• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Uppvägning

mtjok

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
1002
Medlemskap
2025
hej jag var i kontakt med generalagenten för min husbil en aviano 07a för att ändra totalvikten. Jag har en hevy som är inväg som 3500 kg vid köpet 07 för att min son har ett senare körkort. han sa att det inte gick för bilen var invägd som 3500kg vid registreringen.men nu ser jag att andra har vägt om och hur skall jag göra för att väga om.
M V H Johnny

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Uppvägning

Misstag, såg inte att det du skrivit H. Om bilen har 16" hjul så borde du kunna få upp bilen till 3.850 alt 4.000kg. Kontakta Östgöta Camping i Mantorp de kan säkert ge dig ett korrekt svar och de kan säkert hjälpa dig även med det praktiska.

Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Hej Johnny!

Jag har vägt upp vår husbil en Dethleffs 6611-07 till 3850 kg, och det är på 15" däck.
Tog kontakt med återförsäljare av Dethleffs och dom sa att det var inga problem, dom beställde intyg och typskylt från Dethleffs i Tyskland och det kostade mig 7500:- dyrt utan att göra åtgärder innan uppvägning tycker jag.

Efter det beställde jag tid för ny registrering på bilprovningen och lät dom klistra den nya typskylten så den kom på rätt plats, kostade i Gävle 990:-.

Dom talade även om att då den nu är uppvägd gäller det besiktning varje år då den är tyngre än 3500kg, ingen särskilld inställningsmånad gäller utan bara besiktning före den 30 oktober året före då jag besiktigade den.

Mvh
Pelle

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Jag har precis vägt upp min Rapido till 3700kg, 160 € för CoC och 980 för besiktning, typskylten fick jag sätta på själv den gamla skall skickas tillbaka till den tyska generalagenten.
Ny lastvikt 520 kg.

mtjok

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
1002
Medlemskap
2025

Hej på er Jag har varit i kontakt med burstner generalagenten han sa att det inte gick att ändra en bil med CoC, jag har sänt ett mail till med uppgifter om bilen den är köpt i mantorp och nu väntar jag på svar.
M V H Johnny.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Jämför data (för chassie, mm) i registret med ex en Bürstner Elegance i730 2010 med L-chassie och 15" hjul med regnr BUZ094 och din bil, ÖC plockade upp denna Bürstner till 3.700kg från tidigare i hallen 3.500kg - mer gick dock inte att få pga bilen var utrustad med 15" hjul och L-chassie, men du skrev ju att du hade H-chassie (det klarar absolut mer)!
Elegance och Avianon som är lite enklare uppbyggd borde rimligen ha likvärdiga chassieförutsättningar! Tycker sammanfattningsvis att det på något sätt bör gå att höja totalvikten på din bil ett H-chassie klarar mer än ett L-chassie spec om bilen är försedd med 16" hjul!

Om du behöver ytterligare råd/hjälp för att komma "fram i detta" så kontaktar du lämpligen AL-KO's kontor i Göteborg (teknikgubbarna). Med hjälp av ditt chassienr kan de ge ett korrekt svar på vad själva chassiet är specat för men sedan gäller det COC intyg ... och det är där BUZ094 kanske kan komma in i bilden som jämförelse!

Toppen