• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Uppvägning

Kaptenen

FD HBK Medlem
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
928
Medlemskap
2023
Har vägt upp våran husbil, en LMC 708G,till 3850kg och enligt Transportstyrelsen skulle detta medföra att den plötsligt blev Tung lastbil och således kräva C-kort . Kan detta verkligen stämma? Borde väl fortfarande vara Pb ll registrerad. Någon som vet?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Uppvägning

Sedan 1/5 2006 ska alla husbilar registreras som Pb II. Här har någon gjort fel, antingen Bilprovningen eller Transportstyrelsen.

C

chmse

Guest

var inne och tom vägde min hobby 600 1999 årsmodell i helsningborg å har jag tagit allt onödigt som bord stolar vatten duk och dyligt då vägde jag 3.320 kg och totalvikten var 3.400 kg nu var det junior och jag skulle frugan vara med så kan jag inte ta med mig något annat en fråga kan jag göra en ny reg besiktning med högre totalvikt

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025

Har vägt upp våran husbil, en LMC 708G,till 3850kg och enligt Transportstyrelsen skulle detta medföra att den plötsligt blev Tung lastbil och således kräva C-kort . Kan detta verkligen stämma? Borde väl fortfarande vara Pb ll registrerad. Någon som vet?

DET DÄR MED VIKTER ÄR INTE LÄTT.
Vägde våran bil för några dagar sedan, 3600 kg !!! Alltså skulle jag ha lastat 400 kg! FEL.
Tar jag sedan med en hund på 45 kg plus frugan så är vi uppe 3700 kg. Sedan lite vatten, semester "byring" och lite annat så borde vi närma oss 3900kg. Vår tjänstevikt är 3200 kg, totalvikten 3500 kg, vi åker omkring med ca 400 kg för mycket!!!
För att få reda på vad som gäller så ringde jag TRAFIKPOLISEN i SKÅNE.
Snälle polisen knappade upp vår bil och han konstaterade också att vi har ett " teoretiskt"
lastutrymme på 300 kg.
Vid en kontroll så är det KÖRFÖRBUD vid en överlast av 20% av lastutrymmet, i vårt fall 60 kg, vid 50% ,i detta fall 150 kg, så går fallet till åklagare. Vad som gäller i utlandet ville han inte spekulera i. Alltså, är totalvikten 3500 kg så är det detta som gäller.
Man kan bara konstatera att tjänsteviken är ett stort bedrägeri.
Det får bli ett släp efter bilen i fortsättningen.
:mad:

Senast ändrad:
F

F.d. 2911

Guest

Vi vägde våran Hymer 564 den vägde fulltutrustad med två personer och två hundar 3541 kg. V hadde full bensin och vattentank.

F

F.d. 55306

Guest

Quest!

Ni kanske har en del extr utrustning som reservdäck, domkraft, markis, AC i bodelen o.s.v. som "stjäl" lastförmåga? Såna grejer är så vitt jag kan förstå inte med i tjänstevikten.

Trevlig midsommar trots grav övervikt!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är inte många 7-metersbilar och därutöver som klarar totalvikten 3,5 ton. Många har tjänstevikt på >3,2 ton och med lite extra attiraljer och egen övervikt slår man lätt i taket.

Jag skulle tro att flertalet kör med övervikt utan att veta om det. Jag vägde min egen bil vid Helsingborg och hade övervikt med 100 kg utan allt för mycket last.

F

F.d. 8036

Guest

Trodde också våran Travelmaster var för tung men det visade sig att när allt var utplockat så stämde tjänstevikten väldigt bra. Vägde upp den till 4000 kg,
2006 års modell på ALKO-chassi och har nu en lastvikt på 780 kg vilket känns väldigt bra.
Den är fortfarande registrerad som en PBII och kan alltså framföras med B-kort som är gammalt nog.

Kaptenen - var din bil reggad som PBII och blev omreggad som tung lastbil när du vägde upp den??
Min var reggad som lätt lastbil när jag vägde upp den men blev automatiskt omreggad till PBII när jag vägde upp den till 4000 kg.

Skipper

F

F.d. 10115

Guest

Har man karosserikod 22 Kan fordonet inte registreras som något annat än personbil klass 2 oavsett totalvikt. Gäller vid registreringsbesiktning.

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026

Hej Kaptenen!
Någon har gett er fel besked ... antingen på Transporstyrelsen eller Bilbesiktningen.
Vi har en LMC Ti 708G, som är registrerad PB2.
Försäljaren ordnade med uppvägningen till 3850kg. Vi köpte bilen (ny) i maj -07.
Vid vägning inkl. fulla tankar,2 pers,2 småhundar och packning för kortsemester har bilen vägt, som högst 3520 kg. //Pirkko

Country

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2025

Hej
Vi typade om våran husbil förra året från lätt lastbil till Pb 2 och höjde vikten till 3850kg.
och det var inte några problem.

country

Toppen