• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Uppvägning från 3500kg

Greger & Astrid

HBK Medlem
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2025
Har läst hur vissa har lyckas få upp lastvikten till 3850 kg. Jag har en adria 680 ST 2010 3500 kg Har pratat med Umeå och Sundsvall om att få ett intyg för att få den till 3850kg På plåten under huven står det 2000 bakaxel 1850 framaxel . Men dom säger att Fiat vägrar intyga för viktökning från ett vist chnummer och års modell. Tips på om man kan få det via Tyskland

Greger

Jaguar

HBK Medlem
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
7669
Medlemskap
2025
Sv: Uppvägning från 3500kg

Är det inte adria som är påbyggare och som skall intyga
detta?

H

hianders

Guest
Sv: Uppvägning från 3500kg

Hej!
I alla EU-länder utom i Sverige kan man ändra totavikten uppåt eller neråt inom för chassit givna gränser. Anledningen är att när reglerna för "helfordonsgodkänd" husbil beslutades, i Bryssel, satt de svenska representanterna och sov:mad::mad::mad:. Övriga begärde div. undantag, t.ex. att ändra totalvikten för att kunna lasta mer. Fr.o.m. 2007 t.o.m. 2011 V34 kan inget ändras på chassit.

Typgodkännandenummer som börjar med E1*2001/....... sätter stopp för våra önskemål.
Vi har nyss blivit nekade trots 2100 kg fram och 2400 kg bak.

Hasse

Toppen