• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Uppvägning, registreringsbesiktning

Heavylight

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
42048
Medlemskap
2025
Hej,

Tänkte vikta upp min husbil från 3500kg till 3800kg. Har fått CoC-Papper och det krävs ingen åtgärd som förtärkta balkar, fjädringar etc. som kan påverka dagens tjänstevikt. Utan det är endast ett pappersjobb. Pratade med bilprovningen som vill att jag tömmer hela bilen för att väga om den för ny tjänstevikt. Vad är er erfarenhet av detta?

Jag har utrustning i bilen som måste skruvas ut och som förmodligen inte nästa ägare är intresserad av. Och om den blir en del av nya tjänstevikten blir det svårt att typa ner den till 3500kg igen.

Finns det stationer som är smidigare än bilprovningen?

//Tobbe

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Min erfarenhet är att när vår husbil blev färdigbyggd och vägd, då höjdes vår skatt med ca 2500 kr, något som jag blev rasande över. Hör gärna med Ingrid o Pålle om vad som gäller i ditt fall, Pålle verkar vara påläst i ämnet…

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej,

Tänkte vikta upp min husbil från 3500kg till 3800kg. Har fått CoC-Papper och det krävs ingen åtgärd som förtärkta balkar, fjädringar etc. som kan påverka dagens tjänstevikt. Utan det är endast ett pappersjobb. Pratade med bilprovningen som vill att jag tömmer hela bilen för att väga om den för ny tjänstevikt. Vad är er erfarenhet av detta?

Jag har utrustning i bilen som måste skruvas ut och som förmodligen inte nästa ägare är intresserad av. Och om den blir en del av nya tjänstevikten blir det svårt att typa ner den till 3500kg igen.

//Tobbe
Du har fått ett svar på mallen.

När jag typade upp hände inget med min skatt. Även försäkringen blev samma.

Senast ändrad:

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Hej,

//Tobbe
Hej
Du måste ha fått svar från en tjänsteman som sitter inne på kontoret, och inte är ute i verkligheten.
Höjning av totalvikten med ett nytt Coc-dokument går under kategorin "ändring av uppgifter "
Vilket innebär endast pappersarbete, och ingen fysiskt vägning.
Tillverkaren går i god för viktangivelserna, genom Coc-dokumentet. Besiktningsingenjören är skyldig att lägga in uppgifterna som Coc-dokumentet anger.
Endast om du har något annat dokument, typ regbevis del 1 och 2 från annat land kan ny vägning komma ifråga.

Mvh Per

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Inget större hände när jag vägde upp min Hymer från 3.500 till 3.850 med skatt och försäkring. Jag hade min bil fullt lastad vid registreringsbesiktningen. Det du behöver tänka på är att det kanske även behövs en vanlig besiktning samtidigt eftersom den ska besiktigas varje år som tung husbil.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Vår bil var "fullutrustad" med alla extra tillbehör när registreringsbesiktningen gjordes. Den har en tj-vikt om ca 200kg mer än dess kusiner från Nordic. Det är ju en tung husbil i vilket fall så någon förändring av skatten var det inte tal om....

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Efter att jag monterat drag på min husbil skulle den registreringsbesiktigas. Jag var i kontakt med olika besiktningsföretag och frågade om den skulle vägas. Vissa sa att den skulle vägas, andra att den inte skulle vägas. Jag valde ett besiktningsföretag som sa att den inte behövde vägas.
Visserligen kan det vara skillnad på ett drag och en uppvägning. Men mitt råd att är ta kontakt med olika företag och fråga hur de gör.

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Möjligen en dum fråga!
Är det samma procedur att göra tvärtom?
Alltså att minska vikten!
Hej

Precis samma procedur så länge du har Coc-dokument från tillverkaren som styrker de nya vikterna som du vill ha införda som ändring. Glömde i mitt förra inlägg att även en ny typskylt måste vara med från tillverkaren. Som innehåller de nya vikterna. Men det brukar de flesta tillverkare bifoga i samband med att de utfärdar ett nytt Coc-dokument.
Många tillverkare vill ofta ha tillbaka original Coc-dokument innan de utfärdar ett nytt. Men fråga återförsäljaren för ert märke så ni vet vad som gäller. Och glöm inte att fråga vad ett nytt Coc-dokument med typskylt kostar.
Vissa återförsäljare i Sverige tar sjukt betalt för en enkel procedur som detta.

Mvh Per

Mvh Per

steven.p

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
25204
Medlemskap
2025
Möjligen en dum fråga!
Är det samma procedur att göra tvärtom?
Alltså att minska vikten!
När jag gjorde det ( ca. 5 år sedan) så krävdes ett papper från importören och vägning . Kostnaden ca tre tusen. Lite roligt var att föraren ansågs väga 75 kg oavsett vad jag egentligen vägde, o bränsle tankens vikt uppskattades efter 3/4 full

kullen

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2025
Inget större hände när jag vägde upp min Hymer från 3.500 till 3.850 med skatt och försäkring. Jag hade min bil fullt lastad vid registreringsbesiktningen. Det du behöver tänka på är att det kanske även behövs en vanlig besiktning samtidigt eftersom den ska besiktigas varje år som tung husbil.
Det här med vanlig besiktning var kul att du tog upp, jag har nämligen själv torskat på det för länge sedan. Jag skulle väga upp en Burstner, på den tiden fanns det bara Svensk bilprovning och ingen station i Stockholm gjorde sådana besiktningar utan jag fick åka till Gävle. Reg.besiktningen gjordes och jag åkte hem, några dagar senare fick jag ett brev som talade om att det var körförbud på husbilen, just på grund av att den numera var en tung husbil och skulle besiktas varje år. Nu blev det bråttom vi skulle åka till Skottland efter ytterligare några dagar men det löste sej.
Jag hade alltså åkt med en husbil från Gävle till Tullinge som det var körförbud på, jag hoppas att denna kriminella handling är preskiberad.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det här med vanlig besiktning var kul att du tog upp, jag har nämligen själv torskat på det för länge sedan. Jag skulle väga upp en Burstner, på den tiden fanns det bara Svensk bilprovning och ingen station i Stockholm gjorde sådana besiktningar utan jag fick åka till Gävle. Reg.besiktningen gjordes och jag åkte hem, några dagar senare fick jag ett brev som talade om att det var körförbud på husbilen, just på grund av att den numera var en tung husbil och skulle besiktas varje år. Nu blev det bråttom vi skulle åka till Skottland efter ytterligare några dagar men det löste sej.
Jag hade alltså åkt med en husbil från Gävle till Tullinge som det var körförbud på, jag hoppas att denna kriminella handling är preskiberad.
Nja säker kan man aldrig vara. Håller tummarna för dig

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag hade turen att de på Bilprovningen i Lindesberg där jag gjorde registreringsbesiktningen hade tänkt till och på eget bevåg även bokat en vanlig besiktningstid åt mig lite senare samma dag.

Toppen