggad med ett Coc-intyg och är så fallet så kan man inte regga om den .

S

suneAl

Guest

Chassiet är fiats egna lågbyggda med bred spårvidd. Du menar att det går endast att uppvikta AL-KO chassi.

Vad är Totalvikten i dag?

Är det FIAT:S egna EUROPA-CHASSI skall Du ta kontakt med FIAT "Italenska Bil eller Husbilsimportören STENDAHLS BIL" vad som gäller.
Har DU CoC-godkännande på 3500 kg och skall upp till 3850 kg måste Du få ett nytt CoC-godkännande "Helfordonsgodkännande" ,ett nytt Bromsintyg och ev. förstärkning av fjädrarna.

Gick in på RAPIDO:S hemsida, för de bygger bodelen både på AL-KO amc-chassi TOTALVIKT 4000kg och på FIAT:s Europa-chassi "Inte standardchassi" där är TOTALVIKTEN 3500 kg "samma husbilsmodell".

Din bil borde ha TJÄNSTEVIKTEN c:a 3150 kg ?

Om det inte går att höja TOTALVIKTEN ? Vad göras ?

Förslag: Byta bil eller montera dragkrok och inköpa EU-släp. Då får man 350 kg i bilen och 500 kg i släpet.

Lycka till.

Vad jag visade med AL-KO amc-chassi är hur det går till.

Häls 571

Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

En liten undran. På vilket sätt kan Stendahls bil hjälpa till? Är det inte Olssonbolagen som är allenarådande i detta sammanhang.

EssoJ

S

suneAl

Guest

Stendals bil är Generalagent och importör för LAIKA Husbilar i SVERIGE.

Importören kan påverka tillverkaren med frågor eller lösningar.

Helfordonsgodkännande utfärdas av fordonstillverkaren.

Italienska Bil representerar enbart bildelen "lastbäraren" viket är bara en del av helafordonet. Dessutom är husbilen sidoimporterat som dom flesta, för HELA HUSBILEN kommer från ITALIEN i sin helhet.

I detta fall med Europa-chassi är det nästan omöjligt om inte omöjligt att få höja TOTALVIKTEN, för den är 3500 kg.

Häls 571

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Dette er sakset fra den norske importørens hjemmeside:

Den nyeste modellen av Fiat Ducato hvor chassisnr. starter med ZFA250 er konstruert og bygget på en annen måte enn biltypene vi nevnte tidligere. Derfor er det ikke mulig å endre totalvekten på disse. Her gjelder derfor å velge rett bil med rett tonnasje med en gang.

Chris o Benny

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2025

Mvh //Benny
Nu har jag fått följande svar från Italienska Bil AB:

När det gäller helfordonsgodkända husbilar (alla byggda på Ducato 250-chassi 2007 >) så är det husbilstillverkaren själv som avgör vilken vikt som de godkänner på respektive modellserie. De utfärdad det COC-dokument som används vid typning i Sverige (och alla andra EU-länder).
Ändring av vikt kan alltså inte göras baserat på uppgifter från Fiat, utan ett nytt COC från husbilstillverkaren måste i sådant fall till.

Med vänlig hälsning

Roger Carlson
Italienska Bil AB

S

suneAl

Guest

Det är ju detta jag har hävdat hela tiden.

Du måste ta kontakt med Stendals Bil som får ta kontakt med LAIKA i ITALIEN.

Lycka till, håller alla tummar.

Häls 571

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Tack för svar suneAl! Har haft liknande kontakt med Hymer och de frågar bara hos Fiat Sverige som tyvärr inte verkar lägga någon större "vikt" när de gäller bilar som inte de har importerat.
EssoJ

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Hej suneAl

Jag läser i ditt bifogade pdf-dokument:
"Vilken AL-KO chassityp en bil har framgår av ALKO:
s typskylt som sitter på balken ovanför kylaren i motorrummet till vänster på Fiat".

Jag hittar ingen typskylt från ALKO där på min parallellimporterade Hymer, bara Fiats skylt.

Däremot finns det med en alu-etikett i fordonshandlingarna.
Men det är ju ingen ALKO-skylt. Försöker bifoga en bild.

Min Hymer är byggd på ALKO Maxi 18, årsmodell 2002.
Så det ska väl ändå inte vålla några problem, eller..................?

Kåre

Bilagor

• IMG-500.jpg
    IMG-500.jpg
    20,9 KB · Visningar: 322
S

suneAl

Guest

Hej Kåre

Ser att Du har Maxi 18 chassi, Ta kontakt med AL-KO Kober Sverige i Göteborg och berätta om Ditt problem. det borde finnas möjlighet att höja TOTALVIKTEN från 3500 kg till 3850 kg i första hand eller 4000 kg med ytterligare ombyggnad.
Ha besiktningsinstrumentet till hands för de går efter chassinummret som de har på data, därefter får Du besked vad det går att göra och till vilken kostnad.
Du borde ha chassi MC 38 XA. Om det går bra så fodras iförsta hand Bromsintyg + Ny skylt.

Lycka till.

Häls Sune 571

Toppen