• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

uppvägning

mtjok

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
1002
Medlemskap
2025
Hej på er jag står i begrepp att väga upp vår husbil från 3500 till 4000 den är en heavy som är regad för 3500 för och nackdelar blir det anna skatt och när det gäller vikt som det är idag så har jag överlast med ca 200 vad jag förstår så blir det böter men vad händer mer.
M V H mtjok

F

F.d. 9418

Guest
Sv: uppvägning

Dom 200kg kan göra att du mister körkortet.
I Sverige går dom på lastvikten i %
och har du ex 350kg i lastvikt och 200 kg i övervikt det är över 50%
så lär du få ta taxi hem.
förutom dyra böter

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: uppvägning

Man blir inte av med körkortet för överlast. Det krävs att man blir dömd för grov vårdslöshet orsakad av överlasten. Det krävs i princip en olycka där överlasten är orsaken för att körkortet skall vara i fara. Böter blir det dock och när gränsen för dagsböter och rapport till åklagare passeras kan det bli mycket dyrt. Om man råkar ut för detta kan det bli ett par månadslöner brutto.:mad:

Toppen